SS A283 9207

AB Stockholms Spårvägar baureihe A283 nr 9207

A283 9207
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 9207
Fahrzeug:  Arbeitswagen, plogmotorvagn 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  ASEA 1907 
Farbe:  orange 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:  till plogmotorvagn 1923, kompletterad 1956-1957 
Besitzer: SS(2) nytt fönster 
Standort:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museumsjahr:  1994 
Notierung: fd SSB litt A2 nr 27, SS litt A5 nr 197, SS litt L3 nr 1207, SS litt A283 nr 9207, LiB nr 9207, SSLidJ nr 9207
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
Status: verkehr schlitten
 
 
data für baureihe A283
Fahrzeug:  Arbeitswagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) nytt fönster 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  A283 
Wagennummer:  9204-9207 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  ASEA 1904 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  8250 
Breite (mm):  2150 
Höhe (mm):  4100 
Gewicht (kg):  18050 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  2000 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  850 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 85
Motorenklasse: ASEA LJ32
Motorenstärke (kW):  2x60 
Steuerungklasse: AEG FB 105
Kopplungklasse: fäste för koppel
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: V 1-000-0, H 0-000-1
Anzahl fahrgäste:   
Verschrottet:   
Notierung:  plogmotorvagn 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Längd över plogblad 2845 mm.

Deponerad hos SSS Stockholmsavdelning 1994 av AB Storstockholms Lokal-trafik som AB Storstockholms Lokaltrafik litt A283 nr 9207, tidigare SSLidJ nr 9207, LiB nr 9207, SS litt A283 nr 9207, SS litt A295 nr 9207, SS litt L3 nr 1207, SS litt A5 nr 197, SSB litt A2 nr 27.
Donerad till SSS 2001-12-31 av SL Infrateknik AB.
Transporterad till Alkärrshallen 1994.
Utlånad till SL Infrateknik AB för att användas på Lidingöbanan. Transporterad till vagnhallen AGA 2001-01-08--09.

Lok nummer 9207 levererades 1907 som "vanlig" spårvagn av ASEA till Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag (SSB), där den fick typbeteckningen A2 och nummer 27. När SSB övertogs av Stockholms Spårvägar (SS) 1918, fick den typbeteckningen A5 och nummer 197. På SS verkstäder i Råsunda, byggdes den 1923 om till snölok med borstar och plogblad och fick då nummer 1207 och typbeteckningen L3. Loket målades i grå färg.

År 1948 togs beslut att hela vagnparken skulle omlittereras, vilket började ske på hösten 1948. 1207/197 fick nummer 9207 och typbeteckningen A283, men byggdes 1956 om igen. Med stor sannolikhet målades loket om till orange i samband med denna ombyggnad. Plattformarna byggdes då in helt och den fick en kompressor från en F4-trådbuss för manövrering av plogar och plogvingar. Snöloket tjänstgjorde på innerstadsnätet och var stationerat i Söderhallen till 1967. Därefter fick den tjänstgöra på Norra Lidingöbanan fram till dess nedläggning 1971 och sedan på Södra Lidingöbanan. Där kom den allmänt att kallas för Gunghästen, på grund av sitt korta axelavstånd och därmed sin gungande gång. Den 21 september 1994 överfördes 9207 till Djurgårdslinjen där den erhöll en välbehövlig upprustning för att kunna tjänstgöra som både sop- och ploglok.

Har varit hos Lameco i Hällnäs, Västerbotten, sommaren 2010 för en kvalificerad ombyggnad för att även kunna tjänstgöra även på Spårväg City till Sergels torg (plog och borstar i båda ändar). Återleverans skedde den 28 januari 2011.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SL A283 Vagn 9205 stationerad i Brommahallen som ploglok på Nockebybanan och Tvärbanan. Vagn 9205 fd SSB nr 19.

Vagn 9207 stationerad i Alkärrshallen. Vagn 9207 fd SSB A2 27 och SS A5 197.