SS(2) B31 617
AB Stockholms Spårvägar baureihe B31 nr 617
"mustang"
© Bruse LF Persson
data für schienenfahrzeuge 617 | |
---|---|
Fahrzeug: | Beiwagen, drehgestell "mustang" |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Hersteller: | Hägglund 1952 |
Farbe: | blå/vit |
Letzte revision: | |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: | Ringlinien |
Standort: | Ringlinien |
Museumsjahr: | 1991 |
Notierung: | fd GS nr S27 nr 431, SL litt B31 nr 617 |
Bewahrenklasse: | 3 (Duplikate und fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
Status: | spender 2012-05-11 |
|
|
data für baureihe B31 "mustang" | |
Fahrzeug: | Beiwagen, drehgestell |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Firma: | AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) |
Stadt: | Stockholm |
Bahn: | Djurgårdslinjen |
Baureihe: | B31 "mustang" |
Wagennummer: | 615-617 |
Ursprungliche anzahl: | 3 |
Hersteller: | Hägglund 1949 |
Personal: | fast konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 13100 |
Breite (mm): | 2500 |
Höhe (mm): | 3200 |
Gewicht (kg): | 12000 |
Achsanordnung: | 2'2' |
Achsstand (mm): | 1800+4200 |
Drehzapfenabstand (mm): | 6000 |
Raddurchmesser (mm): | 680 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 90 |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | H 2-010-1 |
Anzahl fahrgäste: | 38 sitzplätze + 67 stehplätze = 105 fahrgäste |
Verschrottet: | |
Notierung: | inköpta 1991, fd GS S27 nr 424, 430, 431, 434, ombyggda för högertrafik 1967 |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till SL Brommahallen per trailer hösten 1988.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad via tunnelbanan januari 1991.
Lättrevision och målad utvändigt av SL Hammarbyverkstad 1991-04-23.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per trailer maj 1991.
Transporterad till Malmköping per trailer 1992.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per trailer 1993 08 04.
Uppställd i Brommahallen.
Transporterad till Malmköping per trailer 2001-11-06.
Överlåten till Spårvägssällskapet Ringlinien för att bli reservdelar till andra vagnar. Transporterad till Göteborg på trailer 2012-05-11.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen sedan 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar S27 nr 424 (615), 430 (616), 431 (617) samt nr 434 (618).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagn 618 är ombyggd till cafévagn, se B31C.
Detta är släpvagnarna till Göteborgsmustangerna typ A31 nummer 328, 329, 330, 331, 332 och 333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, vände man helt enkelt på dessa vagnar så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27.