NS M67 148

Norrköping Spårvägar baureihe M67 nr 148

M67 148
© Willy Forsström

data für schienenfahrzeuge 148
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  ASJL, ASEA 1967 
Farbe:   
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: Norrköpings kommun nytt fönster 
Standort:  Norrköping 
Museumsjahr:  2010 
Betreibklasse:  IV driftsklass IV (Fahrzeuge, die einer Generalüberholung benötigen)
Ausgeliehen an:  
Status: Restaurierung
 
 
data für baureihe M67
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  Norrköping Spårvägar (NS) 
Stadt:  Norrköping 
Baureihe:  M67 
Wagennummer:  131-155 (31-55) 
Ursprungliche anzahl:  25 
Hersteller:  ASJL, ASEA 1966-1967 
Personal: enmansbetjänad
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  12250 
Breite (mm):  2360 
Höhe (mm):  3350 
Gewicht (kg):  13200 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):  5500 
Raddurchmesser (mm):  680 
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse: ASEA LJB 23-1
Motorenstärke (kW):  4 x 30 
Steuerungklasse: ASEA CBK54B, pedalkontroller
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  60 
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  28 sitzplätze + 62 stehplätze = 90 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:  efter 1997 nummer 31-55 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen kom till Norrköping under våren 1967 och sattes i trafik i september. Den gick i stort sett oförändrad i trafik fram till 1997. Vagnen fick nummer 48 under 1995. Den avställdes under våren 1997 efter en sammanstötning med en grävmaskin på Trädgårdsgatan. Eftersom vagnen bedömdes som övertalig bestämdes att den skulle överföras till Brandförsvarets övningsfält på Kungsängens flygplats under 1998. Vagnen har överförts till Spårvägsmuseet 2010 och utvändigt renoverats till 1990-talsutförande. Vagnen är uppställd på en spårstump som skyltvagn utmed Stohagsgatan vid Spårvägsmuseet. Den saknar idag elektrisk utrustning och boggierna saknar fungerande motorer.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
NS M67 Vagn 143 bevarad 2000 som museivagn i Norrköping och vagn 50 i Malmköping. Vagn 131 specialinredd, rymmer ca 40 sittande passagerare.