GS S8
Göteborgs Spårvägar baureihe S8 nr 236-244, 266-270, 274-279
data für baureihe S8 | |
---|---|
Fahrzeug: | Beiwagen |
Baureihe: | |
Firma: | Göteborgs Spårvägar (GS) ![]() |
Stadt: | Göteborg |
Baureihe: | S8 |
Wagennummer: | 236-244, 266-270, 274-279 |
Ursprungliche anzahl: | 20 |
Hersteller: | ASEA, GS 1928-1936 |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | |
Breite (mm): | |
Höhe (mm): | |
Gewicht (kg): | |
Achsanordnung: | 2 |
Achsstand (mm): | |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | |
Anzahl fahrgäste: | |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: | Fd S21 stora lanterninsläp |
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Nr 236-244 levererade 1917 från ASEA som S2 ombyggda 1928-29 till typ S8.
Nr 266-270 levererade från ASEA 1918 som typ S2, ombyggda 1936 till typ S8 och utrangerade 1955.
Nr 274-279 levererade från ASEA 1918 som typ S2 och ombyggda 1934 till typ S8. Utrangerade 1954-55.
M5 nr 157 blev 1946 typ S8 nr 237 utrangerad 1953.
S8 stora lanterninsläpvagnar med förlängda plattformar. Dessa fick sina plattformar förlängda på samma sätt som motorvagnarna typ M5. Fem av de tidigaste S8:orna blev 1940 ombyggda till motorvagnar typ M5 på grund av brist på motorvagnar.