SS(2) H263 82
AB Stockholms Spårvägar baureihe H263 nr 82
"Putte"
© Bruse LF Persson
data für straßenfahrzeuge H263 82 "Putte" | |
---|---|
Fahrzeug: | transporter, bensindriven |
Hersteller: | Volvo 1968 |
Länge (mm): | 4400 |
Breite (mm): | 1600 |
Höhe (mm): | |
Gewicht (kg): | 1180 |
Achsstand (mm): | |
Reifendimension: | vorwärts: , hintere: |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke: | 55 kW |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | kula bak |
Getriebegehäuse: | |
Fahrgestell: | |
Fahrgestellnummer: | 092045 |
Karosse: | |
Registrierungsnummer: | BMF 961 |
Erste reg.nummer: | |
Erstes reg.datum: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | VH 0 100 0 + dörrar i bakgavel |
Anzahl fahrgäste: | sitzplätze: 4, stehplätze: 0 |
Farbe: | oxblodsröd, vit |
Letzte revision: | 1997-05-06 |
Betreibklasse: | |
Bewahrenklasse: | |
Besitzer: | SS(2) ![]() |
Standort: | (avförd) |
Museumsjahr: | |
Status: | wurde entfernt 2008 |
Notierung: |
Die geschichte der straßenfahrzeuge:
Volvo Duett, tjänstebilen "Putte"
Donerad till SSS Stockholmsavdelning 199_ av Richard Grönstedt.
Revision påbörjad 1995 och avslutad 1997-05-06.
Försedd med larmanordning (blåljus).
Karosseri klassat som brandfordon övrigt.
Djurgårdslinjen försöker visa ungefär hur det såg ut kring spårvägsnätet i Stockholm främst under perioden 1940-1967 (det år innerstadsspårvägen försvann.), med inslag av äldre vagnar. Vi har uniformer från den tiden, vi märker skyltar och meddelanden ungefär så som man gjorde då. Vi använder i stor omfattning typsnittet SS-grotesk, som var speciellt framtaget för Stockholms Spårvägar i samband med att tunnelbanan kom till. Bokstäverna har en form som skall göra dem lätta att läsa även i farten.
Till denna ambition hör även att vi försöker ge arbetsfordon m.m. ett utseende som smälter in i denna miljö, även om de är något moderniserade inuti.
Sedan tidigare har vi arbetsvagnen 9207 som är: Spårsmörjare, snöplog, lövborstare, växelrensare, godsvagn och bogservagn. Allt i samma fordon! (Ja, det är trångt inne i den!)
Nu tillkommer vår tjänstebil "Putte", en Volvo Duett av 1968-års modell. Bilen har tidigare varit privatbil, men har nu iordningställts för spårvägens behov. Den har lackerats med ett färgfoto på en av "gamla" SS tjänstebilar som förebild. Bilen får ett i det närmaste historiskt korrekt yttre, med undantag av varningsljusarrangemang och andra säkerhetsanordningar för arbete på väg.
Det har länge varit vår dröm att skapa ett sådant fordon.
När vi tog in bilen i verkstaden för att göra den i ordning var det några smärre rostskador som skulle åtgärdas. I vanlig ordning blev arbetet minst 5 gånger större än planerat. Hela bilen har varit demonterad, dock har motor och växellåda ej genomgått några större arbeten. Vi har bland annat: Bytt hela golvet i bagagerummet, bytt trösklar, stora delar av bakre skärmarna, stora delar av golvet i passagerarutrymmet. Vi har byggt upp ett nytt elsystem, specialanpassat för våra behov, dock med de gamla komponenterna.
Chassit har genomgått en egen renovering, alla bussningar och slitagedelar har bytts ut. Så har hela härligheten varit på tur runt stan till olika verkstäder för framvagnsinställning, lackering etc. Det tog över två år. Men nu är det klart!
Stockholms Spårvägar hade på sin tid 15 bilar av denna typ (Volvo 445 / Duett). År 1961 hade man 167 st verkvagnar, 91st vägfordon och 76 st spårgående.
Verkvagnarna hade ett helt sagolikt skiftande ursprung. Där fanns allt från ombyggda vanliga spårvagnar (den äldsta från år 1900!) via surplus i form av amerikanska stridsvagnsbärgare till vanliga person- och lastbilar som kompletterats med viss utrustning och i vissa fall ommålats i bolagets färger. En tid hade man t.o.m. en Lambretta scooter som bolagets tidsstudieman flängde omkring på!
Man var tidiga med att prova kommunikationsradio i trafikledningsbilarna. Den första radion fyllde hela bagageutrymmet på en Volvo PV. För att klara strömförsörjningen hade man en speciell generator och ett extra stort batteri. Detta system delade man med Stockholms stad, som bl. hade det för energiverkets behov.
Text av Per-Erik Selking
Donerad till SSS Stockholmsavdelning 199_ av Richard Grönstedt.
Revision påbörjad 1995 och avslutad 1997-05-06.
Försedd med larmanordning (blåljus).
Karosseri klassat som brandfordon övrigt.