"Får man inte ligga på landet?" undrar CUF

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: "Får man inte ligga på landet?" undrar CUF

Inläggav Lennart Petersen » tor 02 aug, 2018 14:39

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:
hgsldf skrev:Du må tycka att jag är en gammal stofil, för det är jag! men jag undrar vem försörjer dessa nattsuddare, är det något bidragssystem eller rika föräldrar?
/Göran

Dom försörjer sig naturligtvis själva. För det är inga småglin som åker i nattrafiken utan flertalet är i vuxen ålder. Och många reser helt enkelt hem från jobbet eller har något annat skäl att åka utan att nödvändigt ha varit på krogen. Som t.ex jag som ofta åkt hem från jobbet på natt mot lördag . Och som regel har det rått hyggligt god ordning ombord om någon nu trodde något annat.

Det är en viss skillnad mellan helgnätter och vardagsnätter. På helgnätter brukar unga vara överrepresenterade. Här är ett exempel från en annan tråd:

Bild

Eftersom det ofta är många stående så borde subventionsgraden inte vara särskilt hög - i alla fall i vissa delar av länet. Däremot är det kanske inte optimala förhållanden för resa med sällskap. I så fall är det nog svarttaxi som gäller.

Ja unga dominerar, och det är alltså på just helgnättet jag åkt.
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » lör 10 nov, 2018 18:05

Jag har hittat en gammal debattartikel som är inne på samma spår, även om den är skriven ur ett storstadsperspektiv:

Inför nattpendel för en tillgängligare stad

S-kandidater till landstinget skrev:Trafiken är i dag anpassad för stockholmare i medelåldern boendes i Stockholms innerstad.

Det verkar ligga mycket i det där påståendet. De sista pendeltågsavgångarna går mot City, och de första från City. Dessa avgångar är ganska oanvändbara för majoriteten av pendeltågsresenärerna, men inte för innerstadsborna! Detta skulle också förklara Stockholms märkliga nattrafik, vilken är ganska unik i världen. I många städer, t.ex. Berlin och Prag, är utbudet mer generöst på spårvägarna än i tunnelbanan. Men ingen av spårvägarna i Stockholm är till för innerstadsborna!

Jag är böjd att hålla med debattörerna om att trafiken är anpassad för innerstadsborna. Däremot tror jag att den specifika fråga som tas upp beror mycket på trafiklandstingsrådet. Tamsons har gjort det väldigt tydligt att han inte vill lägga några resurser på nattlig pendeltågstrafik (om han nu inte blir tvingad av Eriksson). Vem vet vilken trafik vi hade fått om Citybanan istället hade invigts av Wennerholm!
Enceladus

Inläggav Enceladus » lör 10 nov, 2018 20:17

Nu till Västsverige: Varför finns ingen nattpendel på vardagar?

Hur kan det vara möjligt år 2018 att Kungsbacka, som 26:e största kommun i landet med över 80000 invånare som bara blir fler och fler, inte ger kommuninvånarna möjlighet att ta sig hem med pendeln efter kl 00.15 på vardagar från Göteborg?

Visserligen är den nattliga tågtrafiken bättre i Göteborg än i Stockholm, men det vore väl att lägga ribban för lågt. Om jämnstora Wejherowo kan ha avbrottsfri tågtrafik, så varför inte Kungsbacka?
Enceladus

Inläggav daniel_s » sön 11 nov, 2018 9:57

Enceladus skrev:
S-kandidater till landstinget skrev:Trafiken är i dag anpassad för stockholmare i medelåldern boendes i Stockholms innerstad.

Det verkar ligga mycket i det där påståendet. De sista pendeltågsavgångarna går mot City, och de första från City. Dessa avgångar är ganska oanvändbara för majoriteten av pendeltågsresenärerna, men inte för innerstadsborna! Detta skulle också förklara Stockholms märkliga nattrafik, vilken är ganska unik i världen. I många städer, t.ex. Berlin och Prag, är utbudet mer generöst på spårvägarna än i tunnelbanan. Men ingen av spårvägarna i Stockholm är till för innerstadsborna!

Knasig teori. Är det inte snarare produktionsmässiga hänsyn som ligger bakom skillnaden mellan tunnelbanan och pendeln i detta fall? Pendeln har ju en del uppställning i stan och det är naturligtvis inte för att innerstadsborna ska få åka hem från ev ragg i förorten (det gör man väl i förekommande fall morgonen därpå?!) utan för att det är praktiskt när man gör tjänstgöringslistorna.
daniel_s

Inläggav Ute och åker » sön 11 nov, 2018 9:59

TKO skrev:Ja vad har denna rubrik med lokaltrafik att göra?

Läs artikeln på Aftonbladet Debatt så kanske det klarnar!

"Kollektivtrafiken i Sverige är inte anpassad efter våra behov. Vi vill att ungdomar ska få chansen att mötas från alla delar av landet, inte bara dem i ens eget område eller stad. Men när det inte går några bussar på helgen eller inga tåg efter midnatt begränsas den möjligheten."

Så inleder Teodor Lundvall, Distriktsordförande CUF Skåne och Eva Mörtsell, Sexualpolitisk talesperson CUF, sitt inlägg.

