Sommarens arbete vid Gullmarsplan o Skärmarbrink

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Sommarens arbete vid Gullmarsplan o Skärmarbrink

Inläggav LÅ1 » mån 11 jun, 2018 19:16

Det finns en tråd som kommit att handla om detta, men har en missvisande rubrik. Så jag startar en ny.

Stockholm direkt konstaterar att "Nu är kaoset på gröna linjen igång".
Från artikeln:
För vissa krävs det hela två byten för att ta sig från Söderort, in till stan.

Några veckor blir det ytterligare två byten om målpunkten ligger bortom T-centralen utmed grön linje. Detta när trafiken på gröna linjen inte passerar Söderstömsbron. (Men det arbetet har en egen tråd.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Sommarens arbete vid Gullmarsplan o Skärmarbrink

Inläggav LÅ1 » mån 11 jun, 2018 22:44

LÅ1

Inläggav TKO » tis 12 jun, 2018 10:42

Jag frågar mej om det verkligen är nödvändigt att utföra tre arbeten som medför stora trafikavstängningar i tunnelbanan samtidigt?

Svaret torde vara självklart...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav LÅ1 » tis 12 jun, 2018 10:51

TKO skrev:Jag frågar mej om det verkligen är nödvändigt att utföra tre arbeten som medför stora trafikavstängningar i tunnelbanan samtidigt?

/TKO

Arbetet vid Söderstömsbron har ju dragit ut på tiden och tycks ha stått still periodvis. Så det är kanske angeläger att komma vidare med det.
När det gäller perrongarbetena vid Gullmarsplan och Skärmarbrink så läste jag någonstans att man (vem eller vilka det nu var) tyckte det var bättre att krångla till resandet en gång i stället för två. Det var förstås uttryckt lite anorlunda. Om det var rätt eller fel tänkt kan ju diskuteras.
LÅ1

Inläggav TKO » tis 12 jun, 2018 10:56

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Jag frågar mej om det verkligen är nödvändigt att utföra tre arbeten som medför stora trafikavstängningar i tunnelbanan samtidigt?

/TKO

Arbetet vid Söderstömsbron har ju dragit ut på tiden och tycks ha stått still periodvis. Så det är kanske angeläger att komma vidare med det.
När det gäller perrongarbetena vid Gullmarsplan och Skärmarbrink så läste jag någonstans att man (vem eller vilka det nu var) tyckte det var bättre att krångla till resandet en gång i stället för två. Det var förstås uttryckt lite anorlunda. Om det var rätt eller fel tänkt kan ju diskuteras.

För nån vecka sedan läste jag alla trafikförvaltningens handlingar gällande plattformsupprustningen vid Gullmarsplan och Skärmarbrink - där fanns ett sådant ställningstagande om jag inte minns helt tokigt. Sen blev dessa arbeten också försenade på grund av att det blev för dyrt eller nåt sånt... Det som förvånade mej mest var dock hur mycket utredande och rapportskrivande som krävdes för att komma fram till att man måste byta ut de plattformskanter som håller på att rasa ner på spåren!

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » ons 13 jun, 2018 7:24

Arbetsmetoden för att rusta upp plattformarna kräver ju egentligen inte någon trafikavstängning, utan det brukar räcka med att stationen stängs för trafikantutbyte och tågen passerar med begränsad hastighet (vanligtvis 20 km/h) på dagtid medan merparten av alla lyft görs nattetid. Den metoden hade ju troligen funkat extra bra vid Gullmarsplan/Skärnarbrink där då en linje åt gången hade kunnat stanna så hade man sluppit stänga stationen, och vinkelbytena hade man kunnat göra vid Skanstull.

Nu är det ju lite speciellt i och med den förestående ombyggnaden för T-bana 3:s nya station vid Gullmarsplan, så om jag inte är helt ute och cyklar så är det egentligen det arbetet som föranleder att man stänger av spåret helt under en sammanhängande period och då vore det oansvarigt att inte också göra de här plattformsarbetena på dagtid när man ändå inte kan köra på spåret.
daniel_s

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 8:08

Jag tror du kan lämna cykeln hemma... det finns nåt samband med förarbeten för TUB3-ombyggnaden. Jag får väl rota bland pappren igen!

/TKO
TKO

Inläggav Stefan Widén » ons 13 jun, 2018 13:16

Jag kan hålla med om att det kan te sig märkigt att man gör fler arbeten samtidigt. Skulle de kunna utföras efter varandra utan trafikpåverkan skulle det löna sig att göra så. Men är det något arbete som trots en väldigt bra planering, där man vägt in alla möjligheter med provisoriska lösningar mm ändå kommer fram till att man måste ha en totalavstängning, ja då är det ju bättre att ta alla jobb samtidigt.

Om man om i detta fall har två akuta arbeten som kräver avstängning så blir det ju mer påverkan och då lägger man jobben så de stör minst dvs under sommaren. Själv tar jag 143 till Älvsjö och pendeln och därmed slipper jag påverkan.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Återgå till Spårtrafik