(L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

(L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inläggav ADDE » ons 27 jun, 2018 14:43

Stockohlmdirekt: Förslag: Kör pendeltågen hela nätterna

Troligtvis Enceladus favoritämne, men ja. Nattpendel är verkligen önskvärd, jag hoppas det går igenom. Vi har debatterat om detta i flera andra trådar, men hittade ingen lämplig tråd om detta så skapade en ny.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inläggav Enceladus » ons 27 jun, 2018 18:33

Inför förra valet var det KD som föreslog nattrafik på pendeln, men när det kom till kritan så följde de blocklinjen. Liberalernas senaste utspel står i lika tydlig kontrast till hur de röstade för två år sedan. Uppenbarligen vågar varken L eller KD stå upp mot Tamsons, och det finns väl inget som tyder på att han har ändrat uppfattning i frågan?

Det finns dock några glädjande inslag i artikeln.

Sara Svanström (L) skrev:Självklart innebär det kostnader, eftersom man behöver tåg som rullar, personal på plats och så vidare. Men samtidigt finns det resenärer i Stockholm som behöver resa nattetid och som nu är utelämnade till bussar. Jag vet att de gärna vill se det här.

Uttalandet verkar tyda på att Liberalerna har någorlunda koll på hur verkligheten ser ut. Varför gör de då inget åt trängseln på nattbussarna? Som bekant finns det väldigt många nattlinjer i Täby som har löjligt låg beläggning. Om det verkligen inte finns mer resurser så kan ju de befintliga resurserna användas bättre. Detta har pågått i flera år, och ändå har inget gjorts. Jag är därför försiktigt skeptisk till det här utspelet. Påminner faktiskt en del om Spårväg City. Snacka mindre, gör mer!
Enceladus

Inläggav BSB101 » tor 28 jun, 2018 5:12

Enceladus skrev:Inför förra valet var det KD som föreslog nattrafik på pendeln, men när det kom till kritan så följde de blocklinjen. Liberalernas senaste utspel står i lika tydlig kontrast till hur de röstade för två år sedan. Uppenbarligen vågar varken L eller KD stå upp mot Tamsons, och det finns väl inget som tyder på att han har ändrat uppfattning i frågan?

Stå upp? Så länge man inte har egen majoritet så måste man förhandla, men enligt dig ska man alltså säga nej till att vara med och besluta om man inte får igenom hundra procent av sina frågor i en förhandling? Jag hoppas inte att du sitter på någon position där förhandling ingår.

Sedan ökar möjligheten att få igenom något om man är flera.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » tor 28 jun, 2018 8:28

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Inför förra valet var det KD som föreslog nattrafik på pendeln, men när det kom till kritan så följde de blocklinjen. Liberalernas senaste utspel står i lika tydlig kontrast till hur de röstade för två år sedan. Uppenbarligen vågar varken L eller KD stå upp mot Tamsons, och det finns väl inget som tyder på att han har ändrat uppfattning i frågan?

Stå upp? Så länge man inte har egen majoritet så måste man förhandla, men enligt dig ska man alltså säga nej till att vara med och besluta om man inte får igenom hundra procent av sina frågor i en förhandling? Jag hoppas inte att du sitter på någon position där förhandling ingår.

Sedan ökar möjligheten att få igenom något om man är flera.

Om L och KD menar allvar så borde de göra upp om frågan över blockgränsen, ty den andra sidan vill ha nattpendel så fort som möjligt. Men varken L eller KD tycks vara intresserat av ett blocköverskridande samarbete...

Det kan vara värt att nämna att den som drev frågan inför förra valet var Karl Henriksson (KD). Han är fortfarande KD:s gruppledare i Trafiknämnden, men nu fokuserar han istället på tunnelbanor till Östberga och Kungens kurva. Har han måhända insett att tunnelbana är den enda politiskt möjliga vägen i Stockholm?

Sedan var Wennerholm mer välvilligt inställd till både pendeltåg och nattrafik än Tamsons. Genom ett olyckligt sammanträffande blev det just Tamsons som fick ansvaret för Citybanans trafikering. Men nu är han här för att stanna, och det måste vi förhålla oss till.

Lösningen på problemet verkar alltså vara att bygga tunnelbana till de områden där nattbussar inte räcker till!
Enceladus

Inläggav TKO » tor 28 jun, 2018 9:07

En fråga inställer sej naturligt anser jag:

- Har någon frågat Trafikverket?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » tor 28 jun, 2018 9:15

TKO skrev:En fråga inställer sej naturligt anser jag:

/TKO

Frågat om vad? I pendeltågsutredningarna har Trafikverket gett konstruktiva råd med avseende på nattrafiken. Det är inte många regioner i världen med Skånes befolkning som har nattrafik alla dagar!
Enceladus

Inläggav TKO » tor 28 jun, 2018 9:21

Enceladus skrev:

/TKO

Frågat om vad? I pendeltågsutredningarna har Trafikverket gett konstruktiva råd med avseende på nattrafiken. Det är inte många regioner i världen med Skånes befolkning som har nattrafik alla dagar!

Nu vet jag inte vad vare sej (L) eller signaturen "Enceladus" menar med nattrafik på pendeln, är det enstaka tåg vissa nätter eller full trafik 24/7?

Om det är enstaka tåg natt mot lördag och söndag är det kanske möjligt att TrV tilldelar tåglägen. Är det däremot heldygnstrafik hela veckan tror jag TrV ställer alla signaler i stopp!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 28 jun, 2018 9:27

TKO skrev:
Enceladus skrev:

/TKO

Nu vet jag inte vad vare sej (L) eller signaturen "Enceladus" menar med nattrafik på pendeln, är det enstaka tåg vissa nätter eller full trafik 24/7?

Om det är enstaka tåg natt mot lördag och söndag är det kanske möjligt att TrV tilldelar tåglägen. Är det däremot heldygnstrafik hela veckan tror jag TrV ställer alla signaler i stopp!

/TKO

Det som har antytts i utredningarna är 30-minuterstrafik på båda linjerna på helgnätter och timmestrafik mellan Södertälje och Uppsala på vardagsnätter. Med tanke på Skånes nattrafik och att Trafikverket medverkat i utredningarna, varför tror du Trafikverket skulle sätta stopp för detta i Stockholm?
Enceladus

Inläggav TKO » tor 28 jun, 2018 9:30

Finns det förplanerade tågkanaler vid dessa tidpunkter?

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 28 jun, 2018 9:39

TKO skrev:Finns det förplanerade tågkanaler vid dessa tidpunkter?

/TKO

Utredningarna var inte så detaljerade. Det konstaterades dock att enkelspårsdrift är nödvändig för viss nattrafik, vilket är fallet i Skåne. Det går redan posttåg genom Citybanan på nätterna.
Enceladus

Inläggav TKO » tor 28 jun, 2018 9:48

Enceladus skrev:
TKO skrev:Finns det förplanerade tågkanaler vid dessa tidpunkter?

/TKO

Utredningarna var inte så detaljerade. Det konstaterades dock att enkelspårsdrift är nödvändig för viss nattrafik, vilket är fallet i Skåne. Det går redan posttåg genom Citybanan på nätterna.

Just nu går det posttåg eftersom den andra vägen som bekant är avstängd.

Jag får väl titta i JNB för att se vilka tåglägen som är tillgängliga på Citybanan.
(Det går naturligtvis att ansöka om andra tåglägen också...)

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » tor 28 jun, 2018 10:39

Hur mycket tågtrafik förekommer nattetid vid Stockholm Cental? Normalt. Nattågen är väl i andra delar av landet nattetid. Men ett och annat godståg passerar väl? Antar att trafiken är så gles så att det inte är stora problem att stänga ett spår vid arbeten. Men med pendeltågstrafik kanske underhållet blir besvärligare?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Enceladus » tor 28 jun, 2018 11:08

LÅ1 skrev:Hur mycket tågtrafik förekommer nattetid vid Stockholm Cental? Normalt. Nattågen är väl i andra delar av landet nattetid. Men ett och annat godståg passerar väl? Antar att trafiken är så gles så att det inte är stora problem att stänga ett spår vid arbeten. Men med pendeltågstrafik kanske underhållet blir besvärligare?

Den pendeltågstrafik som har diskuterats för vardagsnätter skulle vara tillräckligt gles för att medge avstängningar av enskilda spår. Underhåll behöver inte ske på helgnätter.

När det gäller nattlig tågtrafik så sticker Stockholm ut både jämfört med andra regioner i landet och likvärdiga städer i våra grannländer. Skåne, Göteborg, Uppsala och Östergötland har alla mer omfattande nattrafik. Helsingfors, Köpenhamn och Berlin har nattrafik på helger men inte på vardagar, medan Öresundsregionen, Frankfurt och Köln har nattrafik alla dagar. I så kallade spårvägsstäder, t.ex. Prag, Berlin och Kraków, brukar spårvagnarna gå hela tiden (alla dagar om året) eftersom de anses vara en självklar del av stadsbilden. Jag nämner detta för att Tvärbanan förstås också borde gå på natten. Ingen buss kan rimligtvis ersätta den på samma sträcka.

Vi i Stockholmsregionen har tyvärr låtit fel partier prenumerera på makten under för lång tid. Tunnelbana och buss är Stockholms framtid. Det är lika bra att utgå från Handelskammarens tunnelbaneplan!
Enceladus

Inläggav Vislaren » lör 30 jun, 2018 21:08

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Hur mycket tågtrafik förekommer nattetid vid Stockholm Cental? Normalt. Nattågen är väl i andra delar av landet nattetid. Men ett och annat godståg passerar väl? Antar att trafiken är så gles så att det inte är stora problem att stänga ett spår vid arbeten. Men med pendeltågstrafik kanske underhållet blir besvärligare?

Den pendeltågstrafik som har diskuterats för vardagsnätter skulle vara tillräckligt gles för att medge avstängningar av enskilda spår. Underhåll behöver inte ske på helgnätter.

När det gäller nattlig tågtrafik så sticker Stockholm ut både jämfört med andra regioner i landet och likvärdiga städer i våra grannländer. Skåne, Göteborg, Uppsala och Östergötland har alla mer omfattande nattrafik. Helsingfors, Köpenhamn och Berlin har nattrafik på helger men inte på vardagar, medan Öresundsregionen, Frankfurt och Köln har nattrafik alla dagar. I så kallade spårvägsstäder, t.ex. Prag, Berlin och Kraków, brukar spårvagnarna gå hela tiden (alla dagar om året) eftersom de anses vara en självklar del av stadsbilden. Jag nämner detta för att Tvärbanan förstås också borde gå på natten. Ingen buss kan rimligtvis ersätta den på samma sträcka.

Vi i Stockholmsregionen har tyvärr låtit fel partier prenumerera på makten under för lång tid. Tunnelbana och buss är Stockholms framtid. Det är lika bra att utgå från Handelskammarens tunnelbaneplan!

För alla er som propagerar för natt trafik på pendeln, i Stockholm är inte det möjligt...Det är den enda tiden på dygnet då fordonen kommer in för underhåll och reparation.
Ska man ha nattrafik här så krävs det nästa en dubbel uppsättning fordon!
Vislaren

Inläggav Enceladus » lör 30 jun, 2018 23:17

Vislaren skrev:För alla er som propagerar för natt trafik på pendeln, i Stockholm är inte det möjligt...Det är den enda tiden på dygnet då fordonen kommer in för underhåll och reparation.

