Lund har köpt spårvagnar!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lund har köpt spårvagnar!

Inläggav twr » lör 09 jun, 2018 9:30

Anders Hanquist skrev:Det verkar rimligt. Då kan man köra på sikt och bara ha vanliga gatutrafiksignaler vid behov. Om det senare blir förlängningar till närliggande orter, som Dalby och Staffanstorp, får man nog ha högre hastighet och ett annat signalsystem på de sträckorna. men det lär ligga långt fram i tiden.

40 låter lågt, tycker jag. Enligt det här dokumentet https://sparvaglund.se/globalassets/spa ... dc-ess.pdf ska restiden bli 14 minuter (samma som Nockebybanan!), vilket innebär en medelhastighet på cirka 24 km/h. Uppnår man verkligen det om topphastigheten är 40?

Om restiden stämmer betyder det att den totala vändtiden inklusive reglertid får vara högst 9,5 minuter för att klara det hela med 5 omlopp (2 vagnar i reserv). Antingen planerar man alltså ganska korta reglertider, med risk för förseningar, eller endast 1 vagn i reserv, och får då glesa ut trafiken eller acceptera förseningar om fler vagnar än så behöver underhållas.

Om man skulle vilja gå upp i 6 minuters trafik behövs 1 eller helst 2 vagnar till. För 5 minuters trafik skulle 3 vagnar till behövas.

Men kanske är det troligare att man väljer att förlänga vagnarna om kapacitetsbehovet ökar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 09 jun, 2018 12:10

twr skrev:
Anders Hanquist skrev:Det verkar rimligt. Då kan man köra på sikt och bara ha vanliga gatutrafiksignaler vid behov. Om det senare blir förlängningar till närliggande orter, som Dalby och Staffanstorp, får man nog ha högre hastighet och ett annat signalsystem på de sträckorna. men det lär ligga långt fram i tiden.

40 låter lågt, tycker jag. Enligt det här dokumentet https://sparvaglund.se/globalassets/spa ... dc-ess.pdf ska restiden bli 14 minuter (samma som Nockebybanan!), vilket innebär en medelhastighet på cirka 24 km/h. Uppnår man verkligen det om topphastigheten är 40?

Om restiden stämmer betyder det att den totala vändtiden inklusive reglertid får vara högst 9,5 minuter för att klara det hela med 5 omlopp (2 vagnar i reserv). Antingen planerar man alltså ganska korta reglertider, med risk för förseningar, eller endast 1 vagn i reserv, och får då glesa ut trafiken eller acceptera förseningar om fler vagnar än så behöver underhållas.

Om man skulle vilja gå upp i 6 minuters trafik behövs 1 eller helst 2 vagnar till. För 5 minuters trafik skulle 3 vagnar till behövas.

Men kanske är det troligare att man väljer att förlänga vagnarna om kapacitetsbehovet ökar.

Bra att du kvantifierar detta. Jag försökte ju tidigare antyda problemet, men möttes av farbroderliga klappar på huvudet:
Ute och åker skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:Ja förstås. Det blir 7,5 minuters trafik från början, beredskap finns för 5 minuter.

Jag jämför med Nockebybanan som är ungefär lika lång. Jag har inte räknat, men Lundabanan får antagligen flera stopp och därför troligtvis längre körtid. NB klarar 6 min.-trafik med 6 vagnar, men Lunds vagnsreserv verkar i så fall lite liten. Man borde nog ha beställt 1-2 vagnar till redan från början. Dessutom brukar ingen leverantör acceptera hur små avrop som helst, det kostar att sätta upp en produktionslinje också.

Nu tyckte jag att jag läste att i kontraktet ingår att CAF sköter underhållet de första 10 åren. Varför ska då Lund beställa fler vagnar när det är CAF:s ansvar att se till att underhållet funkar med de vagnar som är beställda?

Någon gång under där 10 åren kan Lund i så fall avropa fler vagnar.

Fast jag har all förståelse för att du inte tänkte på det. Man kan inte tänka på allt! ;)

Längre vagnar? Men satte inte infrastrukturen en ungefärlig gräns vid 30 m?
twr skrev:
Odd skrev:Har det framkommit vilken längd, dörrkonfiguration mm som beställts?

Storleksordningen 30 m har man planerat och byggt infrastrukturen för. Mer exakt än så vet jag inte, men det kanske någon namn gör.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 09 jun, 2018 12:12

daniel_s skrev:Fantastisk diskussion det här! Ingen egentlig oenighet råder men ändå skrivs det jättelånga inlägg.

Ja, Daniel, vad är det man brukar säga. "Nöjet är helt och hållet på er sida". Så är det väl med den föregivna enigheten här, också.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » lör 09 jun, 2018 12:54

dr Cassandra Nojdh skrev:Längre vagnar? Men satte inte infrastrukturen en ungefärlig gräns vid 30 m?
twr skrev:
Odd skrev:Har det framkommit vilken längd, dörrkonfiguration mm som beställts?

Storleksordningen 30 m har man planerat och byggt infrastrukturen för. Mer exakt än så vet jag inte, men det kanske någon namn gör.

Jag har inte full koll på Lund. Men jag tror att man har tillämpat Bergen-strategin:

* Bygg 45 meter långa plattformar
* Beställ ca 30 meter långa vagnar
* Men med en option att tillverkaren förlänger dem till ca 40 meter

Jag är alltså inte helt säker i fallet Lund, men så gjorde man i Bergen. Efter bara några år förlängdes alla vagnar, eftersom resandet ökade snabbt. Strategin var alltså klokt förutseende. Tyvärr blev det ändå inte "alla rätt". Man fick förlänga plattformarna med någon enstaka meter för att inte behöva stanna så exakt som man hade räknat med. På plattformarna kan man se på färgnyanserna att de är något förlängda. Men det rymdes i alla fall utan att bygga om några korsningar eller växlar, vad jag vet.

Edit: Jag ser att mitt förra inlägg kanske motsäger vad jag skriver nu. Ber om ursäkt för viss förvirring från min sida. :D Det finns säkert någon här som vet mer exakt. Bygger man 45 meter plattformar, eller förbereder man för det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 09 jun, 2018 14:06

Tittar man i detaljplanerna
http://kartor.lund.se/planer/index.htm?p=1281K-P86

så verkar det som om man inledningsvis bygger ca 35 m. långa plattformar:
Lunds stad skrev:Spårvagnarna som ska trafikera sträckan Lund C-ESS kommer att vara ca 30 meter långa. När etapp 2 mot Dalby byggs ut och kopplas till den
framtida Simrishamnsbanan (ja, just det, ja, min anm.) förutses ett behov av längre plattformar för att möjliggöra trafikering med dubbelkopplade spårvagnar. För hållplatserna
Universitetssjukhuset, LTH Lunds tekniska högskola, Ideontorget, Höjdpunkten och Solbjer möjliggör detaljplanerna för plattformar upp till 80
meter långa för att få största möjliga flexibilitet för framtida utveckling och utbyggnad av etapp 2 av spårvägen. Plattformarna illustreras dock med en
35 meter lång plattform i illustrationerna på plankartan för att visa hur hållplatsen kommer se ut i etapp 1 av spårvägsutbyggnaden.

Lunds stad interaktiva planverktyg: http://kartor.lund.se/lkarta/?zoom=11&c ... mapboxlund
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » lör 09 jun, 2018 14:14

dr Cassandra Nojdh skrev:Tittar man i detaljplanerna
http://kartor.lund.se/planer/index.htm?p=1281K-P86

så verkar det som om man inledningsvis bygger ca 35 m. långa plattformar:
Lunds stad skrev:Spårvagnarna som ska trafikera sträckan Lund C-ESS kommer att vara ca 30 meter långa. När etapp 2 mot Dalby byggs ut och kopplas till den
framtida Simrishamnsbanan (ja, just det, ja, min anm.) förutses ett behov av längre plattformar för att möjliggöra trafikering med dubbelkopplade spårvagnar. För hållplatserna
Universitetssjukhuset, LTH Lunds tekniska högskola, Ideontorget, Höjdpunkten och Solbjer möjliggör detaljplanerna för plattformar upp till 80
meter långa för att få största möjliga flexibilitet för framtida utveckling och utbyggnad av etapp 2 av spårvägen. Plattformarna illustreras dock med en
35 meter lång plattform i illustrationerna på plankartan för att visa hur hållplatsen kommer se ut i etapp 1 av spårvägsutbyggnaden.

Lunds stad interaktiva planverktyg: http://kartor.lund.se/lkarta/?zoom=11&c ... mapboxlund

Tack, vad intressant! Två slutsatser:

* Illustrationskartan över Clemenstorget visar (min tolkning) att växlarna har placerats så att en förlängning av plattformarna från 35 till 45 meter är möjlig (gissningsvis har man gjort detta även för hållplatserna bortom Solbjer, som inte ligger på vägen mot Dalby).
* Även en förlängning till 80 meter vid Clemenstorget borde vara möjlig. Men det kräver då att man förlänger spåren mot sydväst och hugger ned fler träd. Alternativt flyttar växlarna in på Sankt Laurentiigatan, vilket inte torde vara helt lämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Ute och åker » sön 10 jun, 2018 20:54

När jag skrev om den "likadana" Utrecht-vagnen, så framgick att det föregicks av en lång period av provkörningar innan man sätter den i trafik. Där har man nog nytta av erfarenheterna inför Lund-vagnarna, så provkörningsperioden kan göras kortare, vilket jag också tycker framgår av den här tråden. Oavsett om det är 5 eller 6 vagnar i normal trafik, och det betyder 1 eller 2 vagnar i vagnreserv, så tyckte jag att formuleringen "Man borde nog ha beställt 1-2 vagnar till redan från början", vilket i sin tur skulle betyda en inledningsvis vagnreserv på 2-4 vagnar, med 5-6 vagnar i trafik tedde sig överdimensionerat. I synnerhet som CAF tar på sig underhållsansvaret. Som jag skrev, inom den 10-årsperiod som CAF har ansvaret, kan man passa på att beställa fler vagnar inför både utökad trafik och den oundvikliga ytterligare vagn som behövs då det är dags för första revisionen. Innerst inne tror jag nog att det, möjligen efter lite förhandling (eller ska vi kalla det ritual), ska kunna gå att nå enighet om även detta. Egentligen, jag ser egentligen bara enighet också här, om att det på sikt behövs en större vagnreserv, när man tänker igenom de skrivna orden. :)

Så blev det ytterligare några ord. Men jag tycker att läsa en forumdiskussion skulle kunna vara som att läsa en god bok. Handlingen kanske kan klaras av på 20 sidor, men man vill ju gärna det ska vara lite miljöbeskrivning, man ska kunna få en uppfattning om karaktärerna, i bästa fall läsa något roligt och träffsäkert formulerat ibland också. Men alla kanske inte tycker en viss bok är så bra, de vill hellre läsa en annan bok eller se filmen istället. Förr i tiden fanns (kanske fortfarande finns) ett förlag som hette Reader's Digest som skrev nedkortade versioner av litterära klassiker, för de som har ont om tid. Kanske man kunde utveckla forumet så varje tråd inledas med en ingress som kunde uppdateras med de viktigaste landvinningarna i tråden. :D

I veckan blir det Fotbolls-VM som tar över intresset. Efter gruppspelet ska ju alla matcher avgöras, ibland med straffsparkar, och ibland blir inte resultatet som vi önskar. Men sådant behöver vi ju aldrig fundera på i forumtrådar. I övrigt önskar jag förstås alla forumläsare och forumskribenter en fortsatt behaglig kväll och helg, och förstås en kommande kanonvecka! :cheesygrin:
Ute och åker

Inläggav daniel_s » mån 11 jun, 2018 16:14

Det sägs att även en annan nordisk stad nu beställer dessa vagnar. Lycka till låter jag hälsa, kanske är allt nyckelfärdigt och körklart, kanske inte! Den som lever får se!
daniel_s

Inläggav Ute och åker » tis 12 jun, 2018 22:00

Skånetrafiken har en utvecklingsblogg. Jag kollade med "Avancerad sökning" om det är nämnt tidigare i forumet, men jag fick inga träffar, så jag skriver det nu. Länk dit är https://skanetrafiken2020.se

Där finns naturligtvis massa godsaker, men intressant i en tråd som handlar om Lunds spårvagnar är förstås om det står skrivet något aktuellt där om dem. Och det GÖR det, åtminstone nästan aktuellt. 23 februari i år (2018) finns ett blogginlägg med rubriken "Full fart framåt med Sveriges modernaste spårväg" (länk: https://skanetrafiken2020.se/2018/02/23/full-fart-framat-med-sveriges-modernaste-sparvag/). Där står om spårvagnarna att "anbudsvärderingen är i full gång", så just det var ju inte senaste nytt. Men det står lite annat kul. Här några exempel:

"Vår ambition är att vagnarna ska ha med så mycket som möjligt från konceptbussen" (länk: https://skanetrafiken2020.se/2017/12/27/unika-koncept-snart-till-vardags/). Den har rullat på lite fler ställen i Skåne än Lund, det är ju Skånetrafikens blogg jag hamnat på. Jag fastnade för följande formulering: "”Bågarna” ersätter de stänger som går från golv till tak i vanliga bussar och öppnar upp utrymmet, är lättare att kroka arm i och gör därmed att man står stadigare." En spontan reflexion är ju då hur det är med "bågar" i Utrecht-vagnen som den helst ska vara så lik som möjligt? Det kan ju faktiskt vara så att om den ska ha med så mycket som möjligt från konceptbussen och samtidigt vara så lik Utrecht-vagnen som möjligt, så kan man ju hamna i vissa valsituationer. Vi får väl se hur det blir med det. Jag tror nästan Utrecht-vagnen har stora chanser att vinna där! :D

I blogginlägget om spårvägen i Lund står vidare: "Helt klart i projektet är att Nettbuss, som redan idag kör stadstrafiken i Lund, ska köra spårvagnarna fram till 2023, då trafiken startar i det nya trafikavtalet." Ja, det var ju lite intressant att läsa. Använde "Avancerad sökning" för att se om även det stod skrivet i forumet tidigare, men inga träffar där heller, så skriver det nu. :)

Om Netbuss kan på deras sida läsa (länk: https://www.nettbuss.se/om-nettbuss), förutom att det är Nordens näst största bussbolag "är ett helägt dotterbolag till NSB" (Norske Statsbaner alltså, länk: https://www.nsb.no). Det öppnar ju lite intressanta perspektiv om en norsk tågoperatör med finansiella muskler indirekt blir spårvagnsoperatör i Sverige.

Ja, här blev det lite trådar i inlägget om blogginlägget i denna tråd att kanske inlägga vidare om. :cheesygrin:
Ute och åker

Inläggav TKO » tis 12 jun, 2018 22:22

daniel_s skrev:Det sägs att även en annan nordisk stad nu beställer dessa vagnar. Lycka till låter jag hälsa, kanske är allt nyckelfärdigt och körklart, kanske inte! Den som lever får se!

Och vilken annan nordisk stad kan det vara?
Jag har ingen aning - därför gissar jag på Köpenhamn. Tammerfors köper väl inhemskt?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 5:19

TKO skrev:
daniel_s skrev:Det sägs att även en annan nordisk stad nu beställer dessa vagnar. Lycka till låter jag hälsa, kanske är allt nyckelfärdigt och körklart, kanske inte! Den som lever får se!

Och vilken annan nordisk stad kan det vara?
Jag har ingen aning - därför gissar jag på Köpenhamn. Tammerfors köper väl inhemskt?

/TKO

Oslo?

Tror jag såg en nyhet om det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » ons 13 jun, 2018 6:26

Japp, så är det: https://www.sporveien.com/inter/nyheter ... er-2536950

Det snällaste man kan säga är väl att Oslos val bör medföra indirekta fördelar för Lund!
daniel_s

Inläggav Odd » ons 13 jun, 2018 17:39

Från italienska till spanska....
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav /jes » tor 14 jun, 2018 8:15

Odd skrev:Från italienska till spanska....

Men ändå bättre än polska eller tjeckiska ... ??

Hur ser tio-i-topp-listan ut över bästa spårvagnsval (leverantör och modell sammanvägt, pris ointressant förstås) om detta forums experter får välja?
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav daniel_s » tor 14 jun, 2018 19:53

/jes skrev:

Vem säger det? Tjeckiska spårvagnar är väl bland det bästa som finns, åtminstone historiskt sett...

/jes skrev:Hur ser tio-i-topp-listan ut över bästa spårvagnsval (leverantör och modell sammanvägt, pris ointressant förstås) om detta forums experter får välja?

Tio i topp är väl att ta i, så många spårvagnstyper av samma generation finns det sällan ens att jämföra och frågan är om det ens finns så många som är bra.

På "fem i topp" skulle jag gissa att man ska sätta den NÄST senaste modellen från Siemens, Stadler, Bombardier samt två japanska fabrikat i någon ordning.
daniel_s

Inläggav C12C3C3C12 » fre 15 jun, 2018 0:18

daniel_s skrev:
/jes skrev:

Vem säger det? Tjeckiska spårvagnar är väl bland det bästa som finns, åtminstone historiskt sett...

/jes skrev:Hur ser tio-i-topp-listan ut över bästa spårvagnsval (leverantör och modell sammanvägt, pris ointressant förstås) om detta forums experter får välja?

Tio i topp är väl att ta i, så många spårvagnstyper av samma generation finns det sällan ens att jämföra och frågan är om det ens finns så många som är bra.

På "fem i topp" skulle jag gissa att man ska sätta den NÄST senaste modellen från Siemens, Stadler, Bombardier samt två japanska fabrikat i någon ordning.

Yupp >15,000 vagnar T3+T4 kan inte vara fel...

1 PCC
2 Fräulein Düsseldorf
3 Tatra

Hey wait a moment, menar ni moderna spårvagnar? Dom modernaste vagnarna jag åkt med är CAF-vagnarna i Antalya, Turkiet. Dom gick bra slingrande i stadskärnan samt även full spett på egen banvall men man får inte svära i kyrk.. sorry detta forum och kalla dem bra.
C12C3C3C12

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 16 jun, 2018 13:07

twr skrev:* Illustrationskartan över Clemenstorget visar (min tolkning) att växlarna har placerats så att en förlängning av plattformarna från 35 till 45 meter är möjlig (gissningsvis har man gjort detta även för hållplatserna bortom Solbjer, som inte ligger på vägen mot Dalby).
* Även en förlängning till 80 meter vid Clemenstorget borde vara möjlig. Men det kräver då att man förlänger spåren mot sydväst och hugger ned fler träd. Alternativt flyttar växlarna in på Sankt Laurentiigatan, vilket inte torde vara helt lämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt?

Jag tror knappast att 80 m. plattformar kommer att vara aktuella inom överskådlig tid. Om, jag säger om spårvägstrafiken blir en framgång volymmässigt så har man antingen optionen att förlänga vagnarna eller köra med tvåvagnståg med redan befintlig vagnlängd. Jämför man med t.ex. Tvärbanan så är dubbelvagnståg överkapacitet en stor del av trafikdygnet.

Att ta ned fler träd på Clemenstorget kommer Lunds invånare knappast att acceptera. Att den bana som nu byggs accepteras beror till del på att den gör förhållandevis små ingrepp i stadsmiljön. Att bygga ut mot t.ex. Staffanstorp blir en helt annan femma. "Förlängningen" mot Dalby har det talats om en del här, men Lunds översiktsplan förutser inga större utbyggnader där före år 2040. Det är den tidshorisonten vi har att räkna med.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » lör 16 jun, 2018 13:42

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:* Illustrationskartan över Clemenstorget visar (min tolkning) att växlarna har placerats så att en förlängning av plattformarna från 35 till 45 meter är möjlig (gissningsvis har man gjort detta även för hållplatserna bortom Solbjer, som inte ligger på vägen mot Dalby).

Jag tror knappast att 80 m. plattformar kommer att vara aktuella inom överskådlig tid. Om, jag säger om spårvägstrafiken blir en framgång volymmässigt så har man antingen optionen att förlänga vagnarna eller köra med tvåvagnståg med redan befintlig vagnlängd. Jämför man med t.ex. Tvärbanan så är dubbelvagnståg överkapacitet en stor del av trafikdygnet.

Att ta ned fler träd på Clemenstorget kommer Lunds invånare knappast att acceptera. Att den bana som nu byggs accepteras beror till del på att den gör förhållandevis små ingrepp i stadsmiljön. Att bygga ut mot t.ex. Staffanstorp blir en helt annan femma. "Förlängningen" mot Dalby har det talats om en del här, men Lunds översiktsplan förutser inga större utbyggnader där före år 2040. Det är den tidshorisonten vi har att räkna med.

Det är väl troligt att det ligger långt bort i tiden. Det är ändå intressant hur man har tänkt, tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Föregående

Återgå till Spårtrafik