SL X420
AB Storstockholms Lokaltrafik baureihe X420 nr 0020, 0021, 0026, 0027, 0044, 0047, 0054, 0058, 0060, 0062, 0065, 0067, 0110, 0117, 0119
"Olympiatåg"
© Jan Lindahl
data für baureihe X420 "Olympiatåg" | |
---|---|
Fahrzeug: | S-bahn wagen |
Baureihe: | |
Firma: | AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) ![]() |
Stadt: | Stockholm |
Baureihe: | X420 "Olympiatåg" |
Wagennummer: | 0020, 0021, 0026, 0027, 0044, 0047, 0054, 0058, 0060, 0062, 0065, 0067, 0110, 0117, 0119 |
Ursprungliche anzahl: | 15 |
Hersteller: | LHB, AEG 1970-1972 |
Personal: | tvåmansbetjänad |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 67400 |
Breite (mm): | 2900 |
Höhe (mm): | |
Gewicht (kg): | 138000 |
Achsanordnung: | Bo'Bo'+Bo'Bo'+Bo'Bo' |
Achsstand (mm): | 2500 |
Drehzapfenabstand (mm): | 16500 |
Raddurchmesser (mm): | |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | 2400 |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | scharfenberg |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 120 |
Türanordnung: | |
Anzahl fahrgäste: | |
Verschrottet: | 2005 |
Notierung: | 15 enheter, varje enhet består av 3 vagnar, två ändvagnar av typ X420-A resp -B (f.d. ET 420) och en mellanvagn typ X420-M (f.d. ET 421). |
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Inhyrda från Deutsche Bahn (DB) där de har littera ET 420 och ET 421. Dessa enheter kommer från München, och kallas där Olympiatåg. Fordonstypen finns även i Stuttgart och Frankfurt-Main. Ursprungligt byggda antal 117 med nummer 420 004-420 120 (1 leveransserien). Ändvagnarna ET 420 är 23,3 meter långa, mellanvagnen ET 421 är 20,8 meter lång.
Alla enheter som sätts i trafik i Stockholm kommer ur den 1 leveransserien. 420 001-003 var förseriefordon. 2 - 8 leverannserien omfattar enheterna 420 121 - 489. Totalt har 480 kompletta enheter levererats, den sista 1996.
Tågsätten numreras enligt följande:
420 020 -> X420-A 0020
421 020 -> X420-M 1020
420 520 -> X420-B 0520