Det är som att säga att det inte går att ha nattrafik i Stockholm eftersom tågen inte går på natten. Det finns inget fundamentalt som skiljer Stockholms pendeltåg från pendeltågssystemen i andra regioner. Tiden för underhåll och reparation anpassas efter trafiken. Ytterst är det en kostnadsfråga. Vid det här laget borde det dock vara klart att Stockholms landsting prioriterar tunnelbana. Ironiskt nog verkar vi ha hamnat i en situation där vi inte vill lägga några miljoner på nattlig pendeltågstrafik (dito för Tvärbanan) samtidigt som vi väljer att bygga parallella tunnelbanor för miljarder. Men det är så politiken fungerar!

(Dubbel uppsättning fordon behövs inte i något tänkbart scenario. 16 omlopp skulle räcka för halvtimmestrafik på linjerna Uppsala-Södertälje samt Nynäshamn-Bålsta, och alla delsträckor behöver inte ha halvtimmestrafik.)
Enceladus

Inläggav twr » sön 01 jul, 2018 7:52

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Vid det här laget borde det dock vara klart att Stockholms landsting prioriterar tunnelbana. Ironiskt nog verkar vi ha hamnat i en situation där vi inte vill lägga några miljoner på nattlig pendeltågstrafik (dito för Tvärbanan) samtidigt som vi väljer att bygga parallella tunnelbanor för miljarder. Men det är så politiken fungerar!

Ironiskt nog är den tydligaste förespråkaren för att bygga parallella tunnelbanor för miljarder signaturen Enceladus.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Vislaren » mån 02 jul, 2018 9:26

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:För alla er som propagerar för natt trafik på pendeln, i Stockholm är inte det möjligt...Det är den enda tiden på dygnet då fordonen kommer in för underhåll och reparation.

Det är som att säga att det inte går att ha nattrafik i Stockholm eftersom tågen inte går på natten. Det finns inget fundamentalt som skiljer Stockholms pendeltåg från pendeltågssystemen i andra regioner. Tiden för underhåll och reparation anpassas efter trafiken. Ytterst är det en kostnadsfråga. Vid det här laget borde det dock vara klart att Stockholms landsting prioriterar tunnelbana. Ironiskt nog verkar vi ha hamnat i en situation där vi inte vill lägga några miljoner på nattlig pendeltågstrafik (dito för Tvärbanan) samtidigt som vi väljer att bygga parallella tunnelbanor för miljarder. Men det är så politiken fungerar!

(Dubbel uppsättning fordon behövs inte i något tänkbart scenario. 16 omlopp skulle räcka för halvtimmestrafik på linjerna Uppsala-Södertälje samt Nynäshamn-Bålsta, och alla delsträckor behöver inte ha halvtimmestrafik.)

Visst kan man köra nattrafik på pendeln i Stockholm, men räkna inte med det någon längre period, eftersom de fordonen kommer att stå avställda p.g.a. av att underhållet inte hinns med...Några reparationer ska vi inte tala om, de kommer aldrig bli utförda!
Då har vi 10 timmar pass ändå!
Idag har vi för lite folk och är underbemannade för det planerade underhåll som ska utföras, vilket redan idag gör att vi tvingas låta fordon stå för vi inte hinner med!

Man ska ha i åtanke att under dessa 10 timmar vi jobbar så blir den effektiva arbetstiden mellan 5-6 timmar beronde på följande: Fordon som inte kommit in eller är sent..Växling...Städning!
Under dessa 5-6 timmar ska förutom förebyggande underhåll även reparationer göras...Om vi har reservdelar!
På de gamla X60/X60A så finns följande förebyggande underhållsklasserna som vanligen utförs i Älvsjö.
A1= tar ca: 4,5-5 timmar
A3=tar ca: 12 Timmar
A4= tar ca:28 timmar
Betänk sedan att vi en normal natt kan få in typ 2 A1:or..Och samtidigt 1 eller 2 A3-A4:or, samtidigt som det ibland har varit så lite folk just de nätterna som bara en person, allt beroende på ev. sjukskrivningar eller andra ledigheter!
Försök att hinna med t.e.x 2 st A3 en natt med ett fullt nattlag på 5 personer, det är 24 timmars jobb för dessa fem!
Det blir 4,8 timmar per skalle som ska utföras (Det under dessa 5-6 Timmarna som räknas som effektiva), och då är inga repjobb inräknade, dessutom så är det bara ett nattlag som är fullbemannat!
Så era beräkningar här om underhållet håller inte, ska det köras nattrafik, ja då får man som jag nämnt tidigare utöka fordonsflottan med det dubbla!
Annars finns det inte tid för underhåll, märk då att jag bara tagit Älvsjö som exempel...Där görs de flesta dagliga underhåll som tar minst tid.
Södertälje och Bro gör en mindre del av de små underhållen ...Men en större del av det tunga underhållet!

