Infrastrukturplanen presenterad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Infrastrukturplanen presenterad!

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 13:04

Här!

Vad tycks?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Infrastrukturplanen presenterad!

Inläggav Enceladus » mån 04 jun, 2018 13:35

Ser inte ut att finnas några överraskningar. Generellt sett är det för stort fokus på vägar istället för järnvägar. Tvärförbindelse Södertörn borde ha varit en duospårväg mellan Nynäsbanan/Norvik och Södertäljebanan/Spårväg Syd. Nu blir det lastbilar var 19:e sekund och på sin höjd en stombusslinje. Citybanan lär korka igen innan man hinner fullborda kapacitetshöjningar. Glädjande att tunnelbaneutbyggnaderna prioriteras, givet de politiska låsningarna.
Enceladus

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 13:37

Enceladus skrev:Ser inte ut att finnas några överraskningar. Generellt sett är det för stort fokus på vägar istället för järnvägar. Tvärförbindelse Södertörn borde ha varit en duospårväg mellan Nynäsbanan/Norvik och Södertäljebanan/Spårväg Syd. Nu blir det lastbilar var 19:e sekund och på sin höjd en stombusslinje. Citybanan lär korka igen innan man hinner fullborda kapacitetshöjningar. Glädjande att tunnelbaneutbyggnaderna prioriteras, givet de politiska låsningarna.

Lastbil var 19:e sekund på "Tvärförbindelse Södertörn"?
Skulle inte tro det...

Håller med om att det var helt utan överraskningar.

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » mån 04 jun, 2018 13:44

TKO skrev:
Enceladus skrev:Ser inte ut att finnas några överraskningar. Generellt sett är det för stort fokus på vägar istället för järnvägar. Tvärförbindelse Södertörn borde ha varit en duospårväg mellan Nynäsbanan/Norvik och Södertäljebanan/Spårväg Syd. Nu blir det lastbilar var 19:e sekund och på sin höjd en stombusslinje. Citybanan lär korka igen innan man hinner fullborda kapacitetshöjningar. Glädjande att tunnelbaneutbyggnaderna prioriteras, givet de politiska låsningarna.

Skulle inte tro det...

/TKO

Du trodde väl inte heller på Sverigeförhandlingen? Det är i alla fall den lastbilsfrekvens från Norvik som Södertörnskommunerna anger...
Enceladus

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 13:56

Enceladus skrev:
TKO skrev:

Skulle inte tro det...

/TKO

Du trodde väl inte heller på Sverigeförhandlingen? Det är i alla fall den lastbilsfrekvens från Norvik som Södertörnskommunerna anger...

Ja det är ju verkligen en sanningskälla!

Oavsett hur tät lastbilstrafik det nu kommer att bli så är det högst troligt att de flesta kommer att var på väg norrut mot Stockholm. Och det finns väl ingen som tror att man kommer att köra containrar på godståg från Norvik till Årsta/Rosersberg och där lyfta över lådorna på lastbil? Inte ens gods som ska till H&M:s centrallager i Eskilstuna kommer att gå på järnväg från Norvik. Fast jag tror inte vi behöver oroa oss så mycket - det är troligt att man tar in det via Göteborg eftersom Norvik knappast kommer att ha någon direktförbindelse med Kina eller Bangla Desh. Troligen inte ens med Turkiet.

Nu är inte godstrafik något som hör hemma på detta forum - så jag föreslår att vi avslutar denna diskussion.

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav twr » mån 04 jun, 2018 13:57

TKO skrev:Här!

Vad tycks?

/TKO

Jag tolkar det som att Sverigeförhandlingens åtgärder i Stockholm är med (utan överraskningar som TKO skriver). Är planen nu alltså fastställd fram till 2029?

Hur är det med höghastighetsjärnvägarna? Är de också med?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav bark » mån 04 jun, 2018 13:58

Användarvisningsbild
bark

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 14:00

twr skrev:
TKO skrev:Här!

Vad tycks?

/TKO

Jag tolkar det som att Sverigeförhandlingens åtgärder i Stockholm är med (utan överraskningar som TKO skriver). Är planen nu alltså fastställd fram till 2029?

Hur är det med höghastighetsjärnvägarna? Är de också med?

