Roslagsexpressen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsexpressen

Inläggav slaeshjag » tor 17 maj, 2018 18:15

Enceladus skrev:
slaeshjag skrev:Sedan skulle jag föreslå en avgrening vid roslags näsby, som går till helenelund/kista och vidare, som en tvärförbindelse mot västerort. Borde gå att krama ut lite mer kapacitet ur grenarna som inte får plats in mot city, även fast det bara blir 6-8 tåg per timme totalt.

Jag tror att en förlängning av Tvärbanan skulle vara att föredra, inte minst för att inte minska kapaciteten. På sikt kan båda grenarna förlängas till Roslagsbanan.

Jag misstänker att restiden skulle bli tämligen medioker med alla stop som lär klämmas in på vägen. Med allt dubbelspår som lagts ut lär det vara möjligt att köra tätare trafik på grenarna än man rimligtvis kan köra på den centrala sträckan, ± vändspår.
slaeshjag

Inläggav Odd » tor 17 maj, 2018 19:01

Näsbyparksgrenen kanske vore en kandidat för spårvägifiering, naturligtvis, om det visar sig vara till allas fördel.

Eftersom jag, efter studiebesök i annat land, numera är helt övertygad om att spårvidden inte har någon större betydelse för effektiv lokal- och regionaltrafik (exempelvis är Japans järnvägsnät, förutom de flesta snabbtågslinjer, smalspåriga, och en del av tunnelbanenätet i Tokyo är både smalspårigt och har kontaktledning/takströmskena) så ser jag det inte längre som ett självändamål att spika ut smalspår till normalspår. Därmed så avvisar jag hädanefter argument om motsatsen eftersom jag vet att det helt enkelt inte är sant. Därför, eftersom en betydande del av Roslagen redan har ett smalspårssystem, så kan man lika gärna bygga vidare på det som en sammanhållen investering i modern infrastruktur. Sen kan man ju hoppas att småpåvar och klåfingrar hålls borta så att inte dessa satsningar nerfas* för mycket.

Av samma anledning kan man tänka sig att det i vissa fall, inom Roslagsexpressens område, är bättre att bygga normalspår, exempelvis sträckan Bålsta-Sigtuna-Märsta-Arlanda-Rimbo-Norrtälje och kanske tre-skensspår på vissa gemensamma sträckor.

Men poängen med en sådan här satsning är att förutom att ge en kraftfull kollektivtrafikförsörjning för regionen även möjliggöra en expansion av densamma, då infrastruktursatsningar i allmänhet, och järnvägsbyggande i synnerhet, ger en viktig signal om en långsiktig satsning. Självklart skall sådant göras i samarbete med näringsliv, kommuner och bostadsutvecklare. Så, fokuset på mitt förslag är egentligen expansionen av området, inte transportslaget i sig.

*) Nerfa (fr engelskan Nerf) är ett uttryck som avser att man byter ut bra produkter, material eller tjänster mot klenare dito vilket resulterar i att produkten eller tjänsten blir betydligt sämre eller rent av förlorar nyckelegenskaper pga åtgärden.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Verspieder » tor 17 maj, 2018 21:18

ADDE skrev:Jag kommer nog aldrig sluta tjata om idén att bredda roslagsbanan så den bli normalspårig, så man kör spårvagn till näsby park och X60 till Österskär ock Rimbo.

och sedan bygga "Finlandsbanan" från Märsta o arlanda via Rimbo till Norrtällje, och sedan vidare via Älmsta mot Åland och Åbo. Pendeltågen kan då köra med regenbunden turtäthet till Norrtälje och med "Gnestaturtäthet" till Älmsta. STH på finlandsbanan: 200-250KPH. STH på RB kan nog nå till 160KPH med kurvrätningar, 200-250KPH med större omläggningar, t.ex. Från viggbyholm över rönningesjön och under Arninge handelsplats direkt till Rydbo.

Varför inte bredda allt? Inte bara Roslagsbanan, utan hela svenska järnvägsnätet, till 1520 mm då vi ändå breddar? Med tanke på att vi enligt många ska köra tåg till Åland, Finland och/eller Ryssland/Estland. Då duger väl inte vårt "smalspår" på 1435 mm? :lol:
Senast redigerad av Verspieder tor 17 maj, 2018 21:36, redigerad totalt 1 gång.
Verspieder

Inläggav Verspieder » tor 17 maj, 2018 21:23

Odd skrev:Jag kastar ut ett förslag. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är hugget i sten eller att man skall ha rätt att håna varandra, utan utgör i stället ett diskussionsunderlag, eller en startpunkt, för diskussioner om framtida kollektivtrafikförsörjning i Roslagsregionen.

