SSLidJ B24(A) 34

Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg baureihe B24(A) nr 34
"ängbyvagn"

B24(A) 34
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 34
Fahrzeug:  Steuerwagen, Ängbyvagn "ängbyvagn" 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Hersteller:  ASEA, ASJF 1952 
Farbe:  rödbrun 
Letzte revision:  februari 1981 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1992 
Notierung: fd LiB 34 överförd till SSLidJ 1971
Betreibklasse:  II driftsklass II (Betriebsfertige Fahrzeuge mit Bedarf geringfügiger Arbeiten)
Bewahrenklasse:  1 (besonders wichtige fahrzeuge, die entscheidende Entwicklungsschritte darstellen) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe B24(A) "ängbyvagn"
Fahrzeug:  Steuerwagen 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Firma:  Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) 
Stadt:  Lidingö 
Bahn:  Södra Lidingöbanan 
Baureihe:  B24(A)  "ängbyvagn"
Wagennummer:  27-33, 28-31, 38-39 
Ursprungliche anzahl:  13 
Hersteller:  ASEA, ASJ 1944-1952 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  151500 
Breite (mm):  2400 
Höhe (mm):  3200 
Gewicht (kg):  15700 
Achsanordnung:  2'2' 
Achsstand (mm):  1850+5600 
Drehzapfenabstand (mm):  7400 
Raddurchmesser (mm):  700 
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse: ASEA CBM 35
Kopplungklasse: scharfenberg
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  65 
Türanordnung: VH 0-020-0
Anzahl fahrgäste:  52 sitzplätze + 31 stehplätze = 83 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Deponerad hos SSS 1987 06 26 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön. Donerad till SSS 1992 05 26 av SL Lidingö Trafik AB.
Transporterad från AGA, Lidingö till Malmköping per trailer 1987 07 02.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1987 07 20.
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1952 02 29 70 km/t.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SSLidJ B24(A) "Ängbyvagnar" för Lidingöbanorna.
LiB 24-25 och SSLidJ 27-29 levererade med förarhytter i båda ändar, 48 sittande och 39 stående passagerare, totalt 87.
Ej ombyggda vagnar levererade som manövervagnar, övriga ombyggda från släpvagnar.
LiB nr 26-27 och SSLidJ nr 28-31 brunna i vagnhallen AGA 1949.
SSLidJ nr 30-31(II) inköpta från SS 1949, fd B24 nr 630-631.
SSLidJ nr 38-39 inköpta från SS 1954, fd B24 nr 649-650.
LiB nr 37 inköpta från SS 1955, fd B24 nr 648.
LiB nr 34-37 övertagna av SSLidJ 1971.
Interna nummer 427-439 åren 1973-1980 (ca).
SSLidJ nr 28, 33 och 36 provisoriskt ombyggda 1985-1986 till B24B (Lidingöbanan).
SSLidJ nr 29, 31, 32 och 37 ombyggda 1983-1988 till B30 (Lidingöbanan) nr 603, 606, 601 respektive 605.
Bevarad vagn: SSLidJ (fd LiB) nr 34 på Museispårvägen i Malmköping.