SS F3 4038
AB Stockholms Spårvägar litt F3 nr 4038
© Thomas Johansson
data för vägfordon F3 4038 | |
---|---|
Fordon: | trådbuss |
Tillverkare: | Scania-Vabis, Hägglund, ASEA 1949 |
Bemanning: | fast konduktör |
Längd (mm): | 10100 |
Bredd (mm): | 2420 |
Höjd (mm): | 3420 |
Vikt (kg): | 8400 |
Axelavstånd (mm): | 5500 |
Ringdimension: | fram: , bak: |
Motortyp: | ASEA LJB 26-34 |
Motorstyrka: | 112 hk |
Kontrollertyp: | ASEA CBK 40B |
Koppeltyp: | |
Växellåda: | |
Chassi: | Scania-Vabis T 31 |
Chassinummer: | 99100 |
Kaross: | |
Registreringsnummer: | BUX 805 |
Första reg.nummer: | |
Första reg.datum: | |
Max hastighet (km/h): | |
Dörrordning: | |
Antal passagerare: | sittande: 25, stående: 42 |
Färg: | röd, vit |
Senaste revision: | augusti 1964 |
Driftsklass: | IIB (fordon klara för trafik efter smärre arbeten) |
Bevarandeklass: | 1 (fordon som skall bevaras för framtiden) |
Ägare: | SSS |
Placering: | Djurgårdslinjen |
Museum år: | 1965 |
Notering: |
Vägfordonets historia:
Inköpt av SSS 1965 11 29 från AB Stockholms Spårvägar för 150: .
Uppställd i Högdalen, transporterad till Skokloster 1966 04 10. Uppställd på motormuseets gård.
Transporterad till Bromma Flygplats 1971 08 19.
Uppställd på Sergels Torg, Stockholm, 1972 06 01 19 i samband med FN:s miljövårdskonferens.
Transporterad till Malmköping 1972 06 19 och till Mariefred 1972 09 11.
Av anskaffningsskäl har bussen tidigare benämnts SS 4016.
1986 08 11 beslöts att omnumrera bussen till sitt rätta nummer 4038.
Dispens för kilometerräknare