HH-banor Järna-Norrköping och Göteborg-Borås. Resten får komma sen i "partiövergripande enighet"...
Och Sverigeförhandlingens "avtal" är också med. Fan ta Eneroth som inte skärskådade Älvsjö-Fridhemsplan!

Planen är fastställd men gäller tills den ändras snarare än till ett angivet år.
TKO

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 14:03

Svenska Cykelstäder verkar vara en väldigt behövlig organisation... innan jag såg att såväl Örebro, Stockholm som Uppsala och Umeå är medlemmar tänkte jag nästan utbrista "lägg ner"! Men dom kan väl inte ha fel så jag ger mej.

/TKO
TKO

Inläggav bark » mån 04 jun, 2018 14:34

TKO skrev:HH-banor Järna-Norrköping

Linköpings kommun satsade allt på ett kort (tunnel under staden) och förlorade alltså.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav ADDE » mån 04 jun, 2018 14:36

Somsagt, inga överraskningar utan allt det här har ju disskuterats i åratal...

Lite synd att även kortsiktiga planer som Tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan också genomförs.

Vad är det för förbättringar som har tilldelats till Saltsjöbanan och Roslagsbanan (utöver tunnelbygget)?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » mån 04 jun, 2018 14:37

bark skrev:

Linköpings kommun satsade allt på ett kort (tunnel under staden) och förlorade alltså.

Nej då, i den nationella planen ingår sträckorna Järna-Linköping (Ostlänken), Lund-Hässleholm samt Göteborg-Borås.
Enceladus

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 14:54

bark skrev:

Jag ber om ursäkt, Ostlänken skall gå ända till Linköping!

(begär inte att jag ska kunna skilja på dom där östgötametropolerna...)

/TKO
TKO

Inläggav bark » mån 04 jun, 2018 15:02

TKO skrev:Jag ber om ursäkt, Ostlänken skall gå ända till Linköping!

(begär inte att jag ska kunna skilja på dom där östgötametropolerna...)

/TKO

Då andas jag ut igen. Märkligt annars med tanke på belastningen Norrköping - Linköping.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav ADDE » mån 04 jun, 2018 15:41

SVT: Hård kritik mot slopad östlänk

Åh som väntat så blir alliansen sura för att deras favoritprojekt inte går igenom. ;)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » mån 04 jun, 2018 15:46

ADDE skrev:SVT: Hård kritik mot slopad östlänk

Åh som väntat så blir alliansen sura för att deras favoritprojekt inte går igenom. ;)

Det skulle finnas en majoritet för Östlig förbindelse om man slopade bildelen!
Enceladus

Inläggav twr » mån 04 jun, 2018 15:57

Utan att ta ställning för eller emot Österleden och en fjärde landningsbana, så är det en lite märklig reaktion. Allt i planen har ju varit känt länge, så det är inga överraskningar. Men det är ju valrörelse, så det är klart att alla partier passar på att driva sina frågor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 16:50

twr skrev:

Utan att ta ställning för eller emot Österleden och en fjärde landningsbana, så är det en lite märklig reaktion. Allt i planen har ju varit känt länge, så det är inga överraskningar. Men det är ju valrörelse, så det är klart att alla partier passar på att driva sina frågor.

Då vet vi vad som gäller inför valet i september:

Rösta på högern om du vill ha motorvägar.

Rösta med vänstern om du vill ha spårvägar!

Lätt som en plätt alltså för alla "spårvägsentusiaster"...

utbrister
Thomas K Ohlsson
(duckar och tar betäckning under matbordet...)
TKO

Inläggav twr » mån 04 jun, 2018 16:55

TKO skrev:
twr skrev:

Då vet vi vad som gäller inför valet i september:

Rösta på högern om du vill ha motorvägar.

Rösta med vänstern om du vill ha spårvägar!

Lätt som en plätt alltså för alla "spårvägsentusiaster"...

utbrister
Thomas K Ohlsson
(duckar och tar betäckning under matbordet...)

Nu tycker jag du förenklar lite...

Du får förstås tycka så! Min kommentar var bara att allt i planen redan var känt, så "upprördheten" är nog spelad snarare än äkta!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » mån 04 jun, 2018 17:23

Ibland är livet enkelt!

Men visst märks det att det snart är val.

Och då kan ju alla som vill ha ökad biltrafik och minskad kollektivtrafikandel rösta på den allians som förespråkar en sådan utveckling!

/TKO
TKO

Nästa

Återgå till Spårtrafik