M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Enceladus » fre 10 aug, 2018 6:41

DI: M-toppen kräver storsatsning på Arlanda och slopad flygskatt

DI skrev:Kravet på en ny M-ledd regering är att man tillsätter en särskild Arlandaförhandling, enligt samma modell som den tidigare Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen.


För en månad sedan föreslog MP "en ny vända av förhandlingar". Det verkar alltså finnas enighet om att en tredje förhandling behövs, men kanske inte om dess uppdrag.

DI skrev:Stockholmsmoderaterna anser att både väg- och tågtrafiken behöver förbättras och vill bland annat se en utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda och nya pendeltåg från Märsta.


Förutom en fjärde bana på Arlanda föreslås utbyggd spårtrafik. Med "nya pendeltåg från Märsta" avses förmodligen ombyggnaden av Märsta station som tyvärr slopades. (Jag har tidigare beklagat följderna av regionalpolitiken.)

En ombyggnad av Märsta station ökar inte bara vändkapaciteten för pendeltågstrafiken, utan också kapaciteten för tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala i allmänhet. Det är alltså en satsning som definitivt behövs - i närtid. Projektet Väsby Entré är också intressant, men snarare som ett komplement än ett alternativ. En utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda är nog också bra för regionen, speciellt om den kan kombineras med löften om fler bostäder. Stationsavgiften på Arlanda försvårar dess roll som knutpunkt för kollektivtrafiken, men ökar kanske behovet av en annan spårförbindelse dit.
Enceladus
 
Inlägg: 2384
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav twr » fre 10 aug, 2018 7:03

Det vore lämpligt att lägga till spårväg Älvsjö - Gullmarsplan i paketet. Spårväg till Loudden och Ropsten, med sammankoppling med Lidingöbanan, borde också ingå. Möjligen KD:s förslag om Tvärbanan Solna - Universitetet - Ropsten också. Kanske en förbättrad knutpunkt mellan Danderyds sjukhus och Mörby station. Gärna en koppling mellan Hjulsta och Barkarby. Tunnelbana Fridhemsplan - Hagastaden, så att det blir Töd i stället för Grön till Arenastaden. Kanske en fortsättning till Madendalen. Några regionaltågsstationer, till exempel Solna. Förbättrad bussterminal i Gullmarsplan.

Vad tycker ni andra?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6734
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav gbd » fre 10 aug, 2018 7:36

Om "Tunnelbana Fridhemsplan - Hagastaden, så att det blir Töd i stället för Grön till Arenastaden" Kanske lägga ned Bromma fpl och en grön gren dit från tja, Alvik kanske?
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav twr » fre 10 aug, 2018 7:47

gbd skrev:Om "Tunnelbana Fridhemsplan - Hagastaden, så att det blir Töd i stället för Grön till Arenastaden" Kanske lägga ned Bromma fpl och en grön gren dit från tja, Alvik kanske?

Absolut, bra idé!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6734
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Enceladus » fre 10 aug, 2018 8:03

Den nya Klarabergsgatan har gjort ett starkt intryck på mig. Det är en enorm skillnad jämfört med tidigare! Spårvägen är en bidragande faktor, men inte den enda. Jag får inte samma känsla på Hamngatan där det fortfarande går bilar. En renodlad bussgata hade nog inte heller gett samma intryck. Istället för att gräva ner Centralbron för cirka 12 miljarder kronor - pengar som Stockholms kommun väntas få för byggrätterna i NDS - så tror jag att stadsmiljön skulle vinna mer på fler Klarabergsgator. Omdaningen skulle huvudsakligen belasta den kommunala budgeten och därför stå utanför förhandlingen, men landstinget behöver vara involverat för att spårvägarna tillsammans med den övriga kollektivtrafiken ska bilda ett nätverk av samverkande trafikslag. Det är dock helt oumbärligt att bilen kuvas för att få den sociala nyttan. Finns inte den viljan - möjligtvis med undantag för broar - så är det ingen idé.

