SS(2)

AB Stockholms Spårvägar no 5000-5004

 5000-5004
© Tommy Enefalk

data for road vehicle
Vehicle:  biodiesel articulated bus 
Manufacturer:  Volvo, Säffle 2006 
Staffing: enmansbetjänad
Length (mm):  18750 
Width (mm):  2500 
Height (mm):  3400 
Weight (kg):   
Wheelbase (mm):   
Tyre dimension: front: 305/70R22.5, rear: 305/70R22.5 
Type of motor:  Volvo D9A 
Motor power:  360 
Type of controller:   
Type of coupling:   
Gearbox:   
Chassis:  Volvo B9S 
Chassis number:   
Coach:  Aluminium 
Registration number:   
First reg.number:   
First reg.date:   
Max speed (km/h):  80 
Door arrangement:  H 1-1-1-0 
Number of passengers:  seating: 55, standing: 46 
Colour:  SL 94-röd 
Last renevation:   
Operation category: 
Preservation category:   
Owner:  SS(2) nytt fönster 
Housed:  Stockholm 
Museum year:   
Note:  5 st fd Keolis, köpta av SS 2014. Inköpta 2015. Regestreringsnummer: 5000: XTY832, 5001: RLR910, 5002: TSF181, 5003: RLS010, 5004: UTM902 

The history of the road vehicle:
Volvo B9S togs ursprungligen fram för att Volvo ville ha en lågentréledbuss med i allmänhet säkrare vägegenskaper än till exempel dess huvudkonkurrent Scania OmniLink. Volvo B9S skulle komplettera det redan existerande Volvo B12MA med en lågentrévariant och även ersätta Volvo B10MA. Senare tog man även fram en dubbel ledbuss med helt lågt golv vilket då inte fanns i så stor omfattning samt en vanlig låggolvsledbuss. Tanken med detta var att snabbt komma in i den för Volvo nya lågentréledbussbranschen i framförallt Nordiska länder med sitt vinterväglag och även komplettera utbudet av dubbla ledbussar med en låggolvsvariant och även ersätta busschassit Volvo B7L med det nya låggolvsledbusschassit med detta koncept. Det blev dock inte som man tänkt sig riktigt då B9S blev dyr i framförallt service och underhåll. Modellen sålde dock under de första åren ganska bra. i Sverige, speciellt i Stockholms län, var det en av de vanligare bussmodellerna i mitten av 2000-talets första decennium och i slutet på det decenniet samt en bit in på det följande decenniet så var den även mycket vanlig i Göteborgs stad. På slutet började dock andra ledbussmodeller med dubbla leder eller lågentré att komma ikapp försäljningsmässigt, framförallt internationellt, mycket för att de blev billigare med en annan nyutvecklad teknik. Under 2011 lade Volvo ner sitt mittmotorkoncept på grund av dålig lönsamhet. B9S slutade därmed att tillverkas och fick aldrig någon direkt efterföljare. (Källa: Wikipesia)

Bussarna tillhör idag SS (Stockholms Spårvägar) och används främst som förstärknings- eller ersättningsbussar för spårvägstrafiken på SL linje 7 resp 21 (Lidingöbanan). De lämpar sig mycket väl för effektiva transporter av större grupper (upp till ca 500 personer).