Roslagsexpressen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsexpressen

Inläggav twr » fre 18 maj, 2018 13:08

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Det är inte otroligt att du har rätt. Men jag tror att det kan bli svårt även att motivera förlängningen från Kårsta till Rimbo, resandet är för litet. Men det är en relativt billig investering (har jag fått för mej) som kanske kan komma in i något glesbyggdspolitiskt program, om nu Centern lämnar sitt Stureplansfokus!

Jag tror det bygger på förutsättningarna: * att det blir relativt billigt * att det byggs en hel del bostäder (och även där kan man ifrågasätta om det är rätt plats att bygga på)

Om man raskar på lite kanske banan kan invigas 23 september 2023? Det vore i så fall passande...

/TKO

Nu är jag inte riktigt med... Vad är speciellt med det datumet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » fre 18 maj, 2018 13:10

Förlängningen till Arlanda bör rimligen planeras så att den kan sätta press på AEX och kanske minska värdet på trafikeringsrätten. Deras pyttetåg och kapacitetsbristen på järnvägen är inte direkt orelaterade!
Enceladus

Inläggav heasm » fre 18 maj, 2018 13:37

Enceladus skrev:Förlängningen till Arlanda bör rimligen planeras så att den kan sätta press på AEX och kanske minska värdet på trafikeringsrätten. Deras pyttetåg och kapacitetsbristen på järnvägen är inte direkt orelaterade!

AEX har väl trafikeringsrätt till 2040 så värdet på den borde ändå närma sig 0:- den dag en eventuell förlängning av Roslagsbanan till Arlanda skulle stå färdig. Sedan kan väl alltid Trafikverket, Staten eller annan aktör köpa köpa/lösa in trafikeringsrätten i förtid...
heasm

Inläggav Enceladus » fre 18 maj, 2018 13:55

heasm skrev:
Enceladus skrev:Förlängningen till Arlanda bör rimligen planeras så att den kan sätta press på AEX och kanske minska värdet på trafikeringsrätten. Deras pyttetåg och kapacitetsbristen på järnvägen är inte direkt orelaterade!

AEX har väl trafikeringsrätt till 2040 så värdet på den borde ändå närma sig 0:- den dag en eventuell förlängning av Roslagsbanan till Arlanda skulle stå färdig. Sedan kan väl alltid Trafikverket, Staten eller annan aktör köpa köpa/lösa in trafikeringsrätten i förtid...

Roslagsbanetunneln beräknas ta 12 år att bygga. Om den projektstartar i år istället för 2026 så kan den öppna för trafik 2030. Förlängningen åt andra hållet har kortare tid, så där är det inte lika bråttom. Kostnaden för den senare borde understiga värdet på 10 års trafikeringsrätt. Det handlar bara om att släppa prestigen i OPS-avtalet. Att erkänna sina misstag är näst bäst efter att vara oskyldig!
Enceladus

Inläggav heasm » fre 18 maj, 2018 14:03

Nu tror jag inte det är riktigt realistiskt att Arlandaförlängning byggs före alla projekt som finns Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen. Arlandaförlängning byggs nog först efter 2036.
heasm

Inläggav Enceladus » fre 18 maj, 2018 14:05

heasm skrev:Nu tror jag inte det är riktigt realistiskt att Arlandaförlängning byggs före alla projekt som finns Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen. Arlandaförlängning byggs nog först efter 2036.

Pengar finns för att projektstarta alla dessa projekt i år. Men vissa kanske hellre vill se några körsbärsträd utanför Stadshuset (för 12 miljarder kronor!).
Enceladus

Inläggav heasm » fre 18 maj, 2018 14:14

Enceladus skrev:
heasm skrev:Nu tror jag inte det är riktigt realistiskt att Arlandaförlängning byggs före alla projekt som finns Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen. Arlandaförlängning byggs nog först efter 2036.

Pengar finns för att projektstarta alla dessa projekt i år. Men vissa kanske hellre vill se några körsbärsträd utanför Stadshuset (för 12 miljarder kronor!).

12 miljarder räcker nog inte (för körsbärsträden) och det kommer aldrig att genomföras. Även om det är val till hösten är det troligt att alla projekt i Stockholms- och Sverigeförhandlingen projektstartas i år. Det är inte ens vettigt då man skulle börja konkurrera med sig själv om resurser och driva upp priserna.
heasm

Inläggav twr » fre 18 maj, 2018 14:22

Enceladus skrev:
heasm skrev:

Roslagsbanetunneln beräknas ta 12 år att bygga. Om den projektstartar i år istället för 2026 så kan den öppna för trafik 2030. Förlängningen åt andra hållet har kortare tid, så där är det inte lika bråttom. Kostnaden för den senare borde understiga värdet på 10 års trafikeringsrätt. Det handlar bara om att släppa prestigen i OPS-avtalet. Att erkänna sina misstag är näst bäst efter att vara oskyldig!

12 år från projektstart till trafikstart. Byggstarten är någonstans däremellan. Byggtiden är alltså mindre än 12 år.

