NS M98 (II)
Norrköping Spårvägar class M98 (II) no 22-24
© Bruse LF Persson
data for the class M98 (II) | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | 6-axled articulated single-ended 100% low-floor (6xGelER NfV) |
Company: | Norrköping Spårvägar (NS) |
Town: | Norrköping |
Class: | M98 (II) |
Car number: | 22-24 |
Built number: | 3 |
Manufacturer: | MAN, Siemens, AEG 1990-1991 |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 27000 |
Width (mm): | |
Height (mm): | |
Weight (kg): | |
Axel arrangement: | |
Wheelbase (mm): | |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 67 seating + 103 standing = 170 passengers |
Out of service: | 2014 |
Note: |
The history of the class (only in Swedish):
Vagn 22 har tidigare körts i München, efter att den togs ur trafik överfördes den till stadens spårvägsmuseum. Den är systervagn till vagn 23 och kallas för "München" sen inköpet 1999.
Vagn 23 är systervagn till nr 22. Köptes från Münchens spårväg 1999. Vagnen heter "Nürnberg", eftersom den byggdes där.
Vagn 24 har fått namnet "Augsburg". Köptes från MAN- (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG) fabriken i Nürnberg 1999. Transporterades till Bremen för uppställning och vissa arbeten. Vagnen kom till Norrköping i Maj 2001. Den behöver renoveras och det behövs också repareras/bytas elsystem innan den kan tas i trafik.
Vagnen ombyggd med elsystem från MVV R2.2 2122. Sätts i trafik 2005.