C6 i Sätra – jämförelse då och nu

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

C6 i Sätra – jämförelse då och nu

Inläggav Persson » lör 02 jun, 2018 15:54

Två bilder av samma plats och samma vagntyp med gissningsvis 46 års mellanrum. Den övre bilden föreställande ett C6-tåg mellan Bredäng och Sätra återfinns i den utmärkta boken Stockholms tunnelbanor 1975 (utgiven av Stockholms läns landsting, fotograf ej angiven). Häromdagen gjorde jag ett försök att ta ”samma bild” i dag (den undre bilden blev resultatet).

Bild
En gissning är att denna bild är tagen 1972, då C6 2711 var nylevererad. Tåget går som synes inte i trafik utan det är tänkbart att det är någon form av provtåg med nylevererade vagnar.

Bild
Som framgår av denna bild hinner växtligheten öka avsevärt på fyra decennier; höghusen i Bredäng syns inte längre från denna plats, och knappt enplanshusen i bakgrunden heller. Kraftledningen är sig lik, och lyktstolparna längs vägen, men i spårområdet har det hänt en del. På 1970-talsbilden ser sliprarna på det hitre spåret ut att vara av typen tvåblockssliper, som ju inte fick något större genomslag i Sverige. Det bortre spåret har träsliprar. I dag ligger det betongssliprar av SL:s standardmodell i bägge spåren. En annan förändring är kurvans dosering, som tycks vara betydligt större nu än då.

Vi ser också hur C6 har förändrats utseendemässigt sedan de var nya. Den mest synliga förändringen är förstås färgsättningen, men mycket annat har också hänt. Många C6, inklusive denna, har försetts med tyfon i fronten. Destinationsrullen har bytts ut och nummerskylten har satts igen (och åter tagits fram och satts igen minst ett par gånger), likaså luftintaget till höger om destinationsskylten. Såväl förarhytten som passagerarutrymmet har byggts om interiört vid flera tillfällen.

Och ändå är detta samma vagnar som har rullat här i nära fem decennier, och C6 torde nu vara på god väg att bli tunnelbanans mest långlivade vagntyp. På bilden ser det ut att pågå utbildning av nya förare, som kommer att köra dessa vagnar åtskilliga kilometer till innan de slutligen byts ut mot C30. Kanske hinner några C6 fylla 50 år medan de ännu är i trafik – den som lever får se.
Persson
 
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 27 jun, 2006 21:47
Ort: Kista

Re: C6 i Sätra – jämförelse då och nu

Inläggav LÅ1 » lör 02 jun, 2018 17:30

Tack!
Sådana här bilder, eller snarare bildpar, är intressanta. Finns flera böcker med sådant när det gäller allmänna Stockholmsmotiv.

En fråga angående tyfonen. Vad hade man för typ av "rejäl signal" innan dessa monterades? Eller fanns de mer diskret placerade, så man inte såg dem?

Den gröna färgen ger ju mer nostalgi, men den blå är snyggare!
Senast redigerad av LÅ1 lör 02 jun, 2018 17:46, redigerad totalt 1 gång.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12261
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: C6 i Sätra – jämförelse då och nu

Inläggav daniel_s » lör 02 jun, 2018 17:36

LÅ1 skrev:En fråga angående tyfonen. Vad hade man för typ av "rejäl signal" innan dessa monterades? Eller fans de mer diskret placerade, så man inte såg dem?


Ingen rejäl signal, men en väldigt mesig en, bestående av två elektriska typ biltutor placerade innanför gallret till vänster om destinationsskylten. Vissa vagnar har nog kvar dessa, men då placerade under hyttgolvet i stället.

Bra idé med bilderna Persson!
daniel_s
 
Inlägg: 11352
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: C6 i Sätra – jämförelse då och nu

Inläggav LÅ1 » lör 02 jun, 2018 17:49

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:En fråga angående tyfonen. Vad hade man för typ av "rejäl signal" innan dessa monterades? Eller fans de mer diskret placerade, så man inte såg dem?


Ingen rejäl signal, men en väldigt mesig en, bestående av två elektriska typ biltutor placerade innanför gallret till vänster om destinationsskylten. Vissa vagnar har nog kvar dessa, men då placerade under hyttgolvet i stället.

Tack för info. Då har alltså tyfon inte varit obligatorisk, eller det kanske det inte är nu heller.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12261
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: C6 i Sätra – jämförelse då och nu

Inläggav daniel_s » lör 02 jun, 2018 18:10

LÅ1 skrev:Tack för info. Då har alltså tyfon inte varit obligatorisk, eller det kanske det inte är nu heller.


Fel slutsats :D Även den gamla tutan kallades tyfon. (Liksom Westinghouse-hornen på kontaktorvagnarna.)

Det var nog inte meningen att den skulle vara så ”o-rejäl” som den blev. Som vanligt skulle man väl vara duktig och komma med något nytt, resultatet blev nya risker. Därför återinfördes trycklufttyfonerna efter det misslyckade experimentet med C6-C11.

