GS M5 71
Göteborgs Spårvägar baureihe M5 nr 71
© Petrus Sarmento
data für schienenfahrzeuge 71 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | ASEA, GS 1912 |
Farbe: | |
Letzte revision: | |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: | Göteborgs stad |
Standort: | Ringlinien |
Museumsjahr: | 1960 |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe M5 | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
Stadt: | Göteborg |
Baureihe: | M5 |
Wagennummer: | 47-177 |
Ursprungliche anzahl: | 123 |
Hersteller: | ASEA, GS 1921-1940 |
Personal: | rörlig konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 10280 |
Breite (mm): | 2000 |
Höhe (mm): | 3800 |
Gewicht (kg): | 12500 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | 2600 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 75 |
Motorenklasse: | ASEA LJ 32 |
Motorenstärke (kW): | 2x41 |
Steuerungklasse: | AEG FBv Sp 30 |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | VH 1-000-1 |
Anzahl fahrgäste: | 20 sitzplätze + 38 stehplätze = 58 fahrgäste |
Verschrottet: | 1961 |
Notierung: | Tidigare typbeteckning: M11, M20 |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Museivagn 1960-2010 hos Shore Line Trolley Museum (BERA), Connecticut, USA.
Läs mer: http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vagn71.asp
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Den typiska göteborgsmotorvagnen, i ordinarie trafik till våren 1959 på linje 2 därefter förekommande som extravagnar till 1961. Totalt 123 motorvagnar typ M5.
Nr 47-52 levererade 1917-18 från ASEA som släpvagnar typ S2. Ombyggda 1940 till typ M5. År 1949-50 nya nr 104-109.
Nr 53-58, 60 se typ M1 och M4. Ombyggda 1929-31 till typ M5. År 1949-50 nya nr 189-194 och 196.
Nr 190 (fd nr 54) museivagn i Malmköping.
Nr 59, 61-64, 66 - 68 levererad 1917-18 som typ S2, ombyggda 1931 (nr 66-68 år 1939) till typ M5. Nr 60-64 erhöll 1950 nr 195 - 200.
Nr 198 (fd nr 62) museivagn hos Ringlinien.
Nr 65 levererad 1906 som typ S2, ombyggd 1931 till typ M5.
Nr 69-87 levererade 1912 och 1916 som typ M4.
Nr 69 + 70 (fd M 4 nr 93 + 97) ombyggdes 1923 till M6 nr 196 (länkad vagn) delades 1939 och ombyggdes till M5 nr 69 och 70.
Nr 71-87 ombyggda 1926-28 till typ M5.
Nr 71 och 79 finns bevarade vid två olika spårvägsmuseum i USA.
Nr 88-97 levererade 1917-18 som släpvagnar typ S2, ombyggda 1932-33 till typ M5.
Nr 92 bevarad och restaurerad. Museivagn i trafik hos Ringlinien .
Nr 98-156 levererade åren 1914-21 som typ M4 och ombyggda 1924-28 till typ M5.
Nr 129 och 133 museivagnar hos Ringlinien.
Nr 132 ombyggd 1975 till typ S8 med nr 240, museivagn hos Ringlinien.
Nr 157-166 levererade 1921 från ASEA som typ M5.
Nr 167-176 tillverkade 1922 och 1924 som typ M5 på egen verkstad.
Nr 177 levererad 1918 som släpvagn typ S2 och 1924 ombyggd till motorvagn typ M5.
Nr 165-176 såldes 1952 till LKAB, Kiruna.