Portugal 1979, del 2 Coimbra

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Portugal 1979, del 2 Coimbra

Inläggav Olle » lör 05 jun, 2004 20:50

1979 18 maj. Efter Lissabon gav jag mej iväg till Portugals tredje spårvägsstad. Då fanns det fem spårväger i Portugal. Det fanns dessutom en hel del smalspårsjärnväger med ånglok, tre trådbuss-system och en vattendriven bergbana.

Bild

När jag var i Porto för snart två år sedan så hade vi tillfälle att besöka en resturang i gamla stan och lyssna på god fadomusik, med två äldre fadosångerskor och tre gittarister. Det var mycket vackert och en av de vackraste sångerna var "Coimbra", eller "April in Portugal" som den engelska versionen heter.

Coimbra är också en väldigt vacker stad några timmars tågväg norr om Lissabon. 1979 den 18 maj åkte jag tåget 7.45 från Apolloniastationen i Lissabon. 1:a klass. Det kostade inte så mycket då innan EU-inträdet och moderniseringen av Portugal. 10.00 kom jag till Coimbra B som stationen utanför själva tätorten hettte då och det kanske den heter än i dag. Jag åkte lokaltåget till Coimbra station Nova och gick ut för att ta spårvagnen.

När jag väntat en halvtimme trodde jag att spårvägen hunnit läggas ned. Ingen trådbuss dök upp heller, fast båda färdmedlen skulle passera stationen. Jag gick utefter spåren och hittade snart både spårväg och trådbuss. Beroende på gatuarbete var de borta från gatorna vid stationen.

Bild

Kartan hämtad ur LRTAs "Tramways of Portugal"

Bild

Trådbussarna började gå 1947.

Bild

Det har allt som allt funnits 20 spårvagnar i Coimbra. Den första spårvagnen gick den 1 januari 1911 på den meterspåriga spårvägen, mestadels enkelspå med mötesspår.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lägg märke till frånvaron av större lastbilar och långtradare, något som de flesta innerstäder nu 2004 är fyllda av.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har läst att man planerar en spårväg på den här järnvägen. Kanske snart dags att göra ett återbesök i Coimbra!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Spårvagnarna gick alltså i båda riktningarna på den här gatan, medan trådbussarna bara gick åt ett håll.

Bild

Bild

Bild

Portugal är uppdelat i tre klimatzoner, och även på sommaren är det kyligare och regnigare i norra Portugal än i södra. Det fick jag bittert erfara när jag utan jacka, tröja eller paraply kom till ett regnigt och kylslaget Porto senare på eftermiddagen den 18 maj 1979. Men mer om det i nästa inlägg.

:D lle.
Senast redigerad av Olle lör 09 dec, 2006 18:54, redigerad totalt 4 gånger.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Very beautiful pictures

Inläggav luismbo » ons 29 nov, 2006 18:26

Hello,

I'm from Coimbra and I was born there a bit later than 1979 but still very much enjoyed looking at these photographs. :-)

Do I have your permission to copy these and post them elsewhere retaining the copyright notices? (And perhaps linking somewhere you'd like?)

Thanks!
luismbo

Inläggav Tobba » ons 29 nov, 2006 18:37

Tack för dessa bilder Olle! En sann njutning för en Portugaldiggare
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarvisningsbild
Tobba

Inläggav hcosta » tis 05 dec, 2006 0:32

Hello!

I'm from Coimbra and I was born in 1976, my family is from Coimbra also.
And today I was showing this magnificent photos to my parents and they recognized them selfs on this one. The couple crossing the road. :D

Bild

Is there any possibility to get a bigger version of the photograph to be sure? I suppose you have the negatives, would it be possible to get an amplified view of the couple to be certain?

This would be great! And would be something incredible. :lol:

You can contact me here, or by email.

Thank you!
hcosta

Inläggav Olle » tis 05 dec, 2006 16:53

23.500 besökare, det måste väl ändå vara något slags rekord? Som tack för visat intresse har jag lagt om bilderna till en större storlek. Det kan ju finnas nån mer som känner igen sej.

:wink: lle.
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav LÅ1 » ons 06 dec, 2006 0:09

Olle skrev:23.500 besökare, det måste väl ändå vara något slags rekord?

Betänk också antalet besök per inlägg! (Ett nytt inlägg medför ju återbesök som väl också räknas!)

Det måste vara kul att få denna reaktion på så gamla bilder?
LÅ1

Inläggav Olle » ons 06 dec, 2006 9:13

LÅ1 skrev:
Olle skrev:23.500 besökare, det måste väl ändå vara något slags rekord?

Betänk också antalet besök per inlägg! (Ett nytt inlägg medför ju återbesök som väl också räknas!)

Det måste vara kul att få denna reaktion på så gamla bilder?

Visst, men det var bara 4 inlägg på den här tråden när jag såg siffran. Men denna tråd är länkad på en del hemsidor i Portugal och det kanske ger en del besök.

:? lle,
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Johan Eriksson » ons 06 dec, 2006 10:01

x
Senast redigerad av Johan Eriksson tis 21 jun, 2011 13:23, redigerad totalt 1 gång.
Johan Eriksson

Inläggav Tobba » ons 06 dec, 2006 11:43

Johan Eriksson skrev:Men om vi släpper det här med vem som får mest uppmärksamhet i statistiken och går på väsentligheterna:
Hur är det i Coimbra idag, det finns en linje som klarat sig och rustats eller hur är det?

Tre trådbusslinjer. Ingen spårväg.
viewtopic.php?p=120570&highlight=#120570
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarvisningsbild
Tobba

Inläggav Olle » ons 06 dec, 2006 16:28

Tobba skrev:
Johan Eriksson skrev:Men om vi släpper det här med vem som får mest uppmärksamhet i statistiken och går på väsentligheterna:
Hur är det i Coimbra idag, det finns en linje som klarat sig och rustats eller hur är det?

Tre trådbusslinjer. Ingen spårväg.
viewtopic.php?p=120570&highlight=#120570
/Tobba

Kul,

jag trodde att trådbussarna försvann på 80-talet i Coimbra. Det planerades för en spårväg på den järnvägslinje som går/gick förbi vagnhallen och vidare österut. Vet någon om det fortfarande är aktuellt med det?

:?: lle.
Användarvisningsbild
Olle

Coimbra 2006

Inläggav Olle » tor 18 jan, 2007 14:24

Det har inte hänt mycket på snart 30 år! Jag fick några "då-och-nu"-bilder från Dom Butler i Coimbra, och visar dem med vederbörligt tillstånd. Han skriver själv att han blev förvånad att finna spårvagnarna kvar i vagnhallen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:D lle.
Användarvisningsbild
Olle

Återgå till Allmänt om lokaltrafik (bilder)