Det enda jag saknar på kartan är sträckan Norrtälje - Kapellskär, där det faktiskt idag finns ett järnvägsreservat på södra sidan E18. Senast för två-tre veckor sedan stod det i kobladet/lokaltidningen om nekade bygglov nära E18, just pga att de planerade byggnaderna låg för nära inpå nuvarande järnvägsreservat.
Senast redigerad av Verspieder tor 17 maj, 2018 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Verspieder

Inläggav Verspieder » tor 17 maj, 2018 21:32

slaeshjag skrev:Rimbo-Hallstavik är knepig. Dels ska den på något sätt ta sig genom orten på ett acceptabelt sätt. Löser man det kan man nog omgående fortsätta upp till rånäs och expandera där. Efter rånäs är det ont om metropoler att bygga till i etapper. Nästa väg med några hus längst är väl edsbro över en mil bort...

Du menar alltså att man skulle göra en avstickare via Rånäs och därefter ut mot Sättraby och Edsbro/Hallstavik? Nej, där tror jag att det inte att det någonsin kommer bli lönsamt med järnväg. Det går ju knappt att få vinst i busslinje 639 på sträckan Rimbo-Hallstavik idag, då den går på kilometerersättning på denna sträcka... men som vinstgivande VBP söder om Rimbo, in mot Stockholm.
Verspieder

Inläggav Verspieder » tor 17 maj, 2018 21:34

Enceladus skrev:För att få en jämnare fördelning kan linjen mellan Stockholm och Norrtälje istället gå via Åkersberga (jämför Roslagspilen). Då kan linjen även gå via Bergshamra om så önskas.

Dvs den gamla "Roslagspilen" som det var snack om för 5-6 år sedan. Men denna idé är ju idag stendöd, nedgrävd och iskall. Speciellt som normalspårsidé.
Verspieder

Inläggav Verspieder » tor 17 maj, 2018 21:46

Odd skrev:Eftersom jag, efter studiebesök i annat land, numera är helt övertygad om att spårvidden inte har någon större betydelse för effektiv lokal- och regionaltrafik (exempelvis är Japans järnvägsnät, förutom de flesta snabbtågslinjer, smalspåriga, och en del av tunnelbanenätet i Tokyo är både smalspårigt och har kontaktledning/takströmskena) så ser jag det inte längre som ett självändamål att spika ut smalspår till normalspår. Därmed så avvisar jag hädanefter argument om motsatsen eftersom jag vet att det helt enkelt inte är sant. Därför, eftersom en betydande del av Roslagen redan har ett smalspårssystem, så kan man lika gärna bygga vidare på det som en sammanhållen investering i modern infrastruktur. Sen kan man ju hoppas att småpåvar och klåfingrar hålls borta så att inte dessa satsningar nerfas* för mycket.

Det låter ungefär som samma argument jag framfört till normalspårsfanatikerna efter hemkomst från resor i just Japan. Dessvärre biter inte argumenten på dem, då de är låsta i sin fanatism att allt blir sämre ju smalare spårvidden är. Dock kan man ju undra varför de japanska lokaltågen och rälsbussarna alltid går i tid, till skillnad mot våra svenska tåg... om det nu enbart är spårvidden som styr kvaliteten.
Verspieder

Inläggav Odd » tor 17 maj, 2018 22:04

Bra förslag som jag missat helt. Uppdaterat skissen med Kapellskär.
Om man har ett system med välplanerad tidtabell och välplanerade bytespunkter så kommer det knappast att vara något problem att man som resenär får byta tåg en gång på resan, tex om man skall från Bålsta till Uppsala, eller om man skall från Arlanda till Hallstavik. Ett system är ett system, och allt kan inte gå överallt.

Att jag inte skissat direktlinje från Stockholm till Norrtälje enligt Roslagspilens förslag, är dels för att det skulle göra liten extra nytta i förhållande till investeringen mot att gå via Rimbo, dels för att motorvägsbussarna från Stockholm till Norrtälje är svårslagna pga att de är direktlinjer. Men vem vet, kanske en sådan sträckning skulle bli motiverad i framtiden om bollen bara kommer i rörelse...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav hgsldf » tor 17 maj, 2018 22:26

Vid midsommartid 1968 åkte jag och två kompisar på tvåhjulingar Uppland runt och på sträckan Norrtälje - Uppsala noterade jag en längre sträcka nedlagd banvall bredvid länsvägen.
Har försökt att förstå var det var, inte Uppsala-Länna (den är ju kvar), inte Rimbo-Norrtälje (den lades ner senare). Var det så att SJ lyckades lägga ner och bortforsla rällen på någon sträcka utan att det är dokumenterat i internetvärlden ?
/Göran
hgsldf

Inläggav Lennart Petersen » tor 17 maj, 2018 23:19

hgsldf skrev:Vid midsommartid 1968 åkte jag och två kompisar på tvåhjulingar Uppland runt och på sträckan Norrtälje - Uppsala noterade jag en längre sträcka nedlagd banvall bredvid länsvägen.
Har försökt att förstå var det var, inte Uppsala-Länna (den är ju kvar), inte Rimbo-Norrtälje (den lades ner senare). Var det så att SJ lyckades lägga ner och bortforsla rällen på någon sträcka utan att det är dokumenterat i internetvärlden ?
/Göran

Verkar väldigt gåtfullt var ni nu kan ha varit. För fortfarande ligger ju Uppsala-Länna-Faringe kvar. Och 1968 fanns Faringe-Rimbo, Rimbo-Norrtälje, Rimbo-Hallstavik kvar och spåren låg även kvar Faringe-Gimo. Man fick leta sig upp till norra Uppland för att hitta något nedlagt . Kan det ha varit en skogsbilväg som såg ut som en gammal banvall eller ?
Lennart Petersen

Inläggav TKO » fre 18 maj, 2018 5:45

Odd skrev:Jag kastar ut ett förslag. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är hugget i sten eller att man skall ha rätt att håna varandra, utan utgör i stället ett diskussionsunderlag, eller en startpunkt, för diskussioner om framtida kollektivtrafikförsörjning i Roslagsregionen.

roslagsexpressen_r2.png

2018-05-17 Uppdaterad med Kapellskär

Rimligen skulle Rimbo-Hallstavik och Uppsala-Hallstavik, till en början med i alla fall, utgöras av busslinjer då trafikantunderlaget nog inte motiverar. Men å andra sidan så har vi ju kycklingen, ägget och förhållandet mellan dom att ta hänsyn till, kanske kan det innebära en stomme för en fantastisk expansion i regionen.

Jag vet att pajer i olika former och varianter kommer att kastas här, men jag hoppas verkligen att de håller sig till "ordet är fritt" eller liknande kanaler.

En fråga som jag tror kan vara viktig att besvara för att vi skall få en vettig diskussion är i vilket tidsperspektiv vi skall se förslaget?

Är detta något som utgår främst från dagens förhållanden och därför kan förverkligas inom överskådlig tid - säg fram till 2040?
Eller skall vi se det som en "strukturplan" för Roslagsregionen (i vid mening) där ny bebyggelse succesivt styrs till de korridorer som täcks in av "Roslagsexpressen"?

Dessa två tidsperspektiv står naturligtvis inte i direkt motsättning till varandra men det vore ändå bra för den fortsatta diskussionen att höra hur förslagsställaren tänkt kring detta. Ligger tygndpunkten på det långsiktiga perspektivet blir invändningar av typen "ja men idag går det ju bara 5 bussar om dagen till Kapellskär" mindre relevanta...

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Kantorn » fre 18 maj, 2018 6:18

Ett skäl för att Stockholm - Norrtälje ska gå över Åkersberga är väl att det redan nu finns busstrafik mellan Åkersberga och Norrtälje. Däremot finns det väl ingen direkttrafik mellan Vallentuna och Norrtälje vilket väl måste vara ett tecken på att det faktiskt inte behövs...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » fre 18 maj, 2018 7:46

Fast det går fler bussar från Norrtälje till Rimbo än till Åkersberga...

Detta till trots anser jag - åtminstone tills vidare - att en eventuell järnväg till Norrtälje i första hand är till för snabba resor till/från Stockholm. Det är endast så det inom överskådligt tid är möjligt att få resandevolymer som motiverar investeringen. Och då kan man inte hålla på att köra via Rimbo!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » fre 18 maj, 2018 10:21

TKO skrev:Fast det går fler bussar från Norrtälje till Rimbo än till Åkersberga...

Hur många av resenärerna åker till Rimbo? Linjen går trots allt till Uppsala. Det finns tydligen också andra intressanta målpunkter på vägen.
Enceladus

Inläggav TKO » fre 18 maj, 2018 11:34

Det är en riktig anmärkning. Men jag tror ändå att "lokalresandet" Rimbo-Norrtälje är större än Åkersberga-Norrtälje.
Och inget är ens i närheten av den nivå som motiverar spårtrafik, om vi utgår från dagens situation.

/TKO
TKO

Inläggav twr » fre 18 maj, 2018 11:44

TKO skrev:Det är en riktig anmärkning. Men jag tror ändå att "lokalresandet" Rimbo-Norrtälje är större än Åkersberga-Norrtälje.
Och inget är ens i närheten av den nivå som motiverar spårtrafik, om vi utgår från dagens situation.

/TKO

Med risk för att låta tråkig. Jag tror - kanske - att en förlängning av Roslagsbanan till Rimbo kan vara en bra idé. Järnväg till Norrtälje, oavsett dess form tror jag är en investering som är svår att motivera i jämförelse med alla andra angelägna projekt i Stor-Stockholm och Sverige. Busstrafiken är en "för bra"/tillräckligt bra lösning, även om den säkert kan utvecklas på olika sätt. Och nya bostäder kanske hellre ska ligga i städer som redan har järnväg.

I ett enligt min bedömning troligt men avlägset scenario, mellan 50 och 1000 år in i framtiden, där det byggs järnväg till Finland blir det en annan sak. Men då är det inte Roslagsbanan vi bygger ut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » fre 18 maj, 2018 11:53

twr skrev:
TKO skrev:Det är en riktig anmärkning. Men jag tror ändå att "lokalresandet" Rimbo-Norrtälje är större än Åkersberga-Norrtälje.

/TKO

Med risk för att låta tråkig. Jag tror - kanske - att en förlängning av Roslagsbanan till Rimbo kan vara en bra idé. Järnväg till Norrtälje, oavsett dess form tror jag är en investering som är svår att motivera i jämförelse med alla andra angelägna projekt i Stor-Stockholm och Sverige. Busstrafiken är en "för bra"/tillräckligt bra lösning, även om den säkert kan utvecklas på olika sätt. Och nya bostäder kanske hellre ska ligga i städer som redan har järnväg.

I ett enligt min bedömning troligt men avlägset scenario, mellan 50 och 1000 år in i framtiden, där det byggs järnväg till Finland blir det en annan sak. Men då är det inte Roslagsbanan vi bygger ut.

Det är inte otroligt att du har rätt. Men jag tror att det kan bli svårt även att motivera förlängningen från Kårsta till Rimbo, resandet är för litet. Men det är en relativt billig investering (har jag fått för mej) som kanske kan komma in i något glesbyggdspolitiskt program, om nu Centern lämnar sitt Stureplansfokus!

Jag tror också att om det skall byggas järnväg till Norrtälje (Finland tror jag inte riktigt på) så är det inte en förlängd Roslagsbana utan något helt annat. Men då måste resandeunderlaget öka rejält...

/TKO
TKO

Inläggav twr » fre 18 maj, 2018 12:07

TKO skrev:
twr skrev:

/TKO

Det är inte otroligt att du har rätt. Men jag tror att det kan bli svårt även att motivera förlängningen från Kårsta till Rimbo, resandet är för litet. Men det är en relativt billig investering (har jag fått för mej) som kanske kan komma in i något glesbyggdspolitiskt program, om nu Centern lämnar sitt Stureplansfokus!

Jag tror det bygger på förutsättningarna: * att det blir relativt billigt * att det byggs en hel del bostäder (och även där kan man ifrågasätta om det är rätt plats att bygga på)

TKO skrev:Jag tror också att om det skall byggas järnväg till Norrtälje (Finland tror jag inte riktigt på) så är det inte en förlängd Roslagsbana utan något helt annat. Men då måste resandeunderlaget öka rejält...

/TKO

Jag kan ju inte säga att jag har mer rätt än du. :D Men min tanke är att Norrtälje inte kommer att vara motiverat på egen hand (men vem vet vad som händer på lång sikt)? Vad gäller Finland skrev jag alltså lite godtyckligt någon gång mellan 2068 och 3018. I ett sådant tidsperspektiv tror jag det är troligt att det händer någon gång, men en så avlägsen framtid är förstås omöjligt att förutspå. Tunneln mellan Frankrike och England blev ju faktiskt av, ca 200 år efter att den först föreslogs. Vem vet hur billig byggteknik kan bli i framtiden, med stenätande nanorobotbakterier eller vad man nu kan tänkas hitta på?
Senast redigerad av twr fre 18 maj, 2018 13:11, redigerad totalt 1 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » fre 18 maj, 2018 12:13

twr skrev:
TKO skrev:Det är inte otroligt att du har rätt. Men jag tror att det kan bli svårt även att motivera förlängningen från Kårsta till Rimbo, resandet är för litet. Men det är en relativt billig investering (har jag fått för mej) som kanske kan komma in i något glesbyggdspolitiskt program, om nu Centern lämnar sitt Stureplansfokus!

Jag tror det bygger på förutsättningarna: * att det blir relativt billigt * att det byggs en hel del bostäder (och även där kan man ifrågasätta om det är rätt plats att bygga på)

Om man raskar på lite kanske banan kan invigas 23 september 2023? Det vore i så fall passande...

/TKO
TKO

Inläggav Kantorn » fre 18 maj, 2018 13:00

TKO skrev:Fast det går fler bussar från Norrtälje till Rimbo än till Åkersberga...
---klipp---

/TKO

Jo, men Rimbo - Norrtälje har ett annat spår på kartan, från Bålsta.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik