Samåka första trafikvagnen på linje 7 till Sergels Torg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Samåka första trafikvagnen på linje 7 till Sergels Torg?

Inläggav Odd » ons 08 aug, 2018 20:06

Hallå.

Jag tänkte cykla ut till Djurgården tidigt på morgonen den 3 september för att åka första trafikturen till Sergels Torg. Några som vill/kan hänga på, det vore ju ett kul event, då det ju är en milstolpe i Stockholmsspårvägens historia!

Detaljer borde ju utmejslas ju närmare vi kommer. Ett utmärkt tillfälle att träffa andra forumdeltagare!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: Samåka första trafikvagnen på linje 7 till Sergels Torg?

Inläggav Lennart Petersen » ons 08 aug, 2018 23:48

Odd skrev:Hallå.

Jag tänkte cykla ut till Djurgården tidigt på morgonen den 3 september för att åka första trafikturen till Sergels Torg. Några som vill/kan hänga på, det vore ju ett kul event, då det ju är en milstolpe i Stockholmsspårvägens historia!

Detaljer borde ju utmejslas ju närmare vi kommer. Ett utmärkt tillfälle att träffa andra forumdeltagare!

05:16 verkar vara första reguljära avgång. Ankommer T-Centralen 05:30 varifrån första avgång är 05:36.
Verkar tidigt för mig men det är ju onekligen en kul idé .
Lennart Petersen

Inläggav Torbjörn » tor 09 aug, 2018 8:00

Odd skrev:Hallå.

Det är nog en dålig idé! Det skulle ju innebära att ett antal Forumdeltagare blir "avslöjade" bakom sina alias och det vore nog en katastrof för somliga...;-)! Nu skriver de tryggt bakom sina anonymiteter och kan kasta paj på varandra, fnissss :-)! I övrigt är det en trevlig idé för premiäråkning :-)!

Spekulerar Tobbe
Torbjörn

Inläggav Odd » tor 09 aug, 2018 8:45

Torbjörn skrev:...

Det är nog en dålig idé! Det skulle ju innebära att ett antal Forumdeltagare blir "avslöjade" bakom sina alias och det vore nog en katastrof för somliga...;-)! Nu skriver de tryggt bakom sina anonymiteter och kan kasta paj på varandra, fnissss :-)! I övrigt är det en trevlig idé för premiäråkning :-)!

Spekulerar Tobbe

De dyker nog upp i alla fall, under sina verkliga identiteter. De flesta av dem finns på Facebook fast dom ger sken av att så inte är fallet. Men där är dom ofta betydligt snällare :-)

Nåväl, tillbaka till ämnet.

Avgången från Djurgården kl 5:16, är det även den första trafikvagn som vänder vid TCE?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tor 09 aug, 2018 11:15

Det är en jättebra idé!

Själv tänker jag nog dyka upp helt inkognito - jag finns ju inte på Facebook så jag finns väl knappt i verkligheten.

Men hur tar jag mej till Djurgården så tidigt? Cykel hade varit ett bra alterantiv om det inte vore så illa att min Tour de France-racer blev stulen tidigare i somras. (Tips: Låna aldrig ut din cykel till en tonårsson!) Forumets natttrafikexpert kanske kan bistå med råd?

TKO
"den hemlige årstabon"
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » tor 09 aug, 2018 11:35

Det finns ingen nattrafik till Djurgården, så det är promenad eller lånecykel som gäller. De flesta nattbussar från Söderort stannar vid Kungsträdgården. Från Gullmarsplan är det linje 193, 194 och 195 - men inte pendeltågsnattbussarna! Andra alternativ är linje 94 till Garnisonen eller byte till linje 91 som går i närheten. Lånecyklar finns lite överallt, men kan inte lånas på natten.
Enceladus

Inläggav daniel_s » tor 09 aug, 2018 17:14

Enceladus skrev:Det finns ingen nattrafik till Djurgården, så det är promenad eller lånecykel som gäller.

Eller varför inte hyra någon form av båt :-)
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » tor 09 aug, 2018 19:19

Eller så kan man nöja sig me att ta "första" avgången från Tce. Bara det är ju häftigt.

tar man de första tunnelbanorna är man framme vid Tce i god tid....

Fast troligare är att man jobbar hela natten och kan ta vagnen hem....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » tor 09 aug, 2018 21:28

Det finns väl minst tre olika varianter av lånecyklar. Är alla låsta för lån nattetid? Den mest kända varianten måste ju återlämnas i ett ställ. Och sådant finns väl inte vid Waldemarsudde, eller gör det?
Och de cyklarna kan man väl bara betala säsongsvis för, inte för enstaka lån, eller har man ändrat det?

Men första turen mot City går kanske inte från Waldemarsudde, utan från Gröna Lund? Och där finns det kanske ställ för dessa lånecyklar?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » tor 09 aug, 2018 21:58

LÅ1 skrev:Det finns väl minst tre olika varianter av lånecyklar. Är alla låsta för lån nattetid? Den mest kända varianten måste ju återlämnas i ett ställ. Och sådant finns väl inte vid Waldemarsudde, eller gör det?
Och de cyklarna kan man väl bara betala säsongsvis för, inte för enstaka lån, eller har man ändrat det?

Men första turen mot City går kanske inte från Waldemarsudde, utan från Gröna Lund? Och där finns det kanske ställ för dessa lånecyklar?

Ingen särskild tur från Gröna Lund utan det är Waldemarsudde 05:15 som är första annonserade tur.
Men en taxi dit ut är väl överkomligt och det finns ju tid att snacka sig fram till någon samåkning t.ex från T-Centralen.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » tor 09 aug, 2018 22:21

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Det finns väl minst tre olika varianter av lånecyklar. Är alla låsta för lån nattetid? Den mest kända varianten måste ju återlämnas i ett ställ. Och sådant finns väl inte vid Waldemarsudde, eller gör det?

Ingen särskild tur från Gröna Lund utan det är Waldemarsudde 05:15 som är första annonserade tur.
Men en taxi dit ut är väl överkomligt och det finns ju tid att snacka sig fram till någon samåkning t.ex från T-Centralen.

Att det inte var någon särskild tur, utan första ordinarie visste jag. Det är ju t.o.m. det som är grejen, tror jag. Men jag har aldrig stannat så länge på Djurgården så att jag åkt med första turen på morgonen, så jag har inte koll på varifrån den utgår. Det hade ju varit fullt tänkbart att vagnen kör ut via Allmänna gränd och går direkt mot city.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » tor 09 aug, 2018 22:53

LÅ1 skrev: Det hade ju varit fullt tänkbart att vagnen kör ut via Allmänna gränd och går direkt mot city.

Det hade varit möjligt men nu är det inte så, vid den tiden finns det bara underlag för 20min trafik. Och hela tidtabellen, även den från 3/9 finns väl annonserad på sl.se
Lennart Petersen

Återgå till Spårtrafik