Busstrafik i Stockholms Söderort

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav Enceladus » sön 29 jul, 2018 22:01

hgsldf skrev:I Stockholm med omgivning är stora delar av väg och gatunätet reserverat för bussar (33-50%) och det innebär ju att i vissa fall halva kostnaden för att anlägga och underhålla vägnätet borde belastas bussföretagen.Om det skall kosta dessa bolag 20-30-40 tusen varje gång en buss äntrar en bussfil, eller om det skall kosta mer kan jag inte bedöma. Hur som helst betalar inte busstrafiken relevanta kostnader i storstadsområden. Busstrafik är befogad på många håll där den samsas med övriga fordon och utgör den bästa lösningen av transportbehov.

Där politiker och deras politrucker tänker bussfiler tänker man fel, om resadeunderlaget och trafiksituationen talar mot buss måste man tänka spår!
/Göran


Det är helt klart ett samhällsproblem om landstingen väljer dyrare busslösningar bara för att någon annan betalar vägunderhållet. VTI:s undersökning visar dock att busstrafik ändå kostar mer än spårtrafik, men då ingår inte spårtrafikens miljardinvesteringar. Ett relaterat samhällsproblem är att bilister - till skillnad från de flesta kollektivtrafikresenärer - förväntar sig att nyttjandet av vägar ska helt finansieras av skattebetalarna. Se även denna tråd.
Enceladus
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav TKO » mån 30 jul, 2018 6:05

hgsldf skrev:I Stockholm med omgivning är stora delar av väg och gatunätet reserverat för bussar (33-50%) och det innebär ju att i vissa fall halva kostnaden för att anlägga och underhålla vägnätet borde belastas bussföretagen.
---klipp---
/Göran


Den del av väg- och gatunätet i "Stockholm med omgivningar" som är reserverat för bussar torde vara betydligt mindre än den angivna procentsatsen (33-50%)...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7882
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav TKO » mån 30 jul, 2018 6:44

Enceladus skrev:
TKO skrev:Men visst testa gärna - busstrafik är billig!


TKO skrev:Men visst testa gärna - busstrafik är billig!


TKO skrev:Men testa gärna - busstrafik är billig!


Stämmer detta verkligen?

För ett år sedan undersökte VTI subventionsgraden för olika linjer i Stockholm. Pendeltågslinjen Märsta–Södertälje hade subventionsgraden 0,31 och tunnelbanelinjen Hagsätra–Hässelby strand hade subventionsgraden 0,29. Visserligen är dessa två av de mest populära spårtrafiklinjerna, men de andra borde inte ligga så långt ifrån. Den totala subventionsgraden låg på 0,45. Detta borde betyda att busstrafiken har högre subventionsgrad, d.v.s. den är inte alls så billig som många tycks tro!

Jag har för mig att flera tåglinjer i Skåne har nästan full täckningsgrad, och att det också är busstrafiken som tynger där!


Eftersom VTI-rapporten helt bortser från infrastrukturkostnader är siffrorna ointressanta i detta sammanhang.

Låt oss ta ett belysande - om än tämligen tendensiöst exempel - från den tidigare debatten: Kollektivtrafik från Ekerö till Norra Botkyrka via Slagstafärjan.

Färjan går under högtrafik var 10:e minut. Eftersom vi vill ge kollektivtrafikanterna en god service låter vi därför bussen gå lika ofta. För att få största möjliga trafikunderlag låter vi bussen gå från Brommaplan via Ekerö Centrum och Fittja till Flemingsberg, beräknad körtid i högtrafik 60 minuter. Överslagsmässigt krävs då 14 omlopp för att klara trafiken. Om vi för enkelhetens skull antar att vi har samma turtäthet mellan kl 6 och 21 ger detta en dygnskostnad på cirka 100 000 kr. Och väldigt överslagsmässigt ger det en årskostnad på 30 miljoner kronor*. Är det billigt?

Ja om alternativet är spårtrafik så är det VÄLDIGT billigt!

(Att det sedan är att kasta pengarna i sjön är en annan sak - nu var det jämförelsen buss kontra spårtrafik som var det intressanta.)


*) Kostnaden är högt skattad, eftersom jag räknat med 10-minuterstrafik under dagtid. Idag går färjan var 15:e minut utanför högtrafik... men om busslinjen blir en succé kanske vi kan få Trafikverket att köra tätare trafik under längre tid?
Dessutom kan förmodligen trafiken på parallella busslinjer minskas något, speciellt FIttja-Flemingsberg.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7882
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav Enceladus » sön 18 nov, 2018 23:03

Ny busslinje från Tyresö till Liljeholmen

Detaljerna för denna linje är fortfarande inte klara, förutom att den ska gå via Älvsjö och Telefonplan. I grunden tycker jag att linjen är en bra idé. En direktförbindelse mellan Tyresö och tre av Söderorts stora tyngdpunkter borde ha ett underlag och skapa positiva effekter för samhällsutvecklingen. Dessutom har den övriga trafiken mellan Älvsjö och Liljeholmen mycket hög belastning, så det skadar inte att avlasta denna sträcka. Dessvärre riskerar den att göra ett redan ineffektivt linjenät ännu mer ineffektivt. Det betyder inte att linjen är fel i sig. Det är dock hög tid att se över hela linjenätet.

Grundproblemet är att den nya linjen förmodligen kommer att överlappa med den östra delen av linje 173, och det är den västra delen av linje 173 som har högst belastning. Eftersom västra delen behöver hög kapacitet så blir det svårt att undvika överkapacitet på den östra delen när den dessutom avlastas av en ny linje. En ännu större snedfördelning finns på linje 144 där delen mellan Älvsjö och Gullmarsplan har avsevärt fler resenärer än delen mellan Fruängen och Älvsjö. Den logiska lösningen här skulle vara att koppla ihop den högt belastade delen av linje 173 med den högt belastade delen av linje 144. Detta är också huvudtanken bakom stomlinje M.

