SS B20 917

AB Stockholms Spårvägar litt B20 nr 917

B20 917
© Bruse LF Persson

data för rälsfordon 917
Fordon:  släpvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Tillverkare:  SS 1930-02-24 
Färg:  blå/gul 
Senaste revision:   
Driftsklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
Bevarandeklass:  endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Ägare: Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Deponerad hos: endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält. 
Placering:  Malmköping nytt fönster 
Museum år:  1962 
Status: endast för medlemmar Du måste logga in för att kunna se detta fält.
 
 
data för typen B20
Fordon:  släpvagn 
Typ:  tvåaaxlig tvåriktning (2xZR) 
Bolag:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stad:  Stockholm 
Littera:  B20 
Vagnsnummer:  869-938 
Ursprungligt antal:  70 
Tillverkare:  Råsunda 1929-1930 
Bemanning: rörlig konduktör
Spårvidd (mm):  1435 
Längd (mm):  11350 
Bredd (mm):  2250 
Höjd (mm):  3310 
Vikt (kg):  8600 
Axelföljd: 
Axelavstånd (mm):  2700 
Boggiecentrumavstånd (mm):   
Hjuldiameter (mm):  850 
Hjulringsbredd (mm): 85
Motortyp:
Motorstyrka (kW):   
Kontrollertyp:
Koppeltyp: albert
Kompressor:
Driftspänning:   
Max hastighet (km/h):   
Dörrordning: VH 2-000-2
Antal passagerare:  24 sittande + 39 stående = 63 passagerare 
Utrangerade:  utrangerade 
Notering:   

Rälsfordonets historia:
Det här är en tvåaxlig innerstadssläpvagn, som byggdes 1930 av SS verkstad i Råsunda. Den är mycket lik vagn 846; det som skiljer dem åt är att vagnarna av typ B19 hade taklanternin, medan B20-vagnarna hade slätt tak. Vagnen har återfått färgsättningen från originalutförandet. Denna släpvagn brukar kopplas till motorvagnarna 288 och 335.

Deponerad hos SSS Stockholmsavdelning 1991 av AB Storstockholms Lokaltrafik.
Transporterad från SL Hammarbyverkstad till Alkärrshallen, Djurgården, per trailer 1991 05 27.

Vagntypens historia:
SS B20 Vagn nr 928-938 ombyggda 1943-1944 till B4 "jitterbugg".
Vagnar nr 888-890, 893-896, 898-907, 909-910, 912-914, 916, 919-923 och 926-927 ombyggda 1945-1946 till B5 "jitterbugg".
Bevarade vagnar: nr 915 på Museispårvägen i Malmköping, nr 917 på Djurgårdslinjen.