Födelsedagspresent

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Födelsedagspresent

Inläggav Kantorn » ons 04 jul, 2018 18:35

Denna fick jag i födelsedagspresent av min gode vän snickaren, som i sitt enmansföretag fick beställning på att göra dessa.
Han gjorde en extra, till mig. Jag blev överlycklig, på gränsen till tårögd.
Vad det är för något? Tja... Ledtråd i filnamnet.

woodenhandholder.jpg
woodenhandholder.jpg (169.26 KiB) Visad 1546 gånger
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Re: Födelsedagspresent

Inläggav Odd » ons 04 jul, 2018 22:51

Ett tillbehör till modellspårvägen, kanske :-D
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Kantorn » fre 06 jul, 2018 6:02

Odd skrev:Ett tillbehör till modellspårvägen, kanske :-D

Nja, snarare dito tunnelbanan, kanske. Dylika sitter/kommer att sitta i c30. Och det är min polare som tillverkar dem här i Ryssby i sin enmansfirma. Jag tycker att det är kul att det inte bara är jättestora företag i fd Östeuropa som får dylika jobb.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » fre 06 jul, 2018 12:59

Visst är det bra när småföretag får sådana jobb!

En fråga: Är det äkta trä eller någon form av plast?
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav daniel_s » fre 06 jul, 2018 23:43

Tja, hade den hetat plastichandholder.jpg så hade jag trott mer på plast...

Blir inte riktigt klok på hur den är placerad i vagnen men det lär väl visa sig. Märkningen antyder högerhandskörning men det ska bli spännande att se hur man gjort för att den inte ska vara i vägen då. (Att ha förarbordet framför föraren som på gamla hederliga fordon är tydligen fortfarande uteslutet...)

Nå, grattis på födelsedagen! :D
daniel_s

Inläggav LÅ1 » fre 06 jul, 2018 23:58

LÅ1 skrev:En fråga: Är det äkta trä eller någon form av plast?

daniel_s skrev:Tja, hade den hetat plastichandholder.jpg så hade jag trott mer på plast...

Så går det när man stirrar på bilden och inte läser texten runt den. "snickare" och "woodenhandholder" talade ju tydligt om att det det rör sig om äkta naturmaterial. :oops:
Och jag tänkte trä när jag såg bilden första gången häromdagen, och då hade jag ju precist läst texten. Sedan gick jag in igen i eftermiddag och tittade, och började bli osäker när jag studerade bilden, även om jag ansåg att det borde vara trä. Men det finns ju så mycket som är fejk numera. (Inte bara nyheter.)
LÅ1

Inläggav Kantorn » sön 08 jul, 2018 17:58

Det är trä. Det är ek. Jag såg på när hans maskin fräser ut den. (Inte just denna dock...)
"Instrumentbrädan" är i metall och plast, men det blir för kallt på vintern (och möjligen för varmt på sommaren). För att handen ska kunna vila på något mer behagligt så är just denna del i trä.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » sön 08 jul, 2018 18:14

Kantorn skrev:Det är trä. Det är ek. Jag såg på när hans maskin fräser ut den. (Inte just denna dock...)
"Instrumentbrädan" är i metall och plast, men det blir för kallt på vintern (och möjligen för varmt på sommaren). För att handen ska kunna vila på något mer behagligt så är just denna del i trä.

Ser väldigt fin ut. Liknar bänkskivorna i mitt kök, som dock är laminat. Det var därför jag gick tillbaka och tittade på bilden en gång till. Och visst är trä behagligare och ger kanske lagom med friktion också. Men det kräver kanske mer underhåll med lackning för att inte bli solkigt med tiden? Men jag tror att ek är mindre känsligt för det än t.ex. fur.
LÅ1

Återgå till Spårtrafik (bilder)