GS M5 71

Göteborgs Spårvägar baureihe M5 nr 71

M5 71
© Petrus Sarmento

data für schienenfahrzeuge 71
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  ASEA, GS 1912 
Farbe:   
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: Göteborgs stad nytt fönster 
Standort:  Ringlinien nytt fönster 
Museumsjahr:  1960 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe M5
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stadt:  Göteborg 
Baureihe:  M5 
Wagennummer:  47-177 
Ursprungliche anzahl:  123 
Hersteller:  ASEA, GS 1921-1940 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  10280 
Breite (mm):  2000 
Höhe (mm):  3800 
Gewicht (kg):  12500 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  2600 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm): 75
Motorenklasse: ASEA LJ 32
Motorenstärke (kW):  2x41 
Steuerungklasse: AEG FBv Sp 30
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:  20 sitzplätze + 38 stehplätze = 58 fahrgäste 
Verschrottet:  1961 
Notierung:  Tidigare typbeteckning: M11, M20 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Museivagn 1960-2010 hos Shore Line Trolley Museum (BERA), Connecticut, USA.
Läs mer: http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vagn71.asp

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Den typiska göteborgsmotorvagnen, i ordinarie trafik till våren 1959 på linje 2 därefter förekommande som extravagnar till 1961. Totalt 123 motorvagnar typ M5.

Nr 47-52 levererade 1917-18 från ASEA som släpvagnar typ S2. Ombyggda 1940 till typ M5. År 1949-50 nya nr 104-109.

Nr 53-58, 60 se typ M1 och M4. Ombyggda 1929-31 till typ M5. År 1949-50 nya nr 189-194 och 196.

Nr 190 (fd nr 54) museivagn i Malmköping.

Nr 59, 61-64, 66 - 68 levererad 1917-18 som typ S2, ombyggda 1931 (nr 66-68 år 1939) till typ M5. Nr 60-64 erhöll 1950 nr 195 - 200.

Nr 198 (fd nr 62) museivagn hos Ringlinien.

Nr 65 levererad 1906 som typ S2, ombyggd 1931 till typ M5.

Nr 69-87 levererade 1912 och 1916 som typ M4.

Nr 69 + 70 (fd M 4 nr 93 + 97) ombyggdes 1923 till M6 nr 196 (länkad vagn) delades 1939 och ombyggdes till M5 nr 69 och 70.
Nr 71-87 ombyggda 1926-28 till typ M5.
Nr 71 och 79 finns bevarade vid två olika spårvägsmuseum i USA.

Nr 88-97 levererade 1917-18 som släpvagnar typ S2, ombyggda 1932-33 till typ M5.

Nr 92 bevarad och restaurerad. Museivagn i trafik hos Ringlinien .

Nr 98-156 levererade åren 1914-21 som typ M4 och ombyggda 1924-28 till typ M5.

Nr 129 och 133 museivagnar hos Ringlinien.
Nr 132 ombyggd 1975 till typ S8 med nr 240, museivagn hos Ringlinien.

Nr 157-166 levererade 1921 från ASEA som typ M5.

Nr 167-176 tillverkade 1922 och 1924 som typ M5 på egen verkstad.

Nr 177 levererad 1918 som släpvagn typ S2 och 1924 ombyggd till motorvagn typ M5.

Nr 165-176 såldes 1952 till LKAB, Kiruna.