Detta har alltså inte mycket att göra med den tänkta förhandlingen, men om fler tycker som jag så kan det påverka den politiska planeringen i framtiden.
Enceladus
 
Inlägg: 2384
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Enceladus » fre 10 aug, 2018 8:20

twr skrev:Det vore lämpligt att lägga till spårväg Älvsjö - Gullmarsplan i paketet. Spårväg till Loudden och Ropsten, med sammankoppling med Lidingöbanan, borde också ingå. Möjligen KD:s förslag om Tvärbanan Solna - Universitetet - Ropsten också. Kanske en förbättrad knutpunkt mellan Danderyds sjukhus och Mörby station. Gärna en koppling mellan Hjulsta och Barkarby. Tunnelbana Fridhemsplan - Hagastaden, så att det blir Töd i stället för Grön till Arenastaden. Kanske en fortsättning till Madendalen. Några regionaltågsstationer, till exempel Solna. Förbättrad bussterminal i Gullmarsplan.

Vad tycker ni andra?


Jag tycker att Norrtälje kommun ska få möjligheten att få Roslagsbanan förlängd till Rimbo - med samma bostadskvot som andra projekt. Sedan är det upp till kommunen att ta den chansen eller inte. Det är många bostäder som skulle krävas, men viljan kan ju finnas...
Enceladus
 
Inlägg: 2384
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Ute och åker » fre 10 aug, 2018 8:38

Enceladus skrev:DI: M-toppen kräver storsatsning på Arlanda och slopad flygskatt

DI skrev:Kravet på en ny M-ledd regering är att man tillsätter en särskild Arlandaförhandling, enligt samma modell som den tidigare Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen.


För en månad sedan föreslog MP "en ny vända av förhandlingar". Det verkar alltså finnas enighet om att en tredje förhandling behövs, men kanske inte om dess uppdrag.

DI skrev:Stockholmsmoderaterna anser att både väg- och tågtrafiken behöver förbättras och vill bland annat se en utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda och nya pendeltåg från Märsta.


Förutom en fjärde bana på Arlanda föreslås utbyggd spårtrafik. Med "nya pendeltåg från Märsta" avses förmodligen ombyggnaden av Märsta station som tyvärr slopades. (Jag har tidigare beklagat följderna av regionalpolitiken.)

En ombyggnad av Märsta station ökar inte bara vändkapaciteten för pendeltågstrafiken, utan också kapaciteten för tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala i allmänhet. Det är alltså en satsning som definitivt behövs - i närtid. Projektet Väsby Entré är också intressant, men snarare som ett komplement än ett alternativ. En utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda är nog också bra för regionen, speciellt om den kan kombineras med löften om fler bostäder. Stationsavgiften på Arlanda försvårar dess roll som knutpunkt för kollektivtrafiken, men ökar kanske behovet av en annan spårförbindelse dit.

Trevliga nyheter. Men här får man nog tänka igenom var man ska satsa. Med den tillväxttakt som råder i Stockholmsregionen så får man räkna med att Arlanda behövs än mer i framtiden. Med övergång till biobränsle, bränsleceller, eldrivna propellerplan och andra innovationer, så går det att minska miljöpåverkan. Många av de nya teknikerna för med sig att vi kommer att flyga långsammare än idag, och då är det bra om vi kompenserar det genom att göra transporter till och från Arlanda mer effektiva och attraktiva.

Trevligt att finanslandstingsrådet Irene Svenonius ("M-toppen") vill se "en utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda och ny pendeltåg från Märsta". Som det är formulerat måste det inte nödvändigtvis tolkas som att det är den omnämnda ombyggnaden av Märsta station som avses. Lite djärvare tolkning kan vara att man bygger om Märsta station till en underjordisk station riktad mot Arlanda, och med ett nytt spår till Arlanda, för vidare fortsättning mot Uppsala. Det skulle vara en bra lösning för att lösa problemet med att dela upp tågen norr om Upplands Väsby mot Märsta respektive Arlanda. I så fall skulle alla pendeltåg ta vägen över Märsta, för fortsättning mot Arlanda.

