Spårväg till Ulvsunda och Ekensberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spårväg till Ulvsunda och Ekensberg

Inläggav Ulf_ » tor 30 dec, 2004 14:10

Jag är nyfiken på språvagnslinjerna till Ulvsunda respektive Ekensberg. När öppnade de, lades de ned? Jag vill se bilder, ha info om resandeunderlag etc. Enda stället jag hittar någon info är här på ss.se, men den infon är knapphändig.

Någon som är kunnig?
Ulf_
 

Inläggav 2763 » tor 30 dec, 2004 15:41

Har du provat här?

http://www.ss.se/butiken/

Linjeskrift för linje 15 torde mätta din hunger!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9728
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inläggav Harald » tor 30 dec, 2004 16:07

TonyM skrev:Har du provat här?

http://www.ss.se/butiken/

Linjeskrift för linje 15 torde mätta din hunger!

//Tony


Vore det inte bättre att föreslå linjerna 13 (Ulvsunda) och 18 (Ekensberg) :?: :P
Harald
 
Inlägg: 7835
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Inläggav Ulf_ » tor 30 dec, 2004 19:41

Dyrt.. finns det inga andra källor?
Ulf_
 

Inläggav Byggare Bob » tor 30 dec, 2004 20:18

Ulf_ skrev:Dyrt.. finns det inga andra källor?


Jodå, http://www.sparvagsmuseet.sl.se/

Tag kontakt med dem så kan de säkert hjälpa dig...
Byggare Bob
 
Inlägg: 2076
Blev medlem: tis 03 aug, 2004 18:32

Inläggav Fred » tor 30 dec, 2004 22:29

Försöker hjälpa Bob en bit så länge... fritt ur minnet:

18 trafikerades i huvudsak med tvåaxlig materiel, eventuellt med boggisläp under värsta rusningen (ovanlig kombination annars). Gröndal var ju en "slumstadsdel" och folk hade kanske inte råd att åka spårvagn, eller så skulle de inte åt det hållet. Omställdes 1949 till trådbussdrift och trafikerades tydligen med ganska värdelösa AlfaRomeo-vagnar ett tag.

13 försvann 1950 i samband med förberedelserna för tunnelbanan. Trafikerades mest med äldre boggivagnar, släpvagnsdrift förekom ganska mycket och Ulvsunda lär ha varit Stockholms sista ändstation där man gjorde rundgång (vändslinga fanns på slutet). I Ulvsunda låg även vagnhallen för 12 och 13, även om många tåg gick ut från Råsunda.
Fred
 

Spårväg till Ulvsunda och Ekensberg

Inläggav Per.T. Jacobson » fre 31 dec, 2004 1:25

Ulvsundalinjen kan man läsa om i "En spårväg till Bromma" och i Linjehäftet för linje 13. Linje till Ekensberg, linje 18 finns likaså utgiven som Linjehäfte, här författad av Måns Johansson.

För Ulvsundalinjen fanns ursprungligen planer på en linje som gick igenom Ulvsunda industriområde och fram till Sundbybergs Järnvägsstation. P.g.a av att Industriområdet inte var tillräckligt lönsamt så fick Ulvsundalinjen sin ändstation invid kanalen vid Lillsjönäs. Faktiskt fanns det spår på en bro över kanalen och fram till Induustriområdets spårsystem. SS fick inte kocession och spåren skall ha rivits ca 1920. Bolaget fortsatte dock att söka koncession åtminstone så sent som ca 1930. När tunnelbaneplanerna skisserades 1934 så beseglades linje 13:s öde
Per.T. Jacobson
 

Inläggav Reimersholme71 » lör 01 jan, 2005 22:45

Låg vändslingan i Gröndal i det som idag är en park vid Tvärbanans norrgående hållplats i Gröndal, eller hur var det? Går Tvärbanan i denna sträckning ungefär som 18 gick?
Byt politik - inte klimat!
Användarvisningsbild
Reimersholme71
 
Inlägg: 2427
Blev medlem: sön 20 jul, 2003 14:06
Ort: Folkbåten S 772

Inläggav Christer J » lör 01 jan, 2005 23:27

Reimersholme71 skrev:Låg vändslingan i Gröndal i det som idag är en park vid Tvärbanans norrgående hållplats i Gröndal, eller hur var det? Går Tvärbanan i denna sträckning ungefär som 18 gick?


Ja linjen går på samma sätt som gamla linje 18. Men vändslingan låg strax bortom tvärbanans uppfart mot Gröndalsbron. Titta ca 50 fram och till vänster så finns det en liten park framför några äldre flerbostadshus. Där vände 18. Närmast Liljeholmsbron gick linjen norr om Liljeholmsberget.

H / Christer J
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 18:37
Ort: Stockholm - Årsta

Inläggav Stefan B » tor 06 jan, 2005 18:13

<Ulf_ Skrivet: Tor Dec 30, 2004 20:41 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

<Dyrt, finns det inga andra källor?



Ulf, ärligt talat. Har funktionen bibliotek fallit helt i glömska? Om man vill ha fakta om något kanske det krävs lite mer själv än att bara låta "andra" mata fram dem på nätet med sådana här frågor?

Linjehistorikerna finns på många bibilotek och kan säkert lånas mellan bibliotek om de inte har dem inne. Dessutom finns linjehistorik i boken "Stockholm på spåret". Senast jag var där var det gratis att låna, så "dyrt" är det inte.

Visst, det är kul att diskutera på Forum. Men att bara låta andra göra jobbet kommer i längden att urholka intresset från oss som lagt ned månader i forskning för att kunna skriva och belysa med korrekta fakta.

Kvar blir "såvitt jag minns nu var det"-svaren på Forum.

Stefan Back
Användarvisningsbild
Stefan B
 
Inlägg: 587
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 10:09
Ort: Bagarmossen


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cpu och 1 gäst