Funderingar kring underlag för turtäthet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Funderingar kring underlag för turtäthet

Inläggav Lars_L » ons 06 jun, 2018 9:31

En fråga som ofta skymtar i bakgrunden är vilket underlag som krävs för en viss turtäthet. Trafikförvaltningen har ju riktlinjer för antal stående (som ser olika ut i olika avtalsområden) och även något slags sittplatsåtagande. Men i övrigt kör man ju bara på något slags standarduppfattning om utbud, som är ganska oberoende av det faktiska resandet. Ett enkelt sätt att räkna på detta är uttryckt i antal resande på dimensionerande sträckning som kvot (där resandet i båda riktningar blir gånger 200 för en heldagslinje och förstås mycket högre totalt resande om linjen har flera större målpunkter). Utifrån en kv.ot på resandefrekvens (lågtrafik 3, mellantrafik 6, högtrafik 18, nattrafik helg 2 och nattrafik vardag 0,2), kan man då få nedanstående som ungefärligt mått:

Kod: Markera allt
             turtäthet                           Nattrafik
kvot      lågtrafik    mellantrafik högtrafik helg vardagar
1-1,5       180           120          60
1,5-2,5     120           60           60
2,5-8       60            30           15-30
8-17        30            15           10-15   60
17-30       20            15           6-7,5   30
30-47       15            10           3-5     20
47-80       10            6-7,5        2-3     15     60


Naturligtvis finns det gränsfall och linjer som har annat resande p.g.a arbetsplatser och evenemangsbaserat. 200 resande på linjen anses i det här förslaget som en miniminivå för ett heldagsutbud, men för korta linjer kan man naturligtvis kräva färre resande på (påstigande per kilometer är ju också en väsentlig aspekt). I högtrafik kan ju också utbudet behöva justeras efter faktiskt resande. Men är det någon nytta att göra en sådan här indelning? eller är det bättre att bara låta vilken typ av linje det är avgöra? eller enbart gå på om det är många stående på avgångarna och att trafiken därför behöver förtätas?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Funderingar kring underlag för turtäthet

Inläggav Enceladus » ons 06 jun, 2018 10:39

Låt oss jämföra utbudet på tre utvalda linjer i samma avtalsområde: 142/190, 147/192 och 188/193. Samtliga par har samma nattrafik. Alla linjer har också 6-minuterstrafik i morgonrusningen. Det ser alltså ut att vara helt likvärdiga linjer. Desto mer anmärkningsvärda är skillnaderna på söndagar. Linje 142 har 20-minuterstrafik, linje 147 har 12-minuterstrafik och linje 188 har 30-minuterstrafik. Motsvarar utbudet det faktiska resandet eller har det bara blivit så? Inför nästa år övervägs både 142 och 188 få 5-minuterstrafik på grund av trängsel, men inte 147 (den linje som har störst utbud i mellantrafik). Resmönstren verkar alltså skilja sig markant mellan linjerna (om inte utbudet är godtyckligt). Det sker en hel del nybyggnation längs dessa linjer, så den resandestatistik som finns kan vara inaktuell.

Finns det någon annan linje som har 5-minuterstrafik i högtrafik och 30-minuterstrafik i mellantrafik? Sedan måste man komma ihåg att större utbud inducerar mer resande. Kvoterna du anger för nattrafik helger respektive vardagar beror ju på att tunnelbanebussarna har mycket bättre utbud på helger. Istället för att åka en halvtimme mellan Gullmarsplan och Farsta Strand med linje 193 har man kopplat loss linje 188 för att kunna köra tunnelbana. På pendeltågsbussarna är skillnaden mellan helger och vardagar inte lika stor eftersom utbudet är ungefär lika dåligt.
Enceladus
 
Inlägg: 2617
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Funderingar kring underlag för turtäthet

Inläggav Lars_L » tor 07 jun, 2018 16:30

Enceladus skrev:Låt oss jämföra utbudet på tre utvalda linjer i samma avtalsområde: 142/190, 147/192 och 188/193. Samtliga par har samma nattrafik. Alla linjer har också 6-minuterstrafik i morgonrusningen. Det ser alltså ut att vara helt likvärdiga linjer. Desto mer anmärkningsvärda är skillnaderna på söndagar. Linje 142 har 20-minuterstrafik, linje 147 har 12-minuterstrafik och linje 188 har 30-minuterstrafik. Motsvarar utbudet det faktiska resandet eller har det bara blivit så? Inför nästa år övervägs både 142 och 188 få 5-minuterstrafik på grund av trängsel, men inte 147 (den linje som har störst utbud i mellantrafik). Resmönstren verkar alltså skilja sig markant mellan linjerna (om inte utbudet är godtyckligt). Det sker en hel del nybyggnation längs dessa linjer, så den resandestatistik som finns kan vara inaktuell.

Finns det någon annan linje som har 5-minuterstrafik i högtrafik och 30-minuterstrafik i mellantrafik? Sedan måste man komma ihåg att större utbud inducerar mer resande. Kvoterna du anger för nattrafik helger respektive vardagar beror ju på att tunnelbanebussarna har mycket bättre utbud på helger. Istället för att åka en halvtimme mellan Gullmarsplan och Farsta Strand med linje 193 har man kopplat loss linje 188 för att kunna köra tunnelbana. På pendeltågsbussarna är skillnaden mellan helger och vardagar inte lika stor eftersom utbudet är ungefär lika dåligt.


Men det är ju för att det är rätt godtyckligt som man bör ha någon form av miniminivåer (som jag anger ovan). Det är ett sätt att få en mer likvärdig trafikering. Det är ju både slump och traditioner. 188 har nog egentligen ännu större resande, då avlastningen till 182 och 811 borde vara större i högtrafik. 142 är ju lite mer lurig eftersom man har konstfack vid Telefonplan som väl drar till sig en del studenter på vardagar. 147 har förvisso bra resande även i mellantrafik. Dock får man också räkna med här att sittplatsbeläggningen på 188 i maxtimmen är lägre eftersom man nog försöker hålla sittplatsåtagande där. 142 har ju 20-minuterstrafik också för att man anser att 10-minuterstrafik skulle bli för tät och för att man vill ha passning till tunnelbanan.

Det är ju också så att det inte skiljer så mycket i resande mellan lördag och söndag. Brukar vara ungefär 20 procent fler under de mest belastade timmarna. På vissa linjer - som 147 - har man väl alltså gjort en mer exakt anpassning eftersom tunnelbanan gör det möjligt med 12-minuterstrafik. Men sett till vardagar är medelbeläggningen ungefär densamma på de tre linjerna. Dock bör den då vara mycket lägre på 142, eftersom den har ett mer dubbelriktat resande. Problemet är ju att Trafikförvaltningen aldrig mäter resandet på helger, utan reagerar ju bara om det blir klagomål på trängsel. Sedan ökar ju också resandet ganska markant på man har högre turtäthet - vilket också bidrar.

Visst, för nattrafiken får man ju här räkna utifrån att det är en matarbuss som går på natten. Ersätter man spårtrafik blir ju effekten en annan.

Men det här är ett sätt att göra det mer rättvist. Man kan förstås också mäta varje avgång och sätta in fler avgångar om man exempelvis når över 30 passagerare under lågtrafik/mellantrafik. Men det blir ju ganska godtyckligt ändå, och man kan ändå inte hålla en sådan gräns skarpt (eftersom vissa linjer skulle skifta i turtäthet mellan nästan varje tidtabellsperiod i sådana fall).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster