SS(2) B31C

AB Stockholms Spårvägar litt B31C nr 618
"cafévagnen"

B31C
© Magnus Dahlberg

data för typen B31C "cafévagnen"
Fordon:  släpvagn, boggie 
Typ:  fyraxlig enriktning (4xER) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Stad:  Stockholm 
Bana:  Djurgårdslinjen 
Littera:  B31C  "cafévagnen"
Vagnsnummer:  618 
Ursprungligt antal: 
Tillverkare:  Hägglund 1949 
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  13100 
Bredd (mm):  2500 
Höjd (mm):  3200 
Vikt (kg):  12000 
Axelföljd:  2'2' 
Axelavstånd (mm):  1800+4200 
Boggiecentrumavstånd (mm):  6000 
Hjuldiameter (mm):  680 
Hjulringsbredd (mm): 90
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: H 2-000-1
Antal passagerare:  34 sittande = 34 passagerare 
Utrangerade:   
Notering:  fd GS S27 434, ombyggd 1997 till Cafévagn av Vestfold Bil & Karosseri 

Bevarade vagnar:
SS(2) B31C nr 618
släpvagn
SS(2) B31C nr 618
         

Vagntypens historia:
Vagnen var ursprungligen släpvagn till Göteborgsmustangerna, i Stockholm kallade A31 med nummer 328-333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, drog man helt enkelt dessa släpvagnar baklänges så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27. Läs mer om de övriga B31:orna.

Se även B31.