Öppna spärrar föreslår MP

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Öppna spärrar föreslår MP

Inläggav LÅ1 » tis 31 jul, 2018 23:18

"MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.

Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Öppna spärrar föreslår MP

Inläggav Enceladus » tis 31 jul, 2018 23:51

Påstigning genom alla dörrar skulle väl i praktiken innebära att det blir gratis att åka med vissa linjer vid vissa tider. Varför då inte gå hela vägen och göra kollektivtrafiken avgiftsfri?
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tis 31 jul, 2018 23:57

Enceladus skrev:Påstigning genom alla dörrar skulle väl i praktiken innebära att det blir gratis att åka med vissa linjer vid vissa tider. Varför då inte gå hela vägen och göra kollektivtrafiken avgiftsfri?

Skulle inte det resonemanget gälla lika bra för öppna spärrar I T-banan?

Att inte införa avgiftsfri kollektivtrafik kan ju motiveras med att man behöver intäkterna.
LÅ1

Inläggav Enceladus » ons 01 aug, 2018 0:11

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Påstigning genom alla dörrar skulle väl i praktiken innebära att det blir gratis att åka med vissa linjer vid vissa tider. Varför då inte gå hela vägen och göra kollektivtrafiken avgiftsfri?

Skulle inte det resonemanget gälla lika bra för öppna spärrar I T-banan?

Att inte införa avgiftsfri kollektivtrafik kan ju motiveras med att man behöver intäkterna.

Det borde gå att blockera en stations utgångar, men den som saknar biljett kan ju alltid åka vidare. På bussar kan det dock bli helt fritt fram: Lätt att fuska på superbussarna.
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » ons 01 aug, 2018 0:23

LÅ1 skrev:"MP går till val på öppna spärrar i tunnelbanan".
Observera att det inte handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, utan snarare om det system som används i tyska städer. Om man samtidigt tänker slopa den obligatoriska valideringen på bussarna framgår inte.

Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.

Att slopa spärrarna gynnar bara plankarna. Och Tyskland som nämns har rätt hög procent plankare. I t.ex Berlin har man återinfört passage hos föraren på bussarna sedan man konstaterat för hög andel plankare. I franska Lille börjar man nu sätta upp spärrar i lokaltågstrafiken sedan man konstaterat plankning i nivå 12%.
Och vem lyckas klämma sig i spärrarna , dom är ju öppna i en evighet tycker jag. I går gjorde jag i vart fall ett försök hindra en plankare. Avsikten syntes så tydligt, vankar av och an och låtsas kolla en mobil, går i sidled när jag väljer spärr . Fast jag stannar innanför spärren och låtsas stoppa ner kortet i fickan tills såärren piper igen. Inte till så stor nytta för han kom lite senare och hade väl tagit rygg på någon annan.
Lennart Petersen

Inläggav TKO » ons 01 aug, 2018 8:03

Lennart Petersen skrev:

Att slopa spärrarna gynnar bara plankarna. Och Tyskland som nämns har rätt hög procent plankare. I t.ex Berlin har man återinfört passage hos föraren på bussarna sedan man konstaterat för hög andel plankare. I franska Lille börjar man nu sätta upp spärrar i lokaltågstrafiken sedan man konstaterat plankning i nivå 12%.
Och vem lyckas klämma sig i spärrarna , dom är ju öppna i en evighet tycker jag. I går gjorde jag i vart fall ett försök hindra en plankare. Avsikten syntes så tydligt, vankar av och an och låtsas kolla en mobil, går i sidled när jag väljer spärr . Fast jag stannar innanför spärren och låtsas stoppa ner kortet i fickan tills såärren piper igen. Inte till så stor nytta för han kom lite senare och hade väl tagit rygg på någon annan.

Har Berlin spärrar i tunnelbanan?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lennart Petersen » ons 01 aug, 2018 15:11

TKO skrev:
Lennart Petersen skrev:

Har Berlin spärrar i tunnelbanan?

/TKO

Nej , det är spärrlöst i T-banorna i Köpenhamn, Tyskland, Wien. I Berlin är stationerna byggda så att det skulle vara mycket svårt att införa spärrar även om man ville detta. Men på bussarna har man alltså återgått till gamla ordningen.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » tor 02 aug, 2018 12:41

LÅ1 skrev:Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.

Denna grupp betalar nog inte för sina resor i någon större utsträckning idag så något bättre argument får du komma med.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tor 02 aug, 2018 16:42

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Tätare kontroller är förstås bra, men det finns ju grupper det inre biter på. T.ex. de som redan har skulder hos kronofogden, och som inte avser att söka skuldsanering den närmaste tiden.

