Oslo har gjort det också!!!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Oslo har gjort det också!!!

Inläggav Stefan Widén » ons 13 jun, 2018 13:19

Gratulerar Oslo till köpet av nya vagnar. Det blev alltså CAF som på äran att leverera vagnarna. Ska bli intressant att se hur de tekniskt skiljer sig från vagnarna till Sthlm. De ska vara 100% låggolv så en hel del skillnader borde det vara.


Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2207
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Oslo har gjort det också!!!

Inläggav leifd » ons 13 jun, 2018 14:14

Stefan Widén skrev:Gratulerar Oslo till köpet av nya vagnar. Det blev alltså CAF som på äran att leverera vagnarna. Ska bli intressant att se hur de tekniskt skiljer sig från vagnarna till Sthlm. De ska vara 100% låggolv så en hel del skillnader borde det vara.


Stefan


Lär nog bli bättre, eftersom man köpt det som är väl utprovat och sålts till många nät.
Specificerar man nu inte sönder till vansinne så lär det nog bli bra.
Att så hårt binda sig till något som SL gjort (dvs topphastighet 90) är aldrig bra, får man ett litet urval och ett urval som dessutom är ganska oprövat, så har man satt sig själv i fällan.
Det hade säkert gått lika bra med topphastighet 80 och fått ett större urval och ett urval av mer beprövade produkter.

Men men, framtiden lär visa hur bra eller dåliga Oslos vagnar blir. Den som lever får se...
Är från "Peking", bor i "Grönsåpa" som ligger i "Okka".
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4193
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Oslo har gjort det också!!!

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 17 jun, 2018 18:18

Utan att på något sätt ha tillgång till något underlag tycker jag nog det finns anledning att tro att en av anledningarna till att CAF knipit så många kontrakt på senare tid är att de kunnat erbjuda konkurrenskraftiga priser. Man är helt enkelt beredd att göra en hel del för att slå sig in på marknaden.

Dock räcker det förstås inte utan man måste leverera fungerande produkter också, och som leverantör har man åtagit sig en hel del, som Daniel S påpekar i annan tråd:
daniel_s skrev:När A35 upphandlades tyckte vi typ att ”det här kommer att bli bra, det finns ingenting som kan gå fel!”. Oavsett hur mycket ”hyllvara” man anser att en spårvagn är och oavsett tillverkare så är floppfaktorn hög, det får väl historien anses visa.

Det är förstås väldigt behändigt för en tillverkare att kunna skylla produktens tillkortakommanden på beställarens krav, dock åtar sig ju en leverantör faktiskt att uppfylla alla krav samtidigt och inte bara ett i taget.


Det finns anledning ätt påpeka att A35/A36 inte är någon "specialkonstruktion" eller något oneoff-projekt utan faktiskt bygger på en av de systemplattformar som CAF marknadsför. När det gäller kravet på sth 90 km/tim har jag upprepade gånger upplyst om att det kom sig av att man trodde sig kunna köra vagntypen på Saltsjöbanan också - en förfelad tanke, men så var det. På Tvärbanan och Lidingöbanan räcker 80 km/tim, som påpekas här ovan. Påfallande många låggolvsvagntyper erbjuds f.ö. med sth 70 km/tim. I övrigt finns ju ingen anledning att vare sig demonisera CAF eller höja dem till skyarna. Men man kan ju hoppas på att de denna gång inte glömmer att underredsbehandla vagnarna, så att det måste göras om efter leverans. Eller att de har detekterat och rättat grundläggande fel i vagnarnas styrlogik, som t.ex. i körkontrollern.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Om CAF nya spårvagnar till Oslo

Inläggav Ute och åker » sön 17 jun, 2018 21:52

I tråden om Lunds spårvagnar finns följande inlägg med en länk som beskriver Oslos vagnar närmare:

daniel_s skrev:Japp, så är det: https://www.sporveien.com/inter/nyheter ... er-2536950

Det snällaste man kan säga är väl att Oslos val bör medföra indirekta fördelar för Lund!

Tre citat av Sporveien i Oslo från länken kan väl ge en del information om vagnen:

"Tilbudet scorer høyest på teknisk løsning og er best på pris. I tillegg er trikken både moderne og effektiv i møte med passasjerene"

"Et mål for trikkeanskaffelsen har vært å anskaffe en velutprøvd trikk tilpasset Oslos forhold. De nye trikkene som kommer til Oslo er 3. generasjon URBOS 100. Dette er en trikketype som allerede er testet, innført og tatt i bruk i flere store byer over hele verden."

"De nye trikkene er velutprøvde, funksjonelle og pålitelige og har et moderne grensesnitt mot publikum."
Ute och åker
 
Inlägg: 562
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 4 gäster