Slottsskogen (Slx)

Göteborg

Slottsskogen, Göteborg
© Albin Olsson

data für wagenhalle
Fahrzeug:  spårvagn elektrische straßenbahn   ångtåg dampfzug      
Geöffnet :    2012   
Geschlossen:       
Anzahl der Tracks:    8   
Summe der Gleise (m):  940   
Notierung:       

Die geschichte des Wagenhalle (nur auf Schwedisch):
Användes som lokstall för Säröbanan fram till 1965.

Tre spår under tak, fem utomhus.
Spår 1: 150 m
Spår 2: 120 m
Spår 3: 70 m (varav under tak 40 m)
Spår 4: 70 m (varav under tak 40 m)
Spår 5: 60 m (varav under tak 55 m)
Spår 6: 60 m
Spår 7: 180 m
Spår 8: 230 m

Plats för 48 st 15 meters enheter eller 24 st 30 meters enheter.

Vagnhallen byggdes för Säröbanan, som inte var elektrifierad. Från början var vagnhallen byggd av trä och stod drygt hundra meter längre österut, ungefär där Dag Hammarskjöldsleden går idag. Träbyggnaden revs och dagens vagnhall byggdes i tegel 1954.

Säröbanan lades ned 1965.

En av Säröbanans tågvagnar användes som kontor till den bensinmack som låg i närheten.

Hallen har använts av Bilprovningen, varit verkstad, bussdepå och användes av Göteborgs stad Park och Natur innan Göteborgs Spårvägar AB tog över den.
Park och Natur hade ett entresolplan med fikarum inne i hallen. Inne i hallen fanns även bastu, verkstad och tvätt.

Park och Natur behövde spara pengar och i april 2011 fick GS erbjudande om att ta över hallen. De tackade ja i juni 2011. Avtal skrevs den sommaren. I september beslutades att den före detta vagnhallen skulle bli vagnhall igen. 1 december 2011 tog GS officiellt över kontraktet.

Vid ombyggnaden upptäcktes att delar av Säröbanans originalspår från 1901 fanns kvar och gick att använda. Detta originalspår tog man tillvara på och det används till två av spåren inne i hallen, fram till portarna där det är skarvat till nytt spår.

Mot skogen vid hallen hade man fått bygglov för att ta bort lösa stenar. Det var inte specificerat hur lösa dessa stenar fick vara, vilket gjorde att man lyckades gräva bort en hel del av kullen på vagnhallens västra sida så att man där fick plats med två spår. Hallen är omgärdad av ett tre meter högt staket. Banverket kräver minst 2,5 meter högt staket.

28 december 2012 kördes första vagnen in, men det dröjde ytterligare några månader innan den började användas på riktigt.

Från början var det mycket problem med signalerna runt hallen. Det tog nästan 2 år innan det fungerade som det skulle.

Tre av hallens spår (4, 5 och 6) är inomhus. Spår 4 och 5 är till för översyn. Spår 6 är till för M28:or och M29:or som krockskadats eller ska på revision. Spår 6 har tre 10 meter långa sänkbord.

Vagnar kommer in i hallen från linje 2, 5 eller 6. På morgonen åker vagnar ut som linje 1, 7, 8, 3 och 2. Detta för att infarten till hallområdet är från stan och utfarten västerut.

I hallen pågår mest kvällsaktiviteter. På dagen arbetas det med krockskador och renoveringar av M28:or och M29:or. (Texten ovan ligger under CC BY-SA 4.0-licens).