Så glöm drömmarna om nattrafik på pendeln, kommer aldrig att ske...Inte under min livstid i vart fall (Om de inte gör som jag sa).
Vislaren

Inläggav Vislaren » mån 02 jul, 2018 9:34

twr skrev:
Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Vid det här laget borde det dock vara klart att Stockholms landsting prioriterar tunnelbana. Ironiskt nog verkar vi ha hamnat i en situation där vi inte vill lägga några miljoner på nattlig pendeltågstrafik (dito för Tvärbanan) samtidigt som vi väljer att bygga parallella tunnelbanor för miljarder. Men det är så politiken fungerar!

Ironiskt nog är den tydligaste förespråkaren för att bygga parallella tunnelbanor för miljarder signaturen Enceladus.

Det är ganska märkligt ändå. man skyller från politiskt håll på att det är bara för att de inte vill bygga tillräckligt med bostäder man inte vill ge dom tunnelbana, när jag åker omkring runt Stockholm så ser jag påfallande mycke byggande i de östra delarna av Stockholm, faktiskt mer än i de västra så det uttalandet förbryllar mej!

Verkar mera vara ett beslut taget på grunder som varifrån beslutsfattarna kommer ifrån, än vilka som behöver det mest!

När jag ser kartan som presenterades här av någon så ser man att östra Stockholm är dödförklarat, jag ser det så att är man inte villig att satsa på de kommunerna som ingen spårtrafik här redan nu..Ja..Då ska man låta bli det i framtiden med, för det blir knappast billigare då!

Men det kanske är lika bra att det är så, så får skärgårdkommunerna vara en värld för sig själva och slippa en massa "Backpackers" och dylikt! :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:
Vislaren

Inläggav Enceladus » mån 02 jul, 2018 10:43

Vislaren skrev:Så era beräkningar här om underhållet håller inte, ska det köras nattrafik, ja då får man som jag nämnt tidigare utöka fordonsflottan med det dubbla!

Alla vagnar underhålls inte varje natt. Det finns vagnar som parkeras vid City och andra stationer över natten. Dessa kan merutnyttjas. Det blir inte gratis, men det kräver ingen utökning av fordonsflottan.
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » mån 02 jul, 2018 16:32

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Så era beräkningar här om underhållet håller inte, ska det köras nattrafik, ja då får man som jag nämnt tidigare utöka fordonsflottan med det dubbla!

Alla vagnar underhålls inte varje natt. Det finns vagnar som parkeras vid City och andra stationer över natten. Dessa kan merutnyttjas. Det blir inte gratis, men det kräver ingen utökning av fordonsflottan.

Och knappast att det behövs någon fördubbling av vagnparken. Någon hade räknat ut att det skulle krävas 16omlopp för nattrafiken och då är det väl maximalt 16tågsätt som behövs för man kör väl bara med kort tåg på natten. Vilka då eventuelt kan underhållas på dagtid men det bör väl som sagt gå att meranvända de uppställda tågen. Vill man så kan man ju jämföra med t-banans vagnanvändning där det inte verkar vara några problem .
Lennart Petersen

Nästa

Återgå till Spårtrafik