TGOJ 10

Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar no 10

 10
© Björn-Erik Tapper

data for road vehicle 10
Vehicle:  diesel bus 
Manufacturer:  Scania 1968 
Staffing: enmansbetjänad
Length (mm):  12,5 
Width (mm):  2500 
Height (mm):   
Weight (kg):  9040 
Wheelbase (mm):  58800 
Tyre dimension: front: , rear:  
Type of motor:   
Motor power:   
Type of controller:   
Type of coupling:   
Gearbox:  Scania G504 
Chassis:  Scania CF 110 L 59 
Chassis number:  524441 
Coach:   
Registration number:  FOM 290 
First reg.number:  D 200 
First reg.date:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement:   
Number of passengers:  seating: , standing:  
Colour:   
Last renevation:   
Operation category: 
Preservation category:   
Owner:  SSS nytt fönster 
Housed:  Mälardalen 
Museum year:  2001 
Note:   

The history of the road vehicle:
Bussen var ursprungligen TGOJ nr 10 med regnr D200 målad som den är nu.
Bussen överförde sedan till SLT och målades då SLT vit och grön. Troligen nr 742.

När den togs ut trafik piffades den upp som museibuss hos SLT i Eskilstuna och målades Eskilstunablå. Eskilstuna omnibustrafik hade haft en serie exakt lika dana bussar och den fick "nästa nummer", dvs ett nummer högre än vad den högsta bussen av denna typ i Eskilstuna haft. När näckrosbuss tog över numrerades den om i Näckrosbuss museibuss serie 9000 (och uppåt). Därav NB 9000. När Busslink beslutade sig för att göra sig av med alla museibussar blev Svenska Spårvägssällskapet erbjudna den.

Eftersom TGOJ nr 10 nu återställts i originalskick så numreras den om. TGOJ-bokstäver är beställda och ska monteras på bussen.

Tidigare utförande:

Näckrobuss nr 9000, © Jan Rickman

 

Svenska Denna sida på svenska
Deutsch Diese Seite auf Deutsch