När C20 kom var det dags igen. Kockumstyfoner var ”inte aktuellt” utan det skulle vara modernare prylar men efter typ två vagnar blev det kockumstyfoner ändå.

När A35 kom var det dags igen. Elektrisk tuta med svagt ljud som fick folk att se sig om efter en moped snarare än ett spårfordon. Men den byttes ut rätt snabbt mot ett annat elektroniskt horn, som jag personligen tycker är rätt okej. (Dock tycker jag att nästa gång man beställer något så kan man väl speca att funktionen hos signalhornet ska vara att det är en Kockumstyfon så att man slipper göra en massa ändringar... :-))
daniel_s
 
Inlägg: 11352
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: C6 i Sätra – jämförelse då och nu

Inläggav Stefan Widén » lör 02 jun, 2018 19:46

sen är ju typsnittet snyggare på gröna vagnen.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2207
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: C6 i Sätra – jämförelse då och nu

Inläggav C12C3C3C12 » sön 03 jun, 2018 0:14

Vad det gäller slipersen hade man ett par provsträckor, dels här i backen ner mot Sätra samt även efter bron över Lidingövägen i kurvan just före tunnelmynningen på norrspår, den togs bort efter att ett tåg spårat ut där och man upptäckte orsaken till det.

Vad det gäller tutan var den verkligen mesig, kommer ihåg en gång jag körde från GaS ---> Tce, kom åt tutan, tittade automatisk till vänster för att se bilen som ville köra om...
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: C6 i Sätra – jämförelse då och nu

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 03 jun, 2018 9:52

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Tack för info. Då har alltså tyfon inte varit obligatorisk, eller det kanske det inte är nu heller.


Fel slutsats :D Även den gamla tutan kallades tyfon. (Liksom Westinghouse-hornen på kontaktorvagnarna.)

Det var nog inte meningen att den skulle vara så ”o-rejäl” som den blev. Som vanligt skulle man väl vara duktig och komma med något nytt, resultatet blev nya risker. Därför återinfördes trycklufttyfonerna efter det misslyckade experimentet med C6-C11.

När C20 kom var det dags igen. Kockumstyfoner var ”inte aktuellt” utan det skulle vara modernare prylar men efter typ två vagnar blev det kockumstyfoner ändå.

När A35 kom var det dags igen. Elektrisk tuta med svagt ljud som fick folk att se sig om efter en moped snarare än ett spårfordon. Men den byttes ut rätt snabbt mot ett annat elektroniskt horn, som jag personligen tycker är rätt okej. (Dock tycker jag att nästa gång man beställer något så kan man väl speca att funktionen hos signalhornet ska vara att det är en Kockumstyfon så att man slipper göra en massa ändringar... :-))

Som signaturen CS brukar säga, intressant liten diskussion, det här.

Begreppet "kockumstyfon" är egentligen en tautologi, dvs. tårta på tårta, eftersom tyfonen från början är en uppfinning av ingenjören mm. Helge Rydberg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Helge_Rydberg

Namnet "tyfon" är fortfarande ett varumärke hos det tillverkande företaget Kockum Sonics, även om det väl får anses vara ett degenererat sådan, ungefär som termos. Här verkar det sättas likhetstecken mellan tyfon och trycklufttyfon men Kockum Sonics tillverkar, ve och fasa även elektriska/elektroniska horn:
http://www.kockumsonics.com/products/train/

A35 är ju utrustat med ett präktigt tryckluftssystem med dubbla kompressorer som bullrar nästan lika mycket som maskineriet på en finlandsbåt, men att dra om tryckluftsledningarna gav man sig klokt nog inte in på när mopedtutan underkändes. Då var det enklare att sätta in en elektronisk "tyfon" även om den nog inte är av Kockums fabrikat. De verkar klinga med 660 Hz, men jag har för mig att SL/TF krävde en tonen ettstrukna a (440 Hz)
Tyfonens signal skall ha en frekvens med 440 Hz (grundton) med en
avvikelse på max + 10 % och med lägsta ljudnivå 85 dB (A) på avståndet 100
m framför fordonet vid fritt fält. [TSV-1.9.2:3]

Den är i alla fall bättre än A32-an astmatiska tuta.

Bäst är förstås Kockums gamla supertyfon, som klingade i en durtreklang (grundton, ters, kvint) men den var väl avsett för marint bruk :D :D
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: C6 i Sätra – jämförelse då och nu

Inläggav daniel_s » sön 03 jun, 2018 10:40

För att återgå till C6 så har ju dessa på Perssons bild förändrats på flera punkter varav den viktigaste inte syns, nämligen en rätt kraftfull förbättring av hjälpsystemen där t ex den gamla usla laddningsomriktaren byttes ut till en mycket bättre och bl a innerbelysningen förbättrades avsevärt. Om jag nu inte snurrar till det alldeles så har väl vagnen på bilden också fått växelströmskompressor och lite andra såna där förbättringar som gör vagnen betydligt mer driftsäker. SL när det är som bäst, satsar inte bara på kosmetika utan även på att få grejerna att bli pålitliga!
daniel_s
 
Inlägg: 11352
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster