Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inläggav Enceladus » tor 28 jun, 2018 22:12

I ett tjänsteutlåtande skriver Täby kommun följande:

Täby kommun skrev:När det gäller Roslagsbanan vill polisen i Norrort tillsammans med Trygg i Täby att den trafikeras till 03:15 på helgnätter eftersom det blir mycket störningar och otrygghet när restaurangbesökare går genom Täby centrum till nattbusshållplatsen på Attundavägen. En inledande kontakt med TF:s järnvägssektion togs redan under 2017.

Tydligen har otryggheten på och kring nattbussarna i Täby ökat under de senaste åren. Det är inte första gången nattbussar kritiseras för otrygghet, men i det här fallet är det polisen som framför kritiken, vilket är anmärkningsvärt. Stämmer det att nattbussar skapar större otrygghet än nattlig spårtrafik? Är detta ett speciellt stort problem i just Täby? Borde Stockholm ompröva sin fixering vid nattbussar i allmänhet?
Enceladus

Re: Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan

Inläggav TKO » tor 28 jun, 2018 22:44

Jag tror inte det är trafikslaget utan klientelet som är problemet när det gäller natttrafik på helgnätter. Folk som varit och festat tenderar att var stökiga - det minns jag själv från min ungdom! Och det är inte förvånande om "pappas" pojkar och flickor från Danderyd är extra besvärliga när dom åker hem från Stureplan - fast jag trodde i o f s att dom tog svarttaxi...

Så jag tror inte det blir bättre om det går tåg istället för bussar.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lennart Petersen » tor 28 jun, 2018 23:38

TKO skrev:Jag tror inte det är trafikslaget utan klientelet som är problemet när det gäller natttrafik på helgnätter. Folk som varit och festat tenderar att var stökiga - det minns jag själv från min ungdom! Och det är inte förvånande om "pappas" pojkar och flickor från Danderyd är extra besvärliga när dom åker hem från Stureplan - fast jag trodde i o f s att dom tog svarttaxi...

/TKO

Man ersatte ju T-banans nattrafik ett tag med nattbussar och erfarenheten då var rätt dålig när det blev mycketbstök speciellt vid och runt hållplatserna. Av någon anledning verkar det enklare att hålla ordning på stationerna, dom är färre och man kan punktmarkera med lite vakter. Mina egna erfarenheter av T-banans nattrafik är mycket god, det brukar vara hyggligt bra ordning särskilt då på blå linje som är påfallande ”nykter”. Lite mer stim kanske på grön men fortfarande fullt godkänt. Mest stök är det nog annars på sen kvällstid (och då pratar vi fredag-lördag ) när kaxiga fortisar är ute och många byter ställe . Sen kan väl sägas att nattrafiken långt ifrån handlar om att frakta hem berusade kroggäster, väldigt många ser prydliga ut läser en bok och är väl bara på väg hem från jobbet eller något annat ärende.
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » fre 29 jun, 2018 0:27

TKO skrev:Jag tror inte det är trafikslaget utan klientelet som är problemet när det gäller natttrafik på helgnätter. Folk som varit och festat tenderar att var stökiga - det minns jag själv från min ungdom! Och det är inte förvånande om "pappas" pojkar och flickor från Danderyd är extra besvärliga när dom åker hem från Stureplan - fast jag trodde i o f s att dom tog svarttaxi...

/TKO

Jag känner inte alls igen mig i den här beskrivningen. Trots rödmarkeringen har jag upplevt blå linjen som väldigt lugn (nu talar jag om själva resorna). Gröna och röda linjerna kan ibland bli lite mer livade, men det är alltid civiliserat. Nattbussarna är som natt och dag i jämförelse. Här skildrar en bussförare sin verklighet:

ehrsa skrev:Jag skulle kunna berätta om mig ensam med en blodig 'yxman' i min buss 704 från Fruängen mot Huddinge en marsnatt.. eller folk som ska döda varann i min överfulla natt- ledbuss från Sergelstorg mot Södertälje, där polis och väktare mer eller mindre stormar bussen i Huddinge.. Slagsmål i bussen, inte helt ovanligt.. Ungdomar som vid midnatt slår sönder två fönsterrutor från insidan med en hammare, eftersom dom blev sura att dom fick betala med en biljett för att få åka från Salem till Tumba.. Folk som ställer sig upp i bussen och predikar för mina passagerare.. när jag slängt av honom så är det sista jag hör att jag "kommer att brinna i helvetet".. och det är nog sant, har faktiskt tänkt mig en kremering.. när det är dags.. Men detta kommer jag inte berätta om, det stannar kollegor emellan.. :-) Det händer mycket i 'branschen'..

Det har funnits gäng som går runt och säljer kokain på bussarna (vilket tydligen är populärt i Danderyd). Det skulle de aldrig göra på ett tåg eftersom det inte är lika lätt att komma undan. Så ja, trafikslaget gör skillnad!

Den ökände Karl Henriksson kallar detta "miljonprogramsproblematik", men uppenbarligen är otryggheten varken begränsad till så kallade miljonprogramsområden eller förekommande på tunnelbanor som går genom slika områden.
Enceladus

Inläggav Claes Thure Moberg » fre 29 jun, 2018 17:47

På -80-talet körde jag droska i Åkersberga ett par år. Den gången var det så att sista nattåget Söndag-Torsdag ankom Berga klockan 0200. Och alla de som körde kvällspass måste vänta till tåget hade kommit därför att det blev alltid en mängd med körningar från nattåget. På Fredag och Lördag kom sista tåget klockan 0400 och samma sak gällde då. Många gånger stod det 50-60 människor på hållplatsen som ville ha bil ut i omgivningarna. Så oavsett hur mycket (lite) det var att göra måste alla invänta sista tåget innan det var tillåtet att parkera för natten. Därför att då visste vi att det alltid kom en mängd med folk som skulle ha droska. Många gånger drog man in en stor summa på bara någon liten halvtimme efter tågankomst.

Men taxi orgnaiserade det så att de som skulle parkera snarast möjligt tog de lokala körningarna. Så fanns det också några bilar som hade nattpassning till morgonen. Och de fick ta de långa turer som dök upp var natt. Folk som skulle upp i skogen mot Östanå, Brottby, Riala eller ännu längre. Men några minuter senare kom ju tåget till Österskär och då ringdes det in turer med folk som somnat ombord och som skulle ha gått av vid Hägernäs, Viggan, Täby eller Näsby. Och detta skedde var eviga natt året runt.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav daniel_s » sön 01 jul, 2018 8:58

Med andra ord bör sista tåget gå ganska tidigt, för det är lika populärt att åka med det oavsett vilken tid det går. Strax efter ett från stan är lämpligt, dvs så att det passar till tunnelbanans 0.53-avgång från T-Centralen.
daniel_s

Inläggav Enceladus » sön 01 jul, 2018 9:08

daniel_s skrev:Med andra ord bör sista tåget gå ganska tidigt, för det är lika populärt att åka med det oavsett vilken tid det går. Strax efter ett från stan är lämpligt, dvs så att det passar till tunnelbanans 0.53-avgång från T-Centralen.

Ja, det vore en rimlig förbättring på vardagsnätter, speciellt på linje 28 där underlaget borde vara störst. Å andra sidan slutar linje 27 gå orimligt tidigt - till och med tidigare än linje 29!

(På vardagsnätter verkar Roslagsbanan ha fått ungefär lika stora försämringar som pendeln jämfört med den gamla goda tiden, alltså innan tunnelbana och buss sågs som den enda lösningen.)
Enceladus

Inläggav Karsten » tis 03 jul, 2018 21:48

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Med andra ord bör sista tåget gå ganska tidigt, för det är lika populärt att åka med det oavsett vilken tid det går. Strax efter ett från stan är lämpligt, dvs så att det passar till tunnelbanans 0.53-avgång från T-Centralen.

Ja, det vore en rimlig förbättring på vardagsnätter, speciellt på linje 28 där underlaget borde vara störst. Å andra sidan slutar linje 27 gå orimligt tidigt - till och med tidigare än linje 29!

(På vardagsnätter verkar Roslagsbanan ha fått ungefär lika stora försämringar som pendeln jämfört med den gamla goda tiden, alltså innan tunnelbana och buss sågs som den enda lösningen.)

Det är sämre än för 25 år sedan, men det är bättre än för tio år sedan. Jag kämpade nämligen igenom senare vardagsnattrafik på RB under senare Roslagstågtiden. Så nu går sista förbindelsen norrut 00:35 mot Österskär och Lindholmen (byte i Roslags Näsby) https://sl.se/ficktid/vinter/v27.pdf , innan dess var det 00:05 mot Österskär och 23:50 mot Kårsta.

Däremot verkar anslutningen mot Lindholmen med 00:35-tåget försvunnit i och med sommartidtabellen, om man får tro ficktidtabellen....
Användarvisningsbild
Karsten

Återgå till Spårtrafik