Visserligen med ytterligare en pendeltågsstation för pendeltågen för de som ska mot Arlanda/Uppsala, men med en bättre pendeltågsturtäthet både från Märsta och Arlanda, Vilket väger tyngre då det minskar de genomsnittliga väntetiderna på pendeltåg mer än det ökar åktiderna. Viktigt om man kan utnyttja en och samma tur både för Märsta och Arlanda/Uppsala, då det är kapacitetsproblem längre söderut (läs "Citybanan"). Man ska inte ta för givet att den framtida möjliga utbyggnaden av kapaciteten i Citybanan i sin helhet kan tas i anspråk av pendeltåg mot Märsta/Arlanda/Uppsala. Upplands-Bro, Bålsta och Enköping längs Mälarbanan ligger i Uppsala län, och de planeras också för möjlig expansion.

Så skulle jag i alla fall vilja se utfallet av en "Arlandaförhandling". Roslagsbanan förlängd dit, och nytt dubbelspår från Märsta till Arlanda, med underjordisk station i Märsta och ny plattform för pendeltågen i Arlanda. Eftersom Märsta station ligger i östra delen av själva Märsta, så skulle man faktiskt kunna vrida fortsättningen från Rosersberg, så att en underjordisk station på tvären i Märsta kan få två uppgångar. Den östra uppgången där nuvarande stationen ligger, och den västra uppgången längre österut, i riktning mot Valsta-hållet (även om den inte når riktigt dit).

Miljöpartiets förslag känns inte så nytt och fräscht, utan det är ungefär samma frågor som drivits tidigare. Den nya tunnelbanan Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan vill de binda upp i båda ändar till existerande/beslutade tunnelbanan. I norr med Gula linjen i Hagalund, och i söder med (kommande) blå linjen i Hagsätra. Det finns så mycket skrivet om det i trådar under andra ämnesrubriker än den här, så håller mig här till "Arlandaförhandlingen". Trevligt namn på en förhandling, förresten. Bra om man tittar lite på hur man anpassar Arlanda för en framtida flygtrafik också. Tendensen mot större flygplan har vänt mot mindre flygplan mot fler orter, och många säger att tendensen mot mindre flygplan kommer förstärkas om det i större utsträckning blir propellerplan som svarar för flygtransporterna. Det behöver man säkert också titta närmare på hur det påverkar. Vi får väl nu hoppas att det verkligen blir en "Arlandaförhandling". :)
Ute och åker
 
Inlägg: 582
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav twr » fre 10 aug, 2018 9:17

Ett relativt enkelt "triangelspår" uppe vid länsgränsen skulle möjliggöra pendeltåg i slinga som trafikerar både Märsta och Arlanda. Detta har diskuterats förut, och jag gissar att det är vad de syftar på här.

Rimbo kan vara tänkbart, ja. Nu när vi vet att det blir en utbyggnad till T-Centralen kanske Norrtälje kommun är mer intresserade.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6734
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav twr » fre 10 aug, 2018 9:18

Enceladus skrev:Den nya Klarabergsgatan har gjort ett starkt intryck på mig. Det är en enorm skillnad jämfört med tidigare! Spårvägen är en bidragande faktor, men inte den enda. Jag får inte samma känsla på Hamngatan där det fortfarande går bilar. En renodlad bussgata hade nog inte heller gett samma intryck. Istället för att gräva ner Centralbron för cirka 12 miljarder kronor - pengar som Stockholms kommun väntas få för byggrätterna i NDS - så tror jag att stadsmiljön skulle vinna mer på fler Klarabergsgator. Omdaningen skulle huvudsakligen belasta den kommunala budgeten och därför stå utanför förhandlingen, men landstinget behöver vara involverat för att spårvägarna tillsammans med den övriga kollektivtrafiken ska bilda ett nätverk av samverkande trafikslag. Det är dock helt oumbärligt att bilen kuvas för att få den sociala nyttan. Finns inte den viljan - möjligtvis med undantag för broar - så är det ingen idé.