Läs och kommentera gärna

Ja, artikeln handlar ju om att så snabbt som möjligt ta sig hem igen efter att ha varit ute i spenaten och skjutit. Ja, det är ju alltså inte älgjakt utan helgjakt det handlar om. Jag har nog bott sammanlagt ett par år ute i spenaten (mest sommartid) och nog ser man till att man till att oftast ordna med biltransporter om man inte har egen bil, oavsett vad det gäller. Nykter chaufför kan man vid behov turas om att vara (klassiskt raggarknep). Ett annat knep är att inte dricka så mycket innan man kör hem till någon, så kan man ta igen det när man kommer fram. Men varför ska man ta sig hem igen så fort som möjligt mitt i natten eller helgen? Är det kor som ska mjölkas, hö som ska hässjas eller skog som ska huggas ner så fort som möjligt innan den vuxit sig för stor?

Jag har åkt en del glesbygdskollektivtrafik och noterat att det även om det inte gått någon trafik på lördagen (om man nu varit ute på fredagen och svirat) så finns det ofta någon söndagstur som man vid behov kan ta, förutsatt att det finns någon busslinje alls, vill säga. Man får väl tåla att sova på sittsoffan i köket, eller i vedboden om det är enda möjligheten, tills hemtransport kan ske!

Visst är det enstaka individer som kan åka med glesbygdslinjerna. Effektivt ur klimatsynpunkt är det inte. Men för att få någon bäring, kan de kombineras med någon form av godstransporter eller posttransporter, åtminstone historiskt (googla på postens diligenstrafik), kanske inte just på helgen förstås. Och, om det mot förmodan inte finns någon söndagstur, så får man ge sig till tåls och åka måndag morgon. Då får man dessutom glädjas åt att dela färden med skolelever som ska till skolan. Det kan bli härligt gung i bussen då. :)

Ett citat från artikeln: "Genom fler avgångar kvällar och helger kan fler ställa bilen hemma och kunna lita på att tåget eller bussen går när man behöver dem." Alltså, har de provat att ringa bygdens taxibil? De blir så glada om de får någon körning, och det blir dessutom en effektiv transport eftersom det är ett lite mindre fordon än en stor buss, och därmed kan släppa ut lite mindre lull-lull.

Eller, sagt med andra ord. Glesbygden har anpassat sig till hur det är att leva på just glesbygden. De har gjort det valet och ser till att laga efter läge. De är mer uppfinningsrika och kreativa än vad de båda debattörerna verkar föreställa sig. Det kan väl aldrig vara så att de är stadsbor och får för sig att de är smartare än lantisar? :D
Ute och åker

Inläggav Enceladus » sön 11 nov, 2018 10:22

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:

Knasig teori. Är det inte snarare produktionsmässiga hänsyn som ligger bakom skillnaden mellan tunnelbanan och pendeln i detta fall? Pendeln har ju en del uppställning i stan och det är naturligtvis inte för att innerstadsborna ska få åka hem från ev ragg i förorten (det gör man väl i förekommande fall morgonen därpå?!) utan för att det är praktiskt när man gör tjänstgöringslistorna.

Eftersom det är olika antal avgångar som slutar respektive startar vid City så måste vissa tåg ta vägen någonstans. Mycket riktigt har SL ansökt om tåglägen för tomkörning mellan City och depåerna (främst Bro och Älvsjö) - i den efterfrågade riktningen!
Enceladus

Inläggav daniel_s » sön 11 nov, 2018 10:41

Det är inte korta tåg på kvällen som kopplas ihop till långa morgontåg då? (Jag har ingen aning)
daniel_s

Inläggav Ute och åker » sön 11 nov, 2018 10:46

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:"Trafiken är i dag anpassad för stockholmare i medelåldern boendes i Stockholms innerstad."

Eftersom det är olika antal avgångar som slutar respektive startar vid City så måste vissa tåg ta vägen någonstans. Mycket riktigt har SL ansökt om tåglägen för tomkörning mellan City och depåerna (främst Bro och Älvsjö) - i den efterfrågade riktningen!

Jag har inte tyckt mig behöva sätta mig in i förutsättningarna för att få ansöka om tåglägen, men är det inte ganska naturligt att man vill försäkra sig om möjligheten att utföra en vagntransport till den ena eller andra depån efter avslutat trafikdygn? Om det behövs, vill säga! Ur underhållssynpunkt. Och att kunna få välja! Om det är problematiskt med personal, som jag tycker mig förstått av andra trådar, så är det väl inte bara praktiskt, som nämnts, utan även fördelaktigt ur rekryteringssynpunkt om den tilltänkta personalen inte riskerar att sluta vissa arbetspass ute i spenaten? Det behöver inte betyda att det är det allra mest effektiva ur produktionssynpunkt, men kanske en "uppoffring" man får göra, för att inte göra tjänstgöringslistorna alltför oattraktiva? Om det nu är så? Därmed inte sagt, att det inte kan uppkomma behov av transporter till den ena eller andra depån, som får ta överhanden. Tåglägen har ansökts om förr, utan att alltid utnyttjas! My two cents. :)
Ute och åker

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik