SSB A2 24
Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag baureihe A2 nr 24
© Bruse LF Persson
data für schienenfahrzeuge 24 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | ASEA 1907 |
Farbe: | blå |
Letzte revision: | 1933-02-02 |
Wieder aufgebaut: | ombyggd 1926. Ombyggd till plogmotorvagn 1933 |
Besitzer: |
SSS ![]() |
Standort: | Djurgårdslinjen ![]() |
Museumsjahr: | 1968 |
Notierung: | fd SSB litt A2 nr 24, SS litt A5 nr 194, LiB nr 18. Samt som snöplog LiB litt A5 nr 10. |
Betreibklasse: | I ![]() |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
Status: | verkehr schlitten |
|
|
data für baureihe A2 | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag (SSB) |
Stadt: | Stockholm |
Baureihe: | A2 |
Wagennummer: | 22-27 |
Ursprungliche anzahl: | 6 |
Hersteller: | ASEA 1904-1907 |
Personal: | rörlig konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 7600 |
Breite (mm): | 2180 |
Höhe (mm): | 3200 |
Gewicht (kg): | 10300 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | 1750 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 830 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | |
Anzahl fahrgäste: | 18 sitzplätze + 23 stehplätze = 41 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: | senare SS A5 192-197 |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Köpt av LiB 1925-06-09, blev LiB motorvagn nr 18.
Donerad till SSS september 1968 av Lidingö Trafik AB.
Flyttad till Högdalshallen per vagnbjörn av SL november 1967. Uppställd på SSS spår senare samma år.
Transporterad till Malmköping per järnväg 1968-11-11--16.
Plogutrustning demonterad sommaren 1979 och skrotad 1981-04-30.
Ankom sommaren 2005 till Alkärrshallen Stockholm för renovering och återställande till SSB A2 nr 24.
Färdigrenoverad och invigd på Spårvagnens dag 19 maj 2011.
Invigd i körbart skick på Spårvagnens dag 19 maj 2011.
Färdigrenoverad och trafikklar vid Spårvagnens Dag den 3 juni 2012.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Levererades med öppna plattformar, men inglasades 1910-1915 .
Senare SS A5 192-197.
Vagn nr 27 finns bevarad som ploglok A283 nr 9207 på Djurgårdslinjen.
Vagn nr 24 finns bevarad på Djurgårdslinjen, renoverad och invigd på Spårvagnens dag den 29 maj 2011.

Tidigare utförande:
Som snöpllog LiB A5 nr 10.
Som LiB A5 nr 18.
Som snöplog LiB A5 nr 10. © 1966 Lennart Hjelm.