SSB BC4 182
Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag baureihe BC4 nr 182
© Bruse LF Persson
data für schienenfahrzeuge 182 | |
---|---|
Fahrzeug: | Beiwagen |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | SSB 1914 |
Farbe: | brun/blå |
Letzte revision: | 1965-04-23 |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
SSS ![]() |
Standort: | Djurgårdslinjen ![]() |
Museumsjahr: | 1929 |
Notierung: | fd SS litt B13 nr 629 |
Betreibklasse: | IIB ![]() |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
Status: | verkehr schlitten |
|
|
data für baureihe BC4 | |
Fahrzeug: | Beiwagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag (SSB) |
Stadt: | Stockholm |
Baureihe: | BC4 |
Wagennummer: | 181-185 |
Ursprungliche anzahl: | 5 |
Hersteller: | Ringvägen 1914 |
Personal: | rörlig konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 7850 |
Breite (mm): | 2150 |
Höhe (mm): | 3030 |
Gewicht (kg): | 4800 |
Achsanordnung: | 2 |
Achsstand (mm): | 1800 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 760 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 85 |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | öppna plattformar med grindar |
Anzahl fahrgäste: | 18 sitzplätze + 21 stehplätze = 39 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen inköptes av SSS 10 juni 1960 för 100 kr. Revision och ombyggnad till ursprungligt skick 1962-65. Vagnen användes vid utfärd i Stockholm 24 april 1965. Till Malmköping kom vagnen 31 mars 1969. Vagnen besiktigades och godkändes av Vägverket 27 maj 1980. Sedan 2002 finns vagnen i Djurgårdslinjens verkstad i Alkärrshallen för fullständig renovering och framtida tarfikuppgifter på Djurgårdslinjen.
Inköpt av SSS 1960 06 10 från AB Stockholms Spårvägar för 100: som mon-tagevagn SS litt B 231 nr 9169, tidigare SS litt G4 nr 1169, SS litt B13 nr 629.
Uppställd i Hammarby, flyttad i juni 1962 till Högdalen.
Revision och ombyggnad till ursprungligt skick utförd i Högdalen 1962 1965.
Utfärd i Stockholm med vagnen 1965 04 24.
Transporterad till Skokloster 1965 05 28 och uppställd i lada Hammarbytorp. Transporterad till Malmköping 1969 03 31.
Elektriskt signalsystem, Stockholmssystemet, installerat i augusti 1972.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1980-05-27.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården 1999-04-20.
Transporterad till Brommahallen juni 1999.
Transporterad till Malmköping 1999-10-11.
Deponerad hos Stockholmsavdelningen 2001-05-12 t o m 2014-12-31. Därefter förlängs avtalet årsvis med 1 års ömsesidig uppsägningstid.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården 2001-05-29.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Sommartid öppna sidor.
Senare SS B13 628-632.
Bevarad vagn nr 182 i Malmköping.