Någon sa att det finns en option för AEX fram till 2050. Jag har inte hört det förut. Någon som vet om det stämmer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » fre 18 maj, 2018 14:23

heasm skrev:
Enceladus skrev:

12 miljarder räcker nog inte (för körsbärsträden) och det kommer aldrig att genomföras. Även om det är val till hösten är det troligt att alla projekt i Stockholms- och Sverigeförhandlingen projektstartas i år. Det är inte ens vettigt då man skulle börja konkurrera med sig själv om resurser och driva upp priserna.

Projekten i Stockholmsförhandlingen (inklusive stationen i Hagalund) är redan projektstartade. 12 miljarder kronor skulle räcka mer än väl för att tidigarelägga alla projekt i Sverigeförhandlingen. När projekten är klara tidigare än planerat så finns det pengar i investeringsbudgetarna* för förlängningen till Arlanda.

*Problemet är förstås att Stockholms kommun skulle behöva övertygas om att medfinansiera detta.
Senast redigerad av Enceladus fre 18 maj, 2018 14:29, redigerad totalt 2 gånger.
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 18 maj, 2018 14:26

twr skrev:12 år från projektstart till trafikstart. Byggstarten är någonstans däremellan. Byggtiden är alltså mindre än 12 år.

Någon sa att det finns en option för AEX fram till 2050. Jag har inte hört det förut. Någon som vet om det stämmer?

Du har rätt, jag uttryckte mig slarvigt om byggtiden. Avsåg hela projekttiden.

Ja, det finns en sådan option. Däremot saknas någon som helst anledning att utnyttja den.
Enceladus

Inläggav twr » fre 18 maj, 2018 14:30

Enceladus skrev:Ja, det finns en sådan option. Däremot saknas någon som helst anledning att utnyttja den.

Tack! Vems option är det? Är det staten som kan be om detta? När fattas det beslutet?

(Jag håller med om att det verkar dumt, men gissar att det är någon framtida regering som beslutar, och jag vet inte hur de tänker.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav heasm » fre 18 maj, 2018 14:32

Enceladus skrev:Projekten i Stockholmsförhandlingen (inklusive stationen i Hagalund) är redan projektstartade. 12 miljarder kronor skulle räcka mer än väl för att tidigarelägga alla projekt i Sverigeförhandlingen. När projekten är klara tidigare än planerat så finns det pengar i investeringsbudgeten för förlängningen till Arlanda.

De här 12 miljarderna finns inte. Det är ett vallöfte! Enligt artikeln skall pengarna komma fram genom att man säljer byggrätter där centralbron går idag. Gräver man inte ner Centralbron utan skall använda pengarna på annat håll så blir det väldigt svårt att sälja byggrätter där Centralbron befinner sig idag!
heasm

Inläggav heasm » fre 18 maj, 2018 14:35

Personligen gillar jag både Centralbron, Getingmidjan och tunnelbanan förbi Gamla stan. Det har en brutal charm, men jag är kanske ganska ensam om den åsikten.
heasm

Inläggav Enceladus » fre 18 maj, 2018 14:38

heasm skrev:
Enceladus skrev:Projekten i Stockholmsförhandlingen (inklusive stationen i Hagalund) är redan projektstartade. 12 miljarder kronor skulle räcka mer än väl för att tidigarelägga alla projekt i Sverigeförhandlingen. När projekten är klara tidigare än planerat så finns det pengar i investeringsbudgeten för förlängningen till Arlanda.

De här 12 miljarderna finns inte. Det är ett vallöfte! Enligt artikeln skall pengarna komma fram genom att man säljer byggrätter där centralbron går idag. Gräver man inte ner Centralbron utan skall använda pengarna på annat håll så blir det väldigt svårt att sälja byggrätter där Centralbron befinner sig idag!

Pengarna ska komma från byggrätter i Loudden. Den inkomstkällan finns oavsett om Centralbron grävs ner eller inte!
Enceladus

Inläggav twr » fre 18 maj, 2018 14:39

heasm skrev:Personligen gillar jag både Centralbron, Getingmidjan och tunnelbanan förbi Gamla stan. Det har en brutal charm, men jag är kanske ganska ensam om den åsikten.

Jag tror jag förstår vad du menar, och håller i någon mening med. Fast jag tycker nog att den brutala brutaliteten väger tyngre än den brutala charmen.

Om det vore gratis (vilket det naturligtvis inte är) skulle jag nog välja att trolla bort Centralbron, men låta tunnelbana och järnväg var kvar på ytan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » fre 18 maj, 2018 14:41

twr skrev:
Enceladus skrev:Ja, det finns en sådan option. Däremot saknas någon som helst anledning att utnyttja den.

Tack! Vems option är det? Är det staten som kan be om detta? När fattas det beslutet?

(Jag håller med om att det verkar dumt, men gissar att det är någon framtida regering som beslutar, och jag vet inte hur de tänker.)

Jag är inte så säker längre. EFN skriver följande:

EFN skrev:För det första har det varit avtalat redan från början att staten skulle ta över koncessionen 2040, även om A-train har en option att förlänga avtalet till 2050. Hur det avtalet ser ut är inte helt klart, men ska man göra en tolkning utifrån hur avtalen runt Arlandabanan hittills har fallit ut så är villkoren inte till statens fördel.

Om möjligt så kan detta visa sig vara ett ännu sämre avtal än NKS.
Enceladus

Inläggav Verspieder » fre 18 maj, 2018 17:26

Enceladus skrev:
TKO skrev:Fast det går fler bussar från Norrtälje till Rimbo än till Åkersberga...

Hur många av resenärerna åker till Rimbo? Linjen går trots allt till Uppsala. Det finns tydligen också andra intressanta målpunkter på vägen.

Den tunga delen av linje 677 är just Norrtälje-Rimbo och omvänt. På denna sträcka förstärks ju dessutom linjen med röda linje 647 som går exakt samma färdväg som 677, och då enbart Norrtälje-Rimbo och omvänt.
677ans delsträcka Rimbo-Uppsala och omvänt är relativt glest berest och behöver aldrig förstärkas. På kvällar och helger räcker det idag gott med 120 minuter mellan avgångarna på sträckan, och då är bussarna knappt ens halvfulla ändå.

Här spelar det ingen roll vad som SL ansett vara en viktig blå stomlinje. Det är ändå södra hälften av 639 som är den tyngsta linjen i trafikområdet (efter 676). Långt därefter kommer 677 och 647.
Verspieder

Inläggav Verspieder » fre 18 maj, 2018 17:39

TKO skrev:Det är inte otroligt att du har rätt. Men jag tror att det kan bli svårt även att motivera förlängningen från Kårsta till Rimbo, resandet är för litet. Men det är en relativt billig investering (har jag fått för mej) som kanske kan komma in i något glesbyggdspolitiskt program, om nu Centern lämnar sitt Stureplansfokus!

Visst är det bra märkligt att vi inte anser oss ha råd med 12 km järnväg längs i stora delar befintlig banvall i en expansiv huvudstadsregion i ett välmående land. De måste ju skratta gott åt oss i andra länder. T.ex Japan.
När det gäller resandet och befolkningen står ju byggherrarna (bl.a Credentia, Riflex och Roslagsbostäder) idag och trampar för att få bygga en massa hus i Rö och Rimbo, så fort man lyckas komma igång med alla försenade detaljplaner från kommunkontoret i avsides-centralorten. Men även så fort järnvägsbygget kommer igång, så de får ytterligare ett säljargument. Idag är det ju 7-8 års hyreskö i Rimbo, och de fåtal bostadsrätter som finns har gått upp i rätt bra nivåer.
Men de senaste 10-15 åren har man stått man i ett evigt Moment 22. "Ingen järnväg = Inga nya bostäder" samt "Inga nya fullsatta bostäder = Ingen järnväg". Så var ska man börja?
Verspieder

Inläggav Enceladus » fre 18 maj, 2018 18:02

Verspieder skrev:

Visst är det bra märkligt att vi inte anser oss ha råd med 12 km järnväg längs i stora delar befintlig banvall i en expansiv huvudstadsregion i ett välmående land. De måste ju skratta gott åt oss i andra länder. T.ex Japan.
När det gäller resandet och befolkningen står ju byggherrarna (bl.a Credentia, Riflex och Roslagsbostäder) idag och trampar för att få bygga en massa hus i Rö och Rimbo, så fort man lyckas komma igång med alla försenade detaljplaner från kommunkontoret i avsides-centralorten. Men även så fort järnvägsbygget kommer igång, så de får ytterligare ett säljargument. Idag är det ju 7-8 års hyreskö i Rimbo, och de fåtal bostadsrätter som finns har gått upp i rätt bra nivåer.
Men de senaste 10-15 åren har man stått man i ett evigt Moment 22. "Ingen järnväg = Inga nya bostäder" samt "Inga nya fullsatta bostäder = Ingen järnväg". Så var ska man börja?

Jo, jag håller med. En utbyggnad av Roslagsbanan borde möjliggöra billiga bostäder - något regionen är i desperat behov av och något de mer centrala kommunerna inte verkar vara intresserade av. Men man måste också vara realistisk. Utbyggnaderna till Rimbo och Arlanda ser jag som politiskt möjliga på medellång sikt, förutsatt att vissa villkor uppfylls (t.ex. bostadsbyggande). En utbyggnad till Norrtälje skulle däremot kräva betydligt fler bostäder. Vill Norrtälje växa i en sådan takt? Sedan är busstrafiken till Norrtälje inte speciellt dålig.
Enceladus

Inläggav slaeshjag » fre 18 maj, 2018 18:46

Det enda dåliga med bussarna från norrtälje, blir väl om köerna på E18 forsätter växa mot och förbi arninge om morgorna.
slaeshjag

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik