Chillpriser på SL-kortet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Chillpriser på SL-kortet

Inläggav Enceladus » sön 03 jun, 2018 13:05

Flera vill införa chillpriser på SL-kortet

Flera partier är inne på att sänka SL-taxan utanför rusningen. Tamsons är dock skeptisk. För en gångs skull håller jag med honom! De som åker i rusningen gör det sällan för att de vill, utan för att de måste. Högre priser i rusningen skulle slå mot många låginkomsttagare. Det kan inte vara så att vi endast låter de rikaste åka i rusningen bara för att kapaciteten inte räcker - i så fall måste kollektivtrafiken byggas ut! Vad tycker andra skribenter på detta forum?
Enceladus

Re: Chillpriser på SL-kortet

Inläggav Enceladus » sön 03 jun, 2018 13:25

Tycker det skulle vara lite synd om tidsdifferentierade taxor infördes precis efter att rumsdifferentierade taxor har slopats.
Enceladus

Inläggav BSB101 » sön 03 jun, 2018 16:00

Jag har svårt att se hur detta skulle slå mot låginkomsttagare? Det hade varit en sak om man ville höja priset för att åka i rusning men nu vill man sänka priset i icke rusning. Med andra ord får den låginkomsttagare som åker i rusning oförändrat pris medan den låginkomsttagare och alla andra som åker i icke rusning får sänkt pris.

Det finns säkert ett och annat som är dåligt med förslaget men att blanda in att det skulle slå mot låginkomsttagare är att blanda bort korten.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » sön 03 jun, 2018 16:18

BSB101 skrev:Jag har svårt att se hur detta skulle slå mot låginkomsttagare? Det hade varit en sak om man ville höja priset för att åka i rusning men nu vill man sänka priset i icke rusning. Med andra ord får den låginkomsttagare som åker i rusning oförändrat pris medan den låginkomsttagare och alla andra som åker i icke rusning får sänkt pris.

Det finns säkert ett och annat som är dåligt med förslaget men att blanda in att det skulle slå mot låginkomsttagare är att blanda bort korten.

Jag skulle gärna öka subventionsgraden, men jag tror tyvärr inte att det är vad som föreslås. När en grupp betalar mindre måste i så fall en annan betala mer.
Enceladus

Inläggav Stefan Isaksson » sön 03 jun, 2018 19:33

För enkelbiljettsresenärer prövades det hos SL omkring 1990, och det föll inte väl ut vad jag kommer ihåg. Det var för all del politikerinitierat och SL tjänstemän var emot, men för en gångs skull håller jag med tjänstemännen. Då gick det till så att vuxna åkte på halv biljett mellan rusningarna; vad jag inte kommer ihåg är om pensionärer tvingades betala fullt i rusningen eller inte. Månadskortsresenärer berördes inte, vilket torde garanterat att effekten blev marginell.

Å andra sidan finns det för närvarande ett billigare månadskort hos UL som inte gäller i rusningen. Jag har inte sett någon utvärdering, men jag tror inte kortet är vanligt. Här berörs å andra sidan inte enkelbiljettsresenärer.

Personligen tror jag inte på någon av varianterna, men eftersom det finns/har funnits och därmed kan utvärderas, så vore det kul om det fanns någon sådan att läsa.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav LÅ1 » sön 03 jun, 2018 19:43

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Jag har svårt att se hur detta skulle slå mot låginkomsttagare? Det hade varit en sak om man ville höja priset för att åka i rusning men nu vill man sänka priset i icke rusning. Med andra ord får den låginkomsttagare som åker i rusning oförändrat pris medan den låginkomsttagare och alla andra som åker i icke rusning får sänkt pris.

Jag skulle gärna öka subventionsgraden, men jag tror tyvärr inte att det är vad som föreslås. När en grupp betalar mindre måste i så fall en annan betala mer.

Den grupp som får betala mer skulle ju kunna vara gruppen "alla skattebetalare". Men det finns så mycket annat som skatterna ska räcka till. Bl.a. till att slösas bort på olönsamma investeringar.

Jag har en känsla av att jag länkat till denna video tidigare, men då blir det en repris.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav bark » sön 03 jun, 2018 20:19

Östgötatrafiken har ett antal gånger och på olika sätt försökt med ett billigare lågtrafik-kort, ända sedan åttiotalet. Resultatet har varje gång blivit detsamma: Man plockar efter några år bort produkten på grund av bristande intresse från kunderna.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Lars_L » tis 05 jun, 2018 6:13

Nu har ju ingen tänkt att höja priset i högtrafik. Tanken är ju oftast att öka resandet där det finns ledig kapacitet. Utanför VBP-avtalen är det ju då oftast kostnadsneutralt - och i teorin kanske också en vinst om man får de som kan att åka utanför högtrafik att lockas att göra så, om man därmed kan sätta ut färre vagnar i högtrafik. Eftersom resandet lättast styrs i eftermiddagsrusningen då flest nöjesresor/handlingsresor görs, är det väl nästan bara på linjer som har dimensionerande trafik i eftermiddagsrusningen som det kan leda till någon besparing vad gäller trafikproduktionen.

I ett län som Stockholm där i regel omkring 85-90 procent av resenärerna åker med periodkort, får ju dock inte sådana här idéer mer än en marginell effekt. Påverkar därmed inte heller ekonomin och även om man också skulle införa det på periodkort som bara gäller i lågtrafik lär ju knappast heller det bli någon större försäljningssuccé.

Däremot skapar sådana här lösningen en del administrativa problem, det blir krångligare att förklara för kunder och alltid en del som blir sura när de precis missar tidsgränsen p.g.a förseningar etc. Som sagts har det prövats i nästan alla län i Sverige, nästan samtliga har tagit bort det efter några år. Inte för att det kostat en massa, utan för att det bara gjort saker och ting krångligare och att det har haft liten effekt.

Har man mycket turister kan man ju exempelvis som i London ha ett dagkort som bara gäller efter 9.30. Men även det är på väg bort där och ger idag bara rabatt om man åker i zonerna längre ut från centrum. Men då gäller ju kortet också under en betydligt kortare tid totalt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Återgå till Allmänt om lokaltrafik