Istället för att köra två linjer parallellt på Örbyleden (hur annars kommer bussen till Tyresö?) kan den östra delen av linje 173 dras in. Sedan kan utbudet på den nya linjen bättre anpassas till efterfrågan. Det är möjligt att förlängningen till Tyresö kommer att kräva fler avgångar på Örbyleden än idag, men just nu ser det ut som att det blir ett rejält överutbud...
Enceladus
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav Enceladus » tis 04 dec, 2018 12:13

SL:s stombusslinjer i Söderort dras om

Linje 172 ligger kvar på Örbyleden mellan Hökarängen och Högdalen utan att ta svängen upp till Gubbängen. Istället ska den sträckan täckas av en förlängd linje 143. Hela 14 hållplatser slopas på linje 173. De flesta av dessa hållplatser ligger väldigt tätt, förutom Skebokvarnsvägen. Den hållplatsen trafikeras inte heller av någon annan linje, så det känns lite tveksamt att dra in den. Inget nämns om en förlängning till Tyresö. Förmodligen kommer den nya linjen att gå parallellt på Örbyleden, vilket kanske inte är helt optimalt ur resurssynpunkt.
Enceladus
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav LÅ1 » tor 06 dec, 2018 15:22

Enceladus skrev:SL:s stombusslinjer i Söderort dras om

Linje 172 ligger kvar på Örbyleden mellan Hökarängen och Högdalen utan att ta svängen upp till Gubbängen. Istället ska den sträckan täckas av en förlängd linje 143. Hela 14 hållplatser slopas på linje 173. De flesta av dessa hållplatser ligger väldigt tätt, förutom Skebokvarnsvägen. Den hållplatsen trafikeras inte heller av någon annan linje, så det känns lite tveksamt att dra in den. Inget nämns om en förlängning till Tyresö. Förmodligen kommer den nya linjen att gå parallellt på Örbyleden, vilket kanske inte är helt optimalt ur resurssynpunkt.

En missnöjd SL-resenär: "Jag blir upprörd, min hållplats på busslinje 173 ska bort".

Folk blir aldrig nöjda! :| :D
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12578
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav Enceladus » tor 06 dec, 2018 16:08

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:SL:s stombusslinjer i Söderort dras om

Linje 172 ligger kvar på Örbyleden mellan Hökarängen och Högdalen utan att ta svängen upp till Gubbängen. Istället ska den sträckan täckas av en förlängd linje 143. Hela 14 hållplatser slopas på linje 173. De flesta av dessa hållplatser ligger väldigt tätt, förutom Skebokvarnsvägen. Den hållplatsen trafikeras inte heller av någon annan linje, så det känns lite tveksamt att dra in den. Inget nämns om en förlängning till Tyresö. Förmodligen kommer den nya linjen att gå parallellt på Örbyleden, vilket kanske inte är helt optimalt ur resurssynpunkt.

En missnöjd SL-resenär: "Jag blir upprörd, min hållplats på busslinje 173 ska bort".

Folk blir aldrig nöjda! :| :D


Det har skrivits en del debattartiklar om linje 173 under de senaste dagarna - se även tråden om bussarnas framkomlighet. Jag är inte alls förvånad över kritiken. På sträckan mellan Skärholmen och Fruängen är linje 173 allt annat än en stomlinje. Den tar omvägar förbi industriområden där nästan ingen kliver av. Den går så långtsamt att det går snabbare att gå! På denna sträcka är det rimligt att dra in de lågtrafikerade hållplatserna och istället satsa på kortare restider mellan de stora hållplatserna. Det är också rimligt att låta linjen trafikera Segeltorps centrum istället för några ytterligare industriområden.

Sträckan mellan Fruängen och Skarpnäck är däremot nästan spikrak. Med den väginfrastruktur som finns är det svårt att få kortare restider där. Indragna hållplatser kan spara lite tid, men om hållplatserna ligger glest och bussen ändå måste köra förbi så känns det som en dålig avvägning. Det är så jag resonerade om Skebokvarnsvägen. Om det är den hållplatsen SL-resenären syftar på så håller jag med!

Det går förstås att snabba på linjen genom att skippa Älvsjö station och Bandhagen, men då blir den ganska meningslös. I samband med Spårväg Syd har det talats om att bygga en ny uppgång till Älvsjö station från Magelungsvägen. Ett nytt hållplatsläge skulle kunna spara några minuter, men det är en större investering. Det kan också övervägas att köra via Högdalen istället för via Bandhagen om det går snabbare, men det går inte att hoppa över kopplingen till Vantörsbanan. Om det dessutom ska köras en ny linje mellan Älvsjö och Tyresö, istället för att förlänga linje 173, så kan det vara bra om linjerna kör olika vägar eller åtminstone har olika uppehållsmönster.
Enceladus
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav Enceladus » tis 11 dec, 2018 17:00

Kommunen förtydligar: Här ska 173:an stanna

Ännu en artikel om linje 173.

Direktpress skrev:Att trafikera Segeltorp centrum har varit ett medvetet val eftersom området enligt SL har för få bussar med tanke på antalet resenärer i området.


Det är ungefär vad jag skrev tidigare!
Enceladus
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav Enceladus » ons 12 dec, 2018 14:12

Protest mot omläggningen av busslinje 172 och 173

Planerna på att dra in linje 172:s hållplats vid Högdalsdepån får stor kritik (se kommentarerna i underskrifterna). Kan det bli lika stora protester som mot snabbtågen på Ostkustbanan?
Enceladus
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst