GS M4

Göteborgs Spårvägar baureihe M4 nr 1-156

ingen bild

data für baureihe M4
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:   
Firma:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stadt:  Göteborg 
Baureihe:  M4 
Wagennummer:  1-156 
Ursprungliche anzahl:  156 
Hersteller:  Arlöf, ASEA 1908-1921 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  8640 
Breite (mm):  2000 
Höhe (mm):   
Gewicht (kg):  10500 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):  60 
Steuerungklasse:
Kopplungklasse:
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  20 sitzplätze + 18 stehplätze = 38 fahrgäste 
Verschrottet:  1942 
Notierung:   

Bewahrte wagen:
GS M4 nr 43
motorvagn
GS M4 nr 43
         

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
M4 motorvagnar med inbyggda platsformar utrustade med grindar, totalt blev det 156 st vagnar. De sista vagnarna av typen togs ur trafik 1942.

Nr 1-46 levererades 1902 som typ M1 och ombyggdes 1914-16 till typ M4.

Nr 1 var instruktionsvagn åren 1925-49.
Nr 2-3, 8-25, 27-29, 31, 34, 44-45 degraderades till släpvagnar under åren 1921 till 1940.
Nr 15 se typ M1.
Nr 4 ombyggdes till typ M 5 år 1931.
Nr 13 + 21 ombyggdes 1931 till typ M6 nr 199.

Nr 47-52 levererades 1903 som typ M1 och ombyggdes 1916 till typ M4, hela serien såld 1931 och 1934 till Norrköping.

Nr 53-58 levererades 1907 som typ M1 och ombyggdes 1912 och 1916 till typ M4. Ombyggda 1929-30 till typ M 5 nr 53-58.

Nr 59-70 levererades från Arlöf Mekaniska Verkstad år 1908 som typ M4, ombyggdes 1922-23 till typ M6.

Nr 71-103 levererades åren 1912, 1914 och 1916 från ASEA som typ M4.

Nr 71-87, 98-103 ombyggdes 1926-28 till typ M 5.
Nr 88-97 ombyggda 1923 till typ M6.

Nr 104-111 levererades 1902 som typ S2 och ombyggdes 1906 till typ M1 för att åren 1915-16 ombyggas till typ M4.

Nr 112-116 levererades 1915 från ASEA som typ M4, ombyggdes 1925-26 till typ M5.

Nr 117-156 levererades 1920-21 från ASEA som typ M4, ombyggdes 1924-25 till typ M5 .

En mängd typ M4 såldes till andra spårvägsstäder, enligt följande:

Uppsala:
1925 nr 16-17, 19-20, 22-24
1943 nr 2-3, 27, 29, 31

Helsingborg:
1925 nr 5-7

Norrköping:
1925 nr 8-12, 14
1926 nr 32, 36, 42
1931 nr 46-47, 49, 52
1934 nr 48, 50-51
1935 nr 106, 109, 111
1942 nr 37, 108, 110

Karlskorna:
1942 nr 28
1943 nr 25

Jönköping:
1925 nr 26, 30, 33, 38, 40, 43
Vagn 43 återkom 1959 till Göteborg och är återställd till typ M4 år 1983

Observera att många av de ovanstående vagnarna såldes utan motorer eller annan el-utrustning.