SL går med överskott

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL går med överskott

Inläggav LÅ1 » ons 27 jun, 2018 10:47

Det går bra för SL. :D
Svt: "Miljonöverskott i kollektivtrafiken – så ska pengarna användas"

Bl.a. resulterar det i att flera station ingångar får längre öppettider.
Stockholm direkt: "Nu förlängs t-banestationernas öppettider"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL går med överskott

Inläggav BSB101 » ons 27 jun, 2018 11:16

Ett annat sätt att se på det hela är att landstinget tagit ut omkring 200 miljoner i "överskatt" av stockholmarna och gett till SL.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1873
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: SL går med överskott

Inläggav Enceladus » ons 27 jun, 2018 11:19

De flesta satsningar är rimliga, t.ex. att avlasta Slussen och Gullmarsplan tills de nya tunnelbanorna är klara. Dock finns det några avlastningar som lyser med sin frånvaro, t.ex. i Södertälje. Regionalpolitiken är beklaglig.
Enceladus
 
Inlägg: 1905
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL går med överskott

Inläggav LÅ1 » ons 27 jun, 2018 11:20

BSB101 skrev:Ett annat sätt att se på det hela är att landstinget tagit ut omkring 200 miljoner i "överskatt" av stockholmarna och gett till SL.

Precis! Det var min tanke också. Många myndigheter måste ju lämna tillbaka överskottet till staten. Har jag för mig i alla fall.

Men var säker på att det dyker upp åsikter om att SL-priserna ska sänkas.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL går med överskott

Inläggav LÅ1 » ons 27 jun, 2018 11:27

Enceladus skrev:De flesta satsningar är rimliga, t.ex. att avlasta Slussen och Gullmarsplan tills de nya tunnelbanorna är klara. Dock finns det några avlastningar som lyser med sin frånvaro, t.ex. i Södertälje. Regionalpolitiken är beklaglig.

Att hålla vissa sekundärentrèer öppna längre tid är väl bra. T.ex. Hjorthagen. Men vid Odenplan, om det är den på Karlbergsvägen man avser så verkar det inte vettigt. Är det pendeltågets sekundäruppgång så är det mer motiverat.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL går med överskott

Inläggav daniel_s » tor 28 jun, 2018 0:09

Vilken tunnelbaneuppgång vid Odenplan ligger INTE på Karlbergsvägen? :roll:

Nåja, i princip är det ju ungefär som BLABLABLA101 säger, fast tvärtom; SLL har alltid gett SL lite för dålig budget men just i år var det som det borde vara!
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL går med överskott

Inläggav LÅ1 » tor 28 jun, 2018 3:35

daniel_s skrev:Vilken tunnelbaneuppgång vid Odenplan ligger INTE på Karlbergsvägen? :roll:

Den som ligger PÅ Odenplan! :D
Karlbergsvägen X Västmannagatan borde jag skrivit!

EDIT:
Android byter ut ord jag skriver till vad "den" tror att jag menar. :evil: Den här gången observerade jag det inte. Så i några timmar stod det ett landsskapsnamn i stället för ett av gatunamnen ovan.
Senast redigerad av LÅ1 tor 28 jun, 2018 7:14, redigerad totalt 1 gång.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL går med överskott

Inläggav BSB101 » tor 28 jun, 2018 5:30

daniel_s skrev:Vilken tunnelbaneuppgång vid Odenplan ligger INTE på Karlbergsvägen? :roll:

Nåja, i princip är det ju ungefär som BLABLABLA101 säger, fast tvärtom; SLL har alltid gett SL lite för dålig budget men just i år var det som det borde vara!


Eller är det SL som varit dålig på att anpassa sig till den budget man fått alternativt varit dåliga på att tala om och motivera hur mycket pengar man behöver? Sedan skulle jag inte säga att en halv miljard plus är "som det borde vara!".
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1873
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: SL går med överskott

Inläggav TKO » tor 28 jun, 2018 9:17

Tamsons har den senaste tiden vid i stort sett varje intervjutillfälle sagt något i stil med "vi politiker skall inte detaljstyra verksamheten utan ge ramar för våra duktiga tjänstemän" - vilket väl egentligen betyder "skyll inte på mej när det gäller Citybanan/Skip-stop/Gullmarsplan/etc".

Det viktigaste politiska styrmedlet är utan tvivel medelstilldelningen - det vill säga den summa pengar "de duktiga tjänstemännen" har att röra sej med. Om då förvaltningen får X miljarder för att driva trafik är det meningen att pengarna skall användas till just det, inte läggas på hög. Det är sällan meningen att en politiskt (ram)styrd verksamhet skall lämna överskott!

Naturligtvis kan det inträffa saker som gör att det inte går att bedriva verksamheten som planerats - försenas t ex invigningen av en tunnelbanelinje minskar förmodligen driftskostnaden. Men då går det enkelt att förklara överskottet - nu hör vi bara svammel som "Vi har genomfört ett omfattande arbete med att stärka SL:s ekonomi"...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL går med överskott

Inläggav Enceladus » lör 30 jun, 2018 14:10

Här finns hela listan över satsningar. De tidningsartiklar jag har sett har alla lyckats utelämna något.

Följande klassiker kan vara värd att citera: Busstrafik, som komplement till pendeltågstrafik

SL skrev:I det fall direktbusstrafiken parallellkör med spårtrafiken från en närförort, visar erfarenheterna att väldigt få använder sig av busstrafiken. Den tydlighet, kontinuitet och turtäthet som spårtrafiken har gör att de allra flesta tar omaket att tränga sig in i redan välfyllda tåg. (Att stå i spårtrafiken upplevs också som mindre besvärande än att stå på en buss.) Restiden är också avgörande, få närförorter erbjuder en sådan vägstandard till innerstaden att bussen tidsmässigt kan konkurrera med spårtrafiken.

Trots att platsbrist på tåg inte är ett reellt problem för dem som kliver på längre ut i förorten, så är det ändå här de bästa förutsättningarna för direktbusstrafik ges.


SL skrev:Det är också eftersträvansvärt att åstadkomma samma komparativa fördel vid målpunkten i innerstaden, dvs. direktbussen ska helst inte gå till centralen eller dess absoluta närhet.


Mot denna bakgrund är det märkligt att Trafikförvaltningen utreder direktbussar mellan Söderort och Cityterminalen istället för t.ex. mellan Södertälje och Fridhemsplan (med stopp i Fittja, Västberga och Marievik). För att slå två flugor i en smäll skulle den föreslagna linjen mellan Tyresö och Liljeholmen/Telefonplan/Älvsjö också kunna fortsätta mot Fridhemsplan. Direktbussar till Cityterminalen är framförallt lämpliga från områden som saknar spårbunden trafik.
Enceladus
 
Inlägg: 1905
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster