TGOJ 10

Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar nr 10

 10
© Björn-Erik Tapper

data für straßenfahrzeuge 10
Fahrzeug:  Dieselbus 
Hersteller:  Scania 1968 
Personal: enmansbetjänad
Länge (mm):  12.5 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):   
Gewicht (kg):  9040 
Achsstand (mm):  58800 
Reifendimension: vorwärts: , hintere:  
Motorenklasse:   
Motorenstärke:   
Getriebegehäuse:  Scania G504 
Fahrgestell:  Scania CF 110 L 59 
Fahrgestellnummer:  524441 
Karosse:   
Registrierungsnummer:  FOM 290 
Erste reg.nummer:  D 200 
Erstes reg.datum:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:   
Anzahl fahrgäste:  sitzplätze: , stehplätze:  
Farbe:   
Letzte revision:   
Betreibklasse: 
Bewahrenklasse:   
Besitzer:  SSS nytt fönster 
Standort:  Mälardalen 
Museumsjahr:  2001 
Notierung:   

Die geschichte der straßenfahrzeuge:
Bussen var ursprungligen TGOJ nr 10 med regnr D200 målad som den är nu.
Bussen överförde sedan till SLT och målades då SLT vit och grön. Troligen nr 742.

När den togs ut trafik piffades den upp som museibuss hos SLT i Eskilstuna och målades Eskilstunablå. Eskilstuna omnibustrafik hade haft en serie exakt lika dana bussar och den fick "nästa nummer", dvs ett nummer högre än vad den högsta bussen av denna typ i Eskilstuna haft. När näckrosbuss tog över numrerades den om i Näckrosbuss museibuss serie 9000 (och uppåt). Därav NB 9000. När Busslink beslutade sig för att göra sig av med alla museibussar blev Svenska Spårvägssällskapet erbjudna den.

Eftersom TGOJ nr 10 nu återställts i originalskick så numreras den om. TGOJ-bokstäver är beställda och ska monteras på bussen.

Tidigare utförande:

Näckrobuss nr 9000, © Jan Rickman

 

Svenska Denna sida på svenska
English This page in English