Detta har alltså inte mycket att göra med den tänkta förhandlingen, men om fler tycker som jag så kan det påverka den politiska planeringen i framtiden.

Intressant!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6734
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Ute och åker » fre 10 aug, 2018 9:46

twr skrev:Ett relativt enkelt "triangelspår" uppe vid länsgränsen skulle möjliggöra pendeltåg i slinga som trafikerar både Märsta och Arlanda. Detta har diskuterats förut, och jag gissar att det är vad de syftar på här.

Också en möjlig inriktning. Dessutom betydligt billigare än en underjordisk station vid Märsta. Pendeltåg som går i en sådan slinga har dock två problem, de betjänar inte Uppsala-Knivsta och om de är försenade norrut så drar de också med sig den förseningen söderut. Om man inte lägger in regleringstid någonstans, typ 10 minuter vid Märsta kanske? Hur kul är det att "sälja in"? Om utbyggnaderna runt Uppsala expanderar så det inte ens är möjligt med kvartstrafik där, utan man behöver köra ännu tätare, och med den tänkta bebyggelseutvecklingen runt Enköping-Bålsta, så blir också slingan kapacitetsbegränsande, då det minskar antalet övriga tåglägen. Minns den tuffa diskussion som varit om att gula linjen mot Arenastaden minskar antalet möjliga tåglägen för gröna linjen mot västerort. Tyvärr tror jag att hela pendeltågssystemet med Citybanans begränsningar är mer känsligt för kapacitetsbegränsande linjer än vad gröna tunnelbanelinjen är i västerort. Risken finns att man skulle börja "hacka" på en sådan slingas kapacitetsbegränsande inverkan på övriga pendeltågslinjer ganska omgående, om det är en sådan "satsning" man tänker sig. Uppsala/Knivsta kommuner skulle nog börja hacka på den redan på planeringsstadiet. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 582
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav twr » fre 10 aug, 2018 9:54

Ute och åker skrev:
twr skrev:Ett relativt enkelt "triangelspår" uppe vid länsgränsen skulle möjliggöra pendeltåg i slinga som trafikerar både Märsta och Arlanda. Detta har diskuterats förut, och jag gissar att det är vad de syftar på här.

Också en möjlig inriktning. Dessutom betydligt billigare än en underjordisk station vid Märsta. Pendeltåg som går i en sådan slinga har dock två problem, de betjänar inte Uppsala-Knivsta och om de är försenade norrut så drar de också med sig den förseningen söderut. Om man inte lägger in regleringstid någonstans, typ 10 minuter vid Märsta kanske? Hur kul är det att "sälja in"? Om utbyggnaderna runt Uppsala expanderar så det inte ens är möjligt med kvartstrafik där, utan man behöver köra ännu tätare, och med den tänkta bebyggelseutvecklingen runt Enköping-Bålsta, så blir också slingan kapacitetsbegränsande, då det minskar antalet övriga tåglägen. Minns den tuffa diskussion som varit om att gula linjen mot Arenastaden minskar antalet möjliga tåglägen för gröna linjen mot västerort. Tyvärr tror jag att hela pendeltågssystemet med Citybanans begränsningar är mer känsligt för kapacitetsbegränsande linjer än vad gröna tunnelbanelinjen är i västerort. Risken finns att man skulle börja "hacka" på en sådan slingas kapacitetsbegränsande inverkan på övriga pendeltågslinjer ganska omgående, om det är en sådan "satsning" man tänker sig. Uppsala/Knivsta kommuner skulle nog börja hacka på den redan på planeringsstadiet. ;)

Ett alternativ kan vara vändspår söder om Arlanda. Om det är en bra lösning kan ifrågasättas, men då minskas i alla fall inte utbud eller kapacitet på någon station.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6734
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Enceladus » fre 10 aug, 2018 10:21

På lite längre sikt planeras ett nytt dubbelspår mellan Stockholm och Arlanda. I den blott ett år gamla rapporten presenteras även fyrspåret till Myrbacken som en långsiktig satsning, men nu beräknas fyrspåret bli klart lite tidigare.

