Busstrafik i Stockholms Söderort

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav Enceladus » sön 29 jul, 2018 22:01

hgsldf skrev:I Stockholm med omgivning är stora delar av väg och gatunätet reserverat för bussar (33-50%) och det innebär ju att i vissa fall halva kostnaden för att anlägga och underhålla vägnätet borde belastas bussföretagen.Om det skall kosta dessa bolag 20-30-40 tusen varje gång en buss äntrar en bussfil, eller om det skall kosta mer kan jag inte bedöma. Hur som helst betalar inte busstrafiken relevanta kostnader i storstadsområden. Busstrafik är befogad på många håll där den samsas med övriga fordon och utgör den bästa lösningen av transportbehov.

Där politiker och deras politrucker tänker bussfiler tänker man fel, om resadeunderlaget och trafiksituationen talar mot buss måste man tänka spår!
/Göran


Det är helt klart ett samhällsproblem om landstingen väljer dyrare busslösningar bara för att någon annan betalar vägunderhållet. VTI:s undersökning visar dock att busstrafik ändå kostar mer än spårtrafik, men då ingår inte spårtrafikens miljardinvesteringar. Ett relaterat samhällsproblem är att bilister - till skillnad från de flesta kollektivtrafikresenärer - förväntar sig att nyttjandet av vägar ska helt finansieras av skattebetalarna. Se även denna tråd.
Enceladus
 
Inlägg: 2388
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav TKO » mån 30 jul, 2018 6:05

hgsldf skrev:I Stockholm med omgivning är stora delar av väg och gatunätet reserverat för bussar (33-50%) och det innebär ju att i vissa fall halva kostnaden för att anlägga och underhålla vägnätet borde belastas bussföretagen.
---klipp---
/Göran


Den del av väg- och gatunätet i "Stockholm med omgivningar" som är reserverat för bussar torde vara betydligt mindre än den angivna procentsatsen (33-50%)...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7688
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Busstrafik i Stockholms Söderort

Inläggav TKO » mån 30 jul, 2018 6:44

Enceladus skrev:
TKO skrev:Men visst testa gärna - busstrafik är billig!


TKO skrev:Men visst testa gärna - busstrafik är billig!


TKO skrev:Men testa gärna - busstrafik är billig!


Stämmer detta verkligen?

För ett år sedan undersökte VTI subventionsgraden för olika linjer i Stockholm. Pendeltågslinjen Märsta–Södertälje hade subventionsgraden 0,31 och tunnelbanelinjen Hagsätra–Hässelby strand hade subventionsgraden 0,29. Visserligen är dessa två av de mest populära spårtrafiklinjerna, men de andra borde inte ligga så långt ifrån. Den totala subventionsgraden låg på 0,45. Detta borde betyda att busstrafiken har högre subventionsgrad, d.v.s. den är inte alls så billig som många tycks tro!

Jag har för mig att flera tåglinjer i Skåne har nästan full täckningsgrad, och att det också är busstrafiken som tynger där!


Eftersom VTI-rapporten helt bortser från infrastrukturkostnader är siffrorna ointressanta i detta sammanhang.

Låt oss ta ett belysande - om än tämligen tendensiöst exempel - från den tidigare debatten: Kollektivtrafik från Ekerö till Norra Botkyrka via Slagstafärjan.

Färjan går under högtrafik var 10:e minut. Eftersom vi vill ge kollektivtrafikanterna en god service låter vi därför bussen gå lika ofta. För att få största möjliga trafikunderlag låter vi bussen gå från Brommaplan via Ekerö Centrum och Fittja till Flemingsberg, beräknad körtid i högtrafik 60 minuter. Överslagsmässigt krävs då 14 omlopp för att klara trafiken. Om vi för enkelhetens skull antar att vi har samma turtäthet mellan kl 6 och 21 ger detta en dygnskostnad på cirka 100 000 kr. Och väldigt överslagsmässigt ger det en årskostnad på 30 miljoner kronor*. Är det billigt?

Ja om alternativet är spårtrafik så är det VÄLDIGT billigt!

(Att det sedan är att kasta pengarna i sjön är en annan sak - nu var det jämförelsen buss kontra spårtrafik som var det intressanta.)


*) Kostnaden är högt skattad, eftersom jag räknat med 10-minuterstrafik under dagtid. Idag går färjan var 15:e minut utanför högtrafik... men om busslinjen blir en succé kanske vi kan få Trafikverket att köra tätare trafik under längre tid?
Dessutom kan förmodligen trafiken på parallella busslinjer minskas något, speciellt FIttja-Flemingsberg.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7688
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster