SS A24C 373

AB Stockholms Spårvägar class A24C no 373
"ängbyvagn"

A24C 373
© Bruse LF Persson

data for rail vehicle 373
Vehicle:  motor car, boggie "ängbyvagn" 
Class:  4-axled double-ended (4xZR) 
Manufacturer:  ASEA 1944 
Colour:  blå, grå 
Last renevation:   
Rebuilt:   
Owner: Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Housed:  Aga 
Museum year:  1996 
Operation category:  IIB driftsklass IIB (ready for operating use after minor repairs)
Deposited with the: SSS Stockholmavdelning nytt fönster 
 
 
data for the class A24C "ängbyvagn"
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled double-ended (4xZR) 
Company:  AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) nytt fönster 
Town:  Lidingö 
Line:  Lidingöbanan 
Class:  A24C  "ängbyvagn"
Car number:  373-374, 376, 379, 387 
Built number: 
Manufacturer:  ASEA 1944 
Staffing: rörlig konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  15150 
Width (mm):  2400 
Height (mm):  3750 
Weight (kg):  22600 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1850+5600 
Boggie center base (mm):  7400 
Wheel diameter (mm):  700 
Wheel tread width (mm): 130
Type of motor: ASEA LJB 27-32
Motor power (kW):  4 x 63 
Type of controller: ASEA CBM35
Type of coupling: scharfenberg
Compressor: Atlas LE6
Operating current:   
Max speed (km/h):  70 
Door arrangement: VH 0-020-0
Number of passengers:  41 seating + 31 standing = 72 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:  Lidingöbanan, fd Nockebybanan, ombyggda 1986-1987 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Deponerad hor SSS Stockholmsavdelning 199_ av AB Storstockholms Lokal-trafik som SL litt A24 nr 373.
Lackerad utvändigt maj 1997.

Vagntypen konstruerades för Ängbybanan som öppnade år 1944. Vagntypen omfattade egentligen fyra typer, som med 1950-talets typsystem betecknades: A23, B23(Hägglund och söner, Örnsköldsvik, aluminiumkorg) och A24, B24(ASEA/ASJ, Stålkorg).
(A=motorvagn, B=släp/manövervagn)

Nytt för denna generation vagnar var:
· Multipelkörning, dvs man kan ha flera motorvagnar i samma tåg.
· Högre toppfart, 75 km/h mot tidigare ca40-50 km/h.

Vagnarna gick främst på Ängbybanan till dess blev tunnelbana 1952. Vagntypen var därefter vanlig på de flesta förortslinjer, och de senaste decennierna har de kommit att starkt förknippas med linje 12 till Nockeby. Lidingöbanorna, som inte ingick i Stockholms Spårvägar, bytte ut sin gamla vagnpark 1945-52, och köpte en modifierad, brunmålad variant av A24 / B24.

Mycket finns att säga om vagntypens historia, ombyggnader, försäljningar m.m. Det kan vi inte få plats med här. Vill du fördjupa dig, läs linjehäfte nr 11 och 20 från SSS Stockholmsavdelning (se Butiken) och boken "Södra Lidingöbanan" av Carl Henrik Ankarberg.

Vagnarna blev Stockholms mest seglivade spårvagnar. Många vagnar går fortfarande i trafik ombyggda till vagntyperna A30 / B30 på Nockeby och Lidingöbanorna. Kvar som museivagnar finns: Lidingövagnarna 16 och 34 i Malmköping, Lidingövagn 42 på spårvägsmuseum (från början en SS-vagn, nr 369), Lidingövagn 17 på Södra Lidingöbanan och SS-vagn nr 373 på Djurgårdslinjen.

373 gick i många år på Nockebybanan, men kom till Lidingö i mitten av 1980-talet och blev kvar där till 1993. Vagnen visas nu i ett för SL så typiskt 1980-talsutförande i fråga om inredningen. Exteriört är den i huvudsak återställd i det skick den hade hos SS på 1960-talet.

Text av Per-Erik Selking

Deponerad hor SSS Stockholmsavdelning 199_ av AB Storstockholms Lokal-trafik som SL litt A24 nr 373.
Lackerad utvändigt maj 1997.

The history of the class (only in Swedish):
SL A24C "Ängbyvagnar", provombyggda för Lidingöbanan av Hammarby 1986-1987.
Vagn 387 provisoriskt ombyggd och moderniserad 1989 av Hammarby till manövervagn B24D nr 652.
Vagn 374, 376 och 379 ombyggda 1989-1993 till A30B nr 315, 316 respektive 318.
Bevarad vagn: nr 373 på Djurgårdslinjen.