Denna grupp betalar nog inte för sina resor i någon större utsträckning idag så något bättre argument får du komma med.

Förstod inte den kommentaren!
LÅ1

Inläggav Enceladus » tis 07 aug, 2018 9:22

MP: Låt SL-biljetten gälla i 100 minuter

Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...
Enceladus

Inläggav Verspieder » ons 08 aug, 2018 0:41

Enceladus skrev:MP: Låt SL-biljetten gälla i 100 minuter

Det finns en viss orättvisa i att spärrarna är öppna för resenärer från Nynäshamn men inte Norrtälje. Roslagsbanans förlängning kan komplicera situationen ytterligare. En lösning för Norrtäljeborna skulle vara att införa en gemensam spärrlinje i Arninge resecentrum, men Roslagsbanan ska ju inte ha några spärrar...

Oavsett spärrlinje eller inte, lär det knappast bli någon rusning från 639 och 676 i Arninge för vidare färd med tåg in mot Stockholm Ö/C. Folk sitter nog hellre kvar på sin direktbuss till Östra. Byter man dessutom till Röda linjen vid Danderyds sjukhus är det ju knappast några problem med tiden. Det tar aldrig 75 minuter för 676 från Norrtälje busstation till Danderyds sjukhus, utan mera c:a 55 minuter.
Däremot kommer Arninge resecentrum nog bli populär för alla från Hallstavik, Rimbo, Norrtälje och Vaxholm som vill in till Täby centrum och hem igen.
Verspieder

Inläggav Odd » ons 08 aug, 2018 5:38

Eller så slopar man alla andra typer av biljetter och inför en 20-timmarsbiljett som kostar 50 kr kontant eller 31 kr med accesskort.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » ons 08 aug, 2018 9:22

Odd skrev:

Eller så slopar man alla andra typer av biljetter och inför en 20-timmarsbiljett som kostar 50 kr kontant eller 31 kr med accesskort.

Med dagens prisförhållanden lönar sig månadskortet för den som reser fram och tillbaka minst 14 gånger i månaden. Om något så är månadskortet för dyrt jämfört med enkelbiljetter. Kollektivtrafiken är nämligen mindre bra på fritidsresor, vilka ofta sker på tvären. Risken är större att folk väljer bilen på arbetsfria dagar om dessa dagar inte fås på köpet. Jämför stationsavgiften på Arlanda - där lönar sig månadskortet redan vid den tredje passagen!

(I princip har vi redan nolltaxa på fritidsresor för arbetspendlare! Används kollektivtrafiken som värmestuga?)
Enceladus

Inläggav BSB101 » ons 08 aug, 2018 12:13

Vad som är dyrt eller billigt är en högst personlig känsla men det måste ändå finnas rum och ranson. Vi får även komma ihåg att SL får sina huvudsakliga inkomster på två sätt - biljettavgifter och skatter. Om vi sänker ena måste vi med största sannolikhet öka den andra eller minska utgifterna, vilket innebär minskad trafik. Det är bara att välja.

Om det nu finns en obalans mellan priset på enkelbiljetter och månadskortet får man väl höja priset på enkelbiljetter, Någon med mig? Nä, jag trodde väl det. Handlar som oftast att folk vill ha mer på någon annans bekostnad.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Verspieder » lör 11 aug, 2018 9:53

BSB101 skrev:Vad som är dyrt eller billigt är en högst personlig känsla men det måste ändå finnas rum och ranson. Vi får även komma ihåg att SL får sina huvudsakliga inkomster på två sätt - biljettavgifter och skatter. Om vi sänker ena måste vi med största sannolikhet öka den andra eller minska utgifterna, vilket innebär minskad trafik. Det är bara att välja.

Om det nu finns en obalans mellan priset på enkelbiljetter och månadskortet får man väl höja priset på enkelbiljetter, Någon med mig? Nä, jag trodde väl det. Handlar som oftast att folk vill ha mer på någon annans bekostnad.

Jodå, jag håller med. Enkelbiljetter är ett otyg, som hest ska ses som en nödfallsbiljett. Reskassekortet och dygns/vecko/månadskorten är de som ska marknadsföras och synas. Så fort man reser till storstäder i andra länder är det ju just dygns- eller veckokort de vill att man ska köpa och åka på under sin vistelse.
Verspieder

Återgå till Allmänt om lokaltrafik