För ett par år sedan visionerade Handelskammaren om en ny järnvägsknut i Sigtuna kommun:

Odensala det nya tågsamhället

Idén verkar dock inte vara aktuell. En underjordisk station vid Märsta har jag däremot aldrig hört diskuteras.
Senast redigerad av Enceladus fre 10 aug, 2018 10:28, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 2384
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Ute och åker » fre 10 aug, 2018 10:25

dubbelpost
Senast redigerad av Ute och åker fre 10 aug, 2018 11:02, redigerad totalt 1 gång.
Ute och åker
 
Inlägg: 582
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Ute och åker » fre 10 aug, 2018 10:29

twr skrev:Ett alternativ kan vara vändspår söder om Arlanda. Om det är en bra lösning kan ifrågasättas, men då minskas i alla fall inte utbud eller kapacitet på någon station.

Känns lite avigt att ha vändspår söder om Arlanda för norrgående tåg till Arlanda. Som jag minns det, så var väl slingan mest på tal INNAN man bestämde sig för att köra pendeltåg ända till Uppsala. Den trafiken expanderar ju, och vi vet att det i Arlanda om några år blir minst kvartstrafik från Uppsala, med nästa uppehåll Upplands Väsby *). Ett extra uppehåll är väl inte hela världen, det verkar accepteras för de båda tillkommande pendeltågsstationerna Vega och Huvudsta. Och det skulle nog accepteras i Märsta också, förutsatt att man åker så rakt som möjligt dit från Arlanda. Men en extra resa åt fel håll i en slinga känns nog för många lite väl mycket som en "extra resa". I så fall kanske man hellre väntar kvar vid Arlanda för nästa pendeltåg från Uppsala direkt mot Upplands Väsby *). Får man inte loss pengar till en underjordisk station vid Märsta med betydligt snabbare färd dit från Arlanda, så ska man kanske nöja sig med att förbättra vändmöjligheterna vid Märsta för nuvarande pendeltågen, och så får man kalla det för "satsning".

Enceladus skrev:På lite längre sikt planeras ett nytt dubbelspår mellan Stockholm och Arlanda. I den bara ett år gamla rapporten presenteras även fyrspåret till Myrbacken som en långsiktig satsning, men nu beräknas fyrspåret bli klart lite tidigare.

För ett par år sedan visionerade Handelskammaren om en ny järnvägsknut i Sigtuna kommun:

Odensala det nya tågsamhället

Idén verkar dock inte vara aktuell. En underjordisk station vid Märsta har jag däremot aldrig hört diskuteras.

Ett sådant nytt fyrspår mot Arlanda får gärna ta vägen förbi en nybyggd underjordisk Märsta station för ett uppehåll där. Merkostnaden kan inte vara astronomisk, om det ändå ska byggas ett fyrspår mellan Rosersberg och Arlanda. Oavsett om det diskuterats tidigare eller inte, så kan det ju inte vara omöjligt att diskutera inom ramen för en kommande "Arlandaförhandling". :)

*) rättat felskrivning
Senast redigerad av Ute och åker fre 10 aug, 2018 11:00, redigerad totalt 1 gång.
Ute och åker
 
Inlägg: 582
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav twr » fre 10 aug, 2018 10:31

Ute och åker skrev:
twr skrev:Ett alternativ kan vara vändspår söder om Arlanda. Om det är en bra lösning kan ifrågasättas, men då minskas i alla fall inte utbud eller kapacitet på någon station.

