Roslagsexpressen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Roslagsexpressen

Inläggav Odd » ons 16 maj, 2018 19:17

Jag kastar ut ett förslag. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är hugget i sten eller att man skall ha rätt att håna varandra, utan utgör i stället ett diskussionsunderlag, eller en startpunkt, för diskussioner om framtida kollektivtrafikförsörjning i Roslagsregionen.

roslagsexpressen_r2.png
roslagsexpressen_r2.png (16.37 KiB) Visad 188 gånger

2018-05-17 Uppdaterad med Kapellskär

Rimligen skulle Rimbo-Hallstavik och Uppsala-Hallstavik, till en början med i alla fall, utgöras av busslinjer då trafikantunderlaget nog inte motiverar. Men å andra sidan så har vi ju kycklingen, ägget och förhållandet mellan dom att ta hänsyn till, kanske kan det innebära en stomme för en fantastisk expansion i regionen.

Jag vet att pajer i olika former och varianter kommer att kastas här, men jag hoppas verkligen att de håller sig till "ordet är fritt" eller liknande kanaler.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: Roslagsexpressen

Inläggav Enceladus » ons 16 maj, 2018 19:32

För att få en jämnare fördelning kan linjen mellan Stockholm och Norrtälje istället gå via Åkersberga (jämför Roslagspilen). Då kan linjen även gå via Bergshamra om så önskas.
Enceladus

Inläggav Odd » ons 16 maj, 2018 19:42

Det skulle absolut fungera. Skulle det i så fall vara ett steg 1 eller steg 2 i uppbyggnaden. Jag tänker att Arlanda-Uppsala känns viktigare i sammanhanget då de förmodas ha större möjlighet till passagerarunderlag. I min vilda tanke så vill jag egentligen bygga allt så snart som möjligt, gärna nu, naturligtvis :wink:
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav twr » ons 16 maj, 2018 19:43

Odd, jag hoppas verkligen vi kan undvika pajkastning och hån, naturligtvis.

Idén är spännande, du får gärna berätta lite mer om vad du tänkt! Jag tolkar det som att det är en utbyggnad av Roslagsbanan du föreslår?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Per Lind » ons 16 maj, 2018 22:20

Tycker det verkar logiskt.
En fundering bara: Vem äger Uppsala-Länna?
Är det möjligt att bibehålla museitrafiken samtidigt som man kör moderna tåg?
Det är väl samma problematik med Örebro-Nora.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav TKO » tor 17 maj, 2018 6:07

Intressant idéskiss!

En fundering:
- Behövs ytterligare en spårtrafikförbindelse mellan Uppsala och Arlanda?

Den skulle i o f s möjliggöra direkta resor från Uppsala till Vallentuna och Danderyd, men åtminstone i den närmaste framtiden tror jag att resandet i dessa relationer inte är så stort.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav slaeshjag » tor 17 maj, 2018 6:28

Hur igenomtänkt är förslaget? Undrar mest om du har förslag på lösningar på de lite mer knepiga ställerna.

Vallentuna-Arlanda-Uppsala har jag själv tänkt på. Just Arlanda-Uppsala är säkerligen ingen dum idé om man kan bibehålla redundans mellan de två bansystemen.

Ska en bana på tvären byggas ... - Arlanda - Rimbo - Norrtälje bör den bli normalspårig. Stationen i Rimbo skulle nog lämpligast placeras söder om orten, antingen där nya dragningen av Rv77 korsar 280 eller ännu längre söderut, tillsammans med en till station på RB. Det har planlagts för bostadsexpansion åt det hållet, så värre lägen går nog att hitta. Denna bana skulle eventuellt kunna koppla till tunneln över till finland, om den nu bli av närmsta hundra åren. Huruvida Arlanda är rätt plats för anknutning är jag inte helt säker på.

Att det är någon idé att fortsätta från vallentuna till norrtälje är jag inte heller helt övertygad om, det blir ju bara marginellt snabbare än bussen såvida inte omfattande ombyggnationer görs längst existerande bana. Troligen bortkastat såvida inte trafiksituationen på E18 gör bussarna direkt olämpliga.

Rimbo-Hallstavik är knepig. Dels ska den på något sätt ta sig genom orten på ett acceptabelt sätt. Löser man det kan man nog omgående fortsätta upp till rånäs och expandera där. Efter rånäs är det ont om metropoler att bygga till i etapper. Nästa väg med några hus längst är väl edsbro över en mil bort...

Sedan skulle jag föreslå en avgrening vid roslags näsby, som går till helenelund/kista och vidare, som en tvärförbindelse mot västerort. Borde gå att krama ut lite mer kapacitet ur grenarna som inte får plats in mot city, även fast det bara blir 6-8 tåg per timme totalt.
slaeshjag

Inläggav Enceladus » tor 17 maj, 2018 6:33

slaeshjag skrev:Sedan skulle jag föreslå en avgrening vid roslags näsby, som går till helenelund/kista och vidare, som en tvärförbindelse mot västerort. Borde gå att krama ut lite mer kapacitet ur grenarna som inte får plats in mot city, även fast det bara blir 6-8 tåg per timme totalt.

Jag tror att en förlängning av Tvärbanan skulle vara att föredra, inte minst för att inte minska kapaciteten. På sikt kan båda grenarna förlängas till Roslagsbanan.
Enceladus

Inläggav Per Lind » tor 17 maj, 2018 9:36

En station måste ligga där den når flest resenärer utan omstigning till annat fordon.
Sitter man väl i bilen, eller måste byta, är det ganska säkert att man väljer bort tåget.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Enceladus » tor 17 maj, 2018 9:41

Per Lind skrev:En station måste ligga där den når flest resenärer utan omstigning till annat fordon.
Sitter man väl i bilen, eller måste byta, är det ganska säkert att man väljer bort tåget.
-Per

Menar du att Tvärbanan skulle behöva gå till Täby centrum och inte bara till Roslags Näsby?
Enceladus

Inläggav Kantorn » tor 17 maj, 2018 10:19

Spännande! Tror dock att a) det blir tjockt i emot Stockholm. b) det är onödigt att spåret från Stockholm går via Rimbo.
a) går att lösa genom att man spikar ut Näsbyparksgrenen till spårväg. (har ni läst det förr ;) )
b) går att lösa genom att spåret antingen dras närmare E18, eller som Enceladus säger: låta Åkersbergalinjen sträckas till Norrtälje. Trist för Österskärsborna...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » tor 17 maj, 2018 10:24

Intressanta diskussioner.
Men jag tror dom skulle bli ännu mer intressanta om vi fick veta lite mer hur förslagsställaren (signaturen "Odd") tänkt sej detta!

Auditoriet väntar med spänning...

/TKO
TKO

Inläggav Hechtwagen » tor 17 maj, 2018 10:26

"Stockholm", är det C eller Ö eller båda? Järnvägen Stockholm - Norrtälje bör vara normalspårig med Sth 200-250 km/h.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav twr » tor 17 maj, 2018 11:16

Hechtwagen skrev:"Stockholm", är det C eller Ö eller båda? Järnvägen Stockholm - Norrtälje bör vara normalspårig med Sth 200-250 km/h.

Jag tolkar det som att det här är en utbyggnad av Roslagsbanan. Ändstationen bör alltså vara T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Per Lind » tor 17 maj, 2018 11:18

Enceladus skrev:
Per Lind skrev:En station måste ligga där den når flest resenärer utan omstigning till annat fordon.
-Per

Menar du att Tvärbanan skulle behöva gå till Täby centrum och inte bara till Roslags Näsby?

Tänkte mer på Rimbo som behandlades ovanför.
Det är populärt nu för tiden att förlägga stationer långt från centrum och då förfaller fördelen med tågresandet om man måste byta för att komma hem.
-Per
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Enceladus » tor 17 maj, 2018 11:36

Per Lind skrev:
Enceladus skrev:
-Per

Tänkte mer på Rimbo som behandlades ovanför.
Det är populärt nu för tiden att förlägga stationer långt från centrum och då förfaller fördelen med tågresandet om man måste byta för att komma hem.
-Per

Ja, det är nog ingen som vill bygga ett nytt Södertälje Syd.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tor 17 maj, 2018 11:38

twr skrev:
Hechtwagen skrev:"Stockholm", är det C eller Ö eller båda? Järnvägen Stockholm - Norrtälje bör vara normalspårig med Sth 200-250 km/h.

Jag tolkar det som att det här är en utbyggnad av Roslagsbanan. Ändstationen bör alltså vara T-Centralen.

Den rosa linjen mellan Bålsta och Norrtälje blir dock oberoende om den blå linjen istället förlängs från Åkersberga. I så fall tror jag att synergieffekterna blir större om den linjen byggs som normalspårig järnväg.
Enceladus

Inläggav twr » tor 17 maj, 2018 11:40

Enceladus skrev:
twr skrev:

Den rosa linjen mellan Bålsta och Norrtälje blir dock oberoende om den blå linjen istället förlängs från Åkersberga. I så fall tror jag att synergieffekterna blir större om den linjen byggs som normalspårig järnväg.

Ja, det stämmer nog. Jag bara tolkade Odds förslag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 17 maj, 2018 12:11

Enceladus skrev:
twr skrev:

Jag tror inte att det finns resandeunderlag för att motivera linjen Bålsta-Arlanda-Rimbo-Norrtälje, speciellt inte om den byggs smalspårig. Möjligen kan sträckan Bålsta-Arlanda vara tänkbar, om den byggs normalspårig och får genomgående tåg (Västerås)-Enköping-Bålsta-(Väsby?)-Arlanda-Uppsala. Restiderna borde vara konkurrenskraftiga gentemot den täta busstrafik som idag går Västerås-Enköping-Uppsala.

För sträckan Arlanda-Rimbo-Norrtälje ser jag under överskådlig tid inget resandeunderlag som motiverar järnvägstrafik.

funderar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav ADDE » tor 17 maj, 2018 16:46

Jag kommer nog aldrig sluta tjata om idén att bredda roslagsbanan så den bli normalspårig, så man kör spårvagn till näsby park och X60 till Österskär ock Rimbo.

och sedan bygga "Finlandsbanan" från Märsta o arlanda via Rimbo till Norrtällje, och sedan vidare via Älmsta mot Åland och Åbo. Pendeltågen kan då köra med regenbunden turtäthet till Norrtälje och med "Gnestaturtäthet" till Älmsta. STH på finlandsbanan: 200-250KPH. STH på RB kan nog nå till 160KPH med kurvrätningar, 200-250KPH med större omläggningar, t.ex. Från viggbyholm över rönningesjön och under Arninge handelsplats direkt till Rydbo.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Nästa

Återgå till Spårtrafik