SS(2)

AB Stockholms Spårvägar nr 5000-5004

 5000-5004
© Tommy Enefalk

data für straßenfahrzeuge
Fahrzeug:  Bio Diesel-Gelenkbus 
Hersteller:  Volvo, Säffle 2006 
Personal: enmansbetjänad
Länge (mm):  18750 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):  3400 
Gewicht (kg):   
Achsstand (mm):   
Reifendimension: vorwärts: 305/70R22.5, hintere: 305/70R22.5 
Motorenklasse:  Volvo D9A 
Motorenstärke:  360 
Getriebegehäuse:   
Fahrgestell:  Volvo B9S 
Fahrgestellnummer:   
Karosse:  Aluminium 
Registrierungsnummer:   
Erste reg.nummer:   
Erstes reg.datum:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  80 
Türanordnung:  H 1-1-1-0 
Anzahl fahrgäste:  sitzplätze: 55, stehplätze: 46 
Farbe:  SL 94-röd 
Letzte revision:   
Betreibklasse: 
Bewahrenklasse:   
Besitzer:  SS(2) nytt fönster 
Standort:  Stockholm 
Museumsjahr:   
Notierung:  5 st fd Keolis, köpta av SS 2014. Inköpta 2015. Regestreringsnummer: 5000: XTY832, 5001: RLR910, 5002: TSF181, 5003: RLS010, 5004: UTM902 

Die geschichte der straßenfahrzeuge:
Volvo B9S togs ursprungligen fram för att Volvo ville ha en lågentréledbuss med i allmänhet säkrare vägegenskaper än till exempel dess huvudkonkurrent Scania OmniLink. Volvo B9S skulle komplettera det redan existerande Volvo B12MA med en lågentrévariant och även ersätta Volvo B10MA. Senare tog man även fram en dubbel ledbuss med helt lågt golv vilket då inte fanns i så stor omfattning samt en vanlig låggolvsledbuss. Tanken med detta var att snabbt komma in i den för Volvo nya lågentréledbussbranschen i framförallt Nordiska länder med sitt vinterväglag och även komplettera utbudet av dubbla ledbussar med en låggolvsvariant och även ersätta busschassit Volvo B7L med det nya låggolvsledbusschassit med detta koncept. Det blev dock inte som man tänkt sig riktigt då B9S blev dyr i framförallt service och underhåll. Modellen sålde dock under de första åren ganska bra. i Sverige, speciellt i Stockholms län, var det en av de vanligare bussmodellerna i mitten av 2000-talets första decennium och i slutet på det decenniet samt en bit in på det följande decenniet så var den även mycket vanlig i Göteborgs stad. På slutet började dock andra ledbussmodeller med dubbla leder eller lågentré att komma ikapp försäljningsmässigt, framförallt internationellt, mycket för att de blev billigare med en annan nyutvecklad teknik. Under 2011 lade Volvo ner sitt mittmotorkoncept på grund av dålig lönsamhet. B9S slutade därmed att tillverkas och fick aldrig någon direkt efterföljare. (Källa: Wikipesia)

Bussarna tillhör idag SS (Stockholms Spårvägar) och används främst som förstärknings- eller ersättningsbussar för spårvägstrafiken på SL linje 7 resp 21 (Lidingöbanan). De lämpar sig mycket väl för effektiva transporter av större grupper (upp till ca 500 personer).