Tunnelbanans bro över Söderström renoveras

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tunnelbanans bro över Söderström renoveras

Inläggav gek » ons 25 jul, 2018 22:37

Så här såg det ut tidigare i dag, fotat från Slussen i riktning norrut:
Bild
Det är "gröna linjens" spår till höger på bilderna som är ofarbart på grund av broarbeten.
Bild
Om fem dagar börjar tågen rulla som vanligt här. Denna sommars trafikavbrott på Söderströmsbron har förstås varit extra besvärligt eftersom "gröna linjen" även har trafikinskränkningar på grund av plattformsarbeten vid Gullmarsplan och Skärmarbrink, och då pendeltågen inte stannat vid City. Dessutom är det väl bara vartannat tåg västerifrån som går ända fram till T-centralen. Nu ser jag för övrigt på sl.se att inga tåg på gröna linjen trafikerar T-centralen, detta på grund av växelfel, vilket väl förhoppningsvis är åtgärdat tills i morgon.

För exakt ett år sedan tog jag nedanstående bild; då var det "röda linjens" spår som renoverades:
Bild
/Gunnar Ekeving
gek

Re: Tunnelbanans bro över Söderström renoveras

Inläggav Stefan Widén » tor 26 jul, 2018 7:30

Vi får väl nu 50 år senare ge extra kredit till den som kom fram till att det skulle vara 5 spår på bron. Då finns ju utrymme att renovera bron utan större trafikpåverkan. Nu har gu gröna linjens spårflyttats till rödas plats och då kan man jobba vidare. Arbetet tar givetvis längre tid än om man gjort en totalavstängning. Men detta är alltså bättre för resenärerna. Och filosofin är något som verkligen känns rätt.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » tor 26 jul, 2018 12:02

Tack för bilderna. Man får ett annat perspektiv än det man har från fönstret i en vagn när man åker över bron.

Som vi konstaterat tidigare så är det inte alltid lätt att hitta gamla trådar i samma ämne. Jag länkar till den gamla tråden här, men föreslår att vidare diskussion fortsätter i den här nya tråden.

Trodde först att detta var en bildtråd, men så var det inte. Passar på att hänvisa till en gammal tråd jag startat: Varför speciella underforum för bilder?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav gek » tor 26 jul, 2018 20:43

jag funderade på att placera mitt inlägg i bildforumet, men tyckte bilderna inte var det centrala utan mer ett komplement till texten. Uppdelningen "debatt" respektive "bilder" är lite konstig; många inlägg utan bilder görs ju inte för att skapa debatt (även om det ändå ofta uppstår debatt, och inget ont i detta!) utan för att berätta något och/eller ställa en fråga.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav LÅ1 » tor 26 jul, 2018 20:53

gek skrev:jag funderade på att placera mitt inlägg i bildforumet, men tyckte bilderna inte var det centrala utan mer ett komplement till texten. Uppdelningen "debatt" respektive "bilder" är lite konstig; många inlägg utan bilder görs ju inte för att skapa debatt (även om det ändå ofta uppstår debatt, och inget ont i detta!) utan för att berätta något och/eller ställa en fråga.

Precis. Och många gånger är det mer diskussion än debatt som det handlar om. Debatt uppfattar jag som att åsikt skall stå mot åsikt, medan diskussion är mer som ett samtal. Men orden kan nog uppfattas olika.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Återgå till Spårtrafik