Känns lite avigt att ha vändspår söder om Arlanda för norrgående tåg till Arlanda. Som jag minns det, så var väl slingan mest på tal INNAN man bestämde sig för att köra pendeltåg ända till Uppsala. Den trafiken expanderar ju, och vi vet att det i Arlanda om några år blir minst kvartstrafik från Uppsala, med nästa uppehåll Rosersberg. Ett extra uppehåll är väl inte hela världen, det verkar accepteras för de båda tillkommande pendeltågsstationerna Vega och Huvudsta. Och det skulle nog accepteras i Märsta också, förutsatt att man åker så rakt som möjligt dit från Arlanda. Men en extra resa åt fel håll i en slinga känns nog för många lite väl mycket som en "extra resa". I så fall kanske man hellre väntar kvar vid Arlanda för nästa pendeltåg från Uppsala direkt mot Rosersberg. Får man inte loss pengar till en underjordisk station vid Märsta med betydligt snabbare färd dit från Arlanda, så ska man kanske nöja sig med att förbättra vändmöjligheterna vid Märsta för nuvarande pendeltågen, och så får man kalla det för "satsning".

Mitt förslag syftar främst till att ge direkta förbindelser från Rosersberg/Märsta till Arlanda, ingen annan kommer nog använda den. Men tveksam nytta, trots allt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6734
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Ute och åker » fre 10 aug, 2018 10:42

Ute och åker skrev:Ett sådant nytt fyrspår mot Arlanda får gärna ta vägen förbi en nybyggd underjordisk Märsta station för ett uppehåll där. Merkostnaden kan inte vara astronomisk, om det ändå ska byggas ett fyrspår mellan Rosersberg och Arlanda. Oavsett om det diskuterats tidigare eller inte, så kan det ju inte vara omöjligt att diskutera inom ramen för en kommande "Arlandaförhandling". :)

Jag får nog modifiera den snabba tanken på en underjordisk station. En blick på kartan visar att det borde vara möjligt med en "fly-over" för pendeltågen strax söder om Märsta station, och en ytplattform öster om och parallell med nuvarande spår. En fly-over söder om Märsta kan inte kosta så väldigt mycket mer än en fly-over söder om Rosersberg, så kostnadsskillnaden bör inte vara jättestor (Förtydligande: om alla pendeltåg förbi Arlanda går via Märsta så kan man slopa den tilltänkta kompletterande fly-overn söder om Rosersberg). Från Märsta station sedan en kort sträcka norrut innan man vänder österut förbi obebyggda områden. Norr om Arlanda anslutning till befintliga spåret, alternativt fyrspår i en framtid. Gjorde en skiss här på Eniro för den som vill titta. ;)

liten kopia:
Bild
Ute och åker
 
Inlägg: 582
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Enceladus » sön 19 aug, 2018 16:10

KD vill också se en Arlandaförhandling. Nu har vi väl nått en kritisk massa för en tredje förhandling?

twr skrev:Det vore lämpligt att lägga till spårväg Älvsjö - Gullmarsplan i paketet. Spårväg till Loudden och Ropsten, med sammankoppling med Lidingöbanan, borde också ingå. Möjligen KD:s förslag om Tvärbanan Solna - Universitetet - Ropsten också. Kanske en förbättrad knutpunkt mellan Danderyds sjukhus och Mörby station. Gärna en koppling mellan Hjulsta och Barkarby. Tunnelbana Fridhemsplan - Hagastaden, så att det blir Töd i stället för Grön till Arenastaden. Kanske en fortsättning till Madendalen. Några regionaltågsstationer, till exempel Solna. Förbättrad bussterminal i Gullmarsplan.

Vad tycker ni andra?


KD presenterar fem förslag i ovanstående trafikprogram:

1. Tvärbana Sickla–Ropsten–Solna
2. Spårväg City till Ropsten
3. Östlig förbindelse
4. Spårväg Syd Älvsjö–Gullmarsplan
5. Roslagsbanan till Arlanda

Det finns stora likheter med din lista! De flesta av dessa förslag har eller håller på att utredas, så det är inte så konstigt att de börjar dyka upp nu. De fyra första förslagen har en viss grad av symbios, även om de också gör nytta som separata projekt. Det behövs bättre tvärförbindelser till Arlanda om det ska finnas 50 000 arbetsplatser där, så Roslagsbanans förlängning dit är ganska naturlig. Vallentuna tillhör dessutom den så kallade Arlandaregionen.

KD föreslår också att SL-kortet ska gälla på resor inom länet med Mälartågen. Här har Stockholm mycket att lära av Skåne!

