Vi minns - Att lära av historien.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Vi minns - Att lära av historien.

Inläggav twr » fre 13 jul, 2018 14:37

TKO skrev:Och man måste ha en väldigt vid definition på "innerstadssträcka" om 676 påstås trafikera en sådan.

Hur många hållplatser är det i centrala Norrtälje?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6637
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Vi minns - Att lära av historien.

Inläggav twr » fre 13 jul, 2018 14:45

twr skrev:
TKO skrev:Och man måste ha en väldigt vid definition på "innerstadssträcka" om 676 påstås trafikera en sådan.

Hur många hållplatser är det i centrala Norrtälje?

Svaret verkar vara 1 hållplats, möjligen 2 med en mycket generös definition. Så det rimligaste är nog att säga att linje 676 inte har någon innerstadssträcka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6637
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Vi minns - Att lära av historien.

Inläggav daniel_s » fre 13 jul, 2018 21:28

twr skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Och man måste ha en väldigt vid definition på "innerstadssträcka" om 676 påstås trafikera en sådan.

Hur många hållplatser är det i centrala Norrtälje?

Svaret verkar vara 1 hållplats, möjligen 2 med en mycket generös definition. Så det rimligaste är nog att säga att linje 676 inte har någon innerstadssträcka.


Den har en innerstadssträcka i Stockholm, från Ålkistan till Tekniska högskolan. Det som jag ursprungligen vände mig mot var överdriften att den skulle ha "en hel del" lokalresande på denna sträcka.
daniel_s
 
Inlägg: 11375
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Vi minns - Att lära av historien.

Inläggav ADDE » fre 13 jul, 2018 22:06

Fast vad är då sträckan som 676 går i stadsgator? I princip bara på Valhallavägen. I Norrtälje går den längs Stockholmsvägen, som blir väldigt stadsmässig först efter Flygfyren. Det märks att de dubbeldäckare de har för 676 är inte designade för täta stopp i stadstrafik utan på landsvägarna, iaf. var det när jag åkte mycket till landet för några år sedan...

Det var en väldigt dåligt exempel på en innerstadslinje som kör med dubbeldäckare. Kom igen nu, Enceladus...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Vi minns - Att lära av historien.

Inläggav daniel_s » lör 14 jul, 2018 10:57

Vem har pratat om stadsgator? Innerstadssträcka är en sträcka i innerstaden. Innerstaden i sin tur är ett exakt definierat område som för all framtid är identiskt med SL-zon 1 enligt 1989 års zonindelning, minus den del som låg i Solna.
daniel_s
 
Inlägg: 11375
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Vi minns - Att lära av historien.

Inläggav ADDE » lör 14 jul, 2018 12:53

Jag pratar om stadsgator, för att föra fram en poäng om att 676:ans bussar inte passar in i stadstrafiken som en motargument till enceladus exempel på att 676 är en innerstadslinje som använder dubbeldäckare och att då dubbeldäckare passar bra in i innerstaden. Och även om jag vet vad innerstaden definieras som och 676 går som en innerstadslinje så går den för det mesta på motorvägar, och där hör bussarna hemma!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Vi minns - Att lära av historien.

Inläggav twr » lör 14 jul, 2018 16:09

ADDE skrev:Jag pratar om stadsgator, för att föra fram en poäng om att 676:ans bussar inte passar in i stadstrafiken som en motargument till enceladus exempel på att 676 är en innerstadslinje som använder dubbeldäckare och att då dubbeldäckare passar bra in i innerstaden. Och även om jag vet vad innerstaden definieras som och 676 går som en innerstadslinje så går den för det mesta på motorvägar, och där hör bussarna hemma!

Precis. Det finns en hållplats vid Roslagstull, men man får inte åka mellan den och Tekniska.

Sträckan på Roslagsvägen är ju inte innerstadsmiljö, oavsett hut de officiella gränserna går.

Alltså finns det inga resor på linje 676 som görs helt inom innerstadsmiljö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6637
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Vi minns - Att lära av historien.

Inläggav Leif Steen » mån 16 jul, 2018 13:00

Hallå, varför detta tjöt om dubbeldäckare? De är som sagt var uteslutna på grund av tillgänglighetskrav, man kan inte köra runt med tomma övervåningar. Det finns dock samma regler om tillgänglighetsanpassning inom hela EU området så de kanske har andra krav på belastning och Berlinarna och Londonborna kanske är bättre på att klättra! Eller är det så att det anses mer exotiskt att åka däruppe i dessa turiststäder? Vad vet jag.

Trodde liksom Thomas att tråden skulle ta upp mer av det politiska spelet runt kollektivtrafiksatsningar.

Bygget av den gröna linjens avgrening från Odenplan till Solnas köpcentrum och arena ser dock ut att komma att "löna sig" trots allt. Men här finns helt säkert en stor portion av påverkan eller lobbying av kapitalstarka intressen! Arenan är ett katastrofalt ekonomiskt fiasko och en mångmiljon förlust (100-tals miljoner per år talas det om). Det gäller alltså att rädda situationen och försörja hela konkarången med upplevelse- och köpsugna individer.

Vi får glädja oss åt en länge saknad spårvägssatsning i höst när Linje 7 förlängs till Klarabergsgatan och en eventuell ny tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö om 10 år, förutom de redan beslutade och byggstartade förlängningarna av tunnelbana 3, Blåa linjen.

Hur ska det kunna propageras för ny spårväg i Sverige? Hela lobbying Sverige talar idag endast batteribussar, järnväg och tunnelbanan.

För övrigt kan jag passa på att nämna att hela trådbussanläggningen och trafiken i Landskrona hotas av nedläggning inom några år därför att man hos Skånetrafiken vill köra batteri- eller duobussar istället med en annan linjeföring än trådbusslinjen. Hur många har hört om det? Var är den diskussionen? Tystnad råder........
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 386
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Vi minns - Att lära av historien.

Inläggav Enceladus » ons 25 jul, 2018 13:36

Bilaga om stadens kollektivtrafik

Här finns det mycket statistik om innerstadsbussarna! Tyvärr har materialet hunnit bli föråldrat, men det finns många siffror som är svåra att hitta annorstädes.
Enceladus
 
Inlägg: 2280
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vi minns - Att lära av historien.

Inläggav Enceladus » ons 25 jul, 2018 22:43

Enceladus skrev:Bilaga om stadens kollektivtrafik

Här finns det mycket statistik om innerstadsbussarna! Tyvärr har materialet hunnit bli föråldrat, men det finns många siffror som är svåra att hitta annorstädes.


Här är de mest belastade linjerna och deras dimensionerande sträckor:

Linje 1: Fyrverkarbacken–Västerbroplan (950)
Linje 4: Högalidsgatan–Västerbroplan (770)
Linje 3: Slussen–Mälartorget (710)
Linje 76: Räntmästartrappan–Slottsbacken (700)
Linje 2: Ersta Sjukhus–Tjärhovsplan (550)
Linje 69: Sergels Torg–Kungsträdgården (430)

Detta kanske säger något om var det finns underlag för spårvägar.
Enceladus
 
Inlägg: 2280
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster