SS F3 4038
AB Stockholms Spårvägar class F3 no 4038
© Thomas Johansson
data for road vehicle F3 4038 | |
---|---|
Vehicle: | trolleybus |
Manufacturer: | Scania-Vabis, Hägglund, ASEA 1949 |
Staffing: | fast konduktör |
Length (mm): | 10100 |
Width (mm): | 2420 |
Height (mm): | 3420 |
Weight (kg): | 8400 |
Wheelbase (mm): | 5500 |
Tyre dimension: | front: , rear: |
Type of motor: | ASEA LJB 26-34 |
Motor power: | 112 hk |
Type of controller: | ASEA CBK 40B |
Type of coupling: | |
Gearbox: | |
Chassis: | Scania-Vabis T 31 |
Chassis number: | 99100 |
Coach: | |
Registration number: | BUX 805 |
First reg.number: | |
First reg.date: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | seating: 25, standing: 42 |
Colour: | röd, vit |
Last renevation: | augusti 1964 |
Operation category: | IIB (ready for operating use after minor repairs) |
Preservation category: | 1 (representanter för den svenska busshistorien och skall bevaras för framtiden) |
Owner: | SSS |
Housed: | Djurgårdslinjen |
Museum year: | 1965 |
Note: |
The history of the road vehicle:
Inköpt av SSS 1965 11 29 från AB Stockholms Spårvägar för 150: .
Uppställd i Högdalen, transporterad till Skokloster 1966 04 10. Uppställd på motormuseets gård.
Transporterad till Bromma Flygplats 1971 08 19.
Uppställd på Sergels Torg, Stockholm, 1972 06 01 19 i samband med FN:s miljövårdskonferens.
Transporterad till Malmköping 1972 06 19 och till Mariefred 1972 09 11.
Av anskaffningsskäl har bussen tidigare benämnts SS 4016.
1986 08 11 beslöts att omnumrera bussen till sitt rätta nummer 4038.
Dispens för kilometerräknare