Om alla dessa förslag beslutas under nästa mandatperiod så blir jag inte helt missnöjd. Jag förutsätter att en ombyggnad av Märsta station (eller något likvärdigt) ingår i förhandlingen.
Enceladus
 
Inlägg: 2384
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav Majkey » sön 19 aug, 2018 22:34

SL-kort på Mälartåg vore fantastiskt.
Roslagsbanan till Värmdö och rakt igenom Nackareservatet till Tyresö om kommunerna ställer upp med lite bostäder med. Byggs Roslagsbanan till Arlanda så får ju Tyresö/Nacka direkttåg till Arlanda troligtvis så det passar perfekt in i en "Arlandaförhandling".
Majkey
 
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav twr » mån 20 aug, 2018 7:59

Enceladus skrev:KD vill också se en Arlandaförhandling. Nu har vi väl nått en kritisk massa för en tredje förhandling?

twr skrev:Det vore lämpligt att lägga till spårväg Älvsjö - Gullmarsplan i paketet. Spårväg till Loudden och Ropsten, med sammankoppling med Lidingöbanan, borde också ingå. Möjligen KD:s förslag om Tvärbanan Solna - Universitetet - Ropsten också. Kanske en förbättrad knutpunkt mellan Danderyds sjukhus och Mörby station. Gärna en koppling mellan Hjulsta och Barkarby. Tunnelbana Fridhemsplan - Hagastaden, så att det blir Töd i stället för Grön till Arenastaden. Kanske en fortsättning till Madendalen. Några regionaltågsstationer, till exempel Solna. Förbättrad bussterminal i Gullmarsplan.

Vad tycker ni andra?


KD presenterar fem förslag i ovanstående trafikprogram:

1. Tvärbana Sickla–Ropsten–Solna
2. Spårväg City till Ropsten
3. Östlig förbindelse
4. Spårväg Syd Älvsjö–Gullmarsplan
5. Roslagsbanan till Arlanda

Det finns stora likheter med din lista! De flesta av dessa förslag har eller håller på att utredas, så det är inte så konstigt att de börjar dyka upp nu. De fyra första förslagen har en viss grad av symbios, även om de också gör nytta som separata projekt. Det behövs bättre tvärförbindelser till Arlanda om det ska finnas 50 000 arbetsplatser där, så Roslagsbanans förlängning dit är ganska naturlig. Vallentuna tillhör dessutom den så kallade Arlandaregionen.

KD föreslår också att SL-kortet ska gälla på resor inom länet med Mälartågen. Här har Stockholm mycket att lära av Skåne!

Om alla dessa förslag beslutas under nästa mandatperiod så blir jag inte helt missnöjd. Jag förutsätter att en ombyggnad av Märsta station (eller något likvärdigt) ingår i förhandlingen.

Trevligt!

Förslaget verkar vara genomtänkt och genomarbetat (även om kartan har en del skönhetsfläckar, så brukar det vara). Bra idé om Mälartågen också!

En till förhandling vore väl bra, bra om den omfattar hela regionen, inte bara Arlanda, och alla typer av kollektivtrafik och typer av åtgärder (till exempel SL-taxa på Mälartågen).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6734
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: M vill ha en tredje förhandling - Arlandaförhandlingen

Inläggav twr » mån 20 aug, 2018 8:01

Majkey skrev:Roslagsbanan till Värmdö och rakt igenom Nackareservatet till Tyresö om kommunerna ställer upp med lite bostäder med. Byggs Roslagsbanan till Arlanda så får ju Tyresö/Nacka direkttåg till Arlanda troligtvis så det passar perfekt in i en "Arlandaförhandling".

Absolut, jättebra!

Jag brukar propagera för just detta, men jag är inte säker på om det behövs redan nu, eller om det finns pengar. Men förr eller senare är det sannolikt att det behövs.

Direktförbindelse till Arlanda borde helt klart vara ett säljande argument! Det är ännu något som gör Roslagsbanan mer intressant i dessa relationer än tunnelbana.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6734
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst