Nya spärrar i tunnelbanan som visar saldo

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Nya spärrar i tunnelbanan som visar saldo

Inläggav heasm » tor 03 maj, 2018 20:05

1:a maj såg jag detta för första gången vid Rådhuset och i dag noterade jag att det vara nya spärrar även vid Kristineberg. När man skannar access-kortet i spärren visas sista giltighetsdag (för periodkort) eller dragen summa och återstående saldo (för reskassa). Nu har jag bara stött på det utanför högtrafik men tycker det är en klar förbättring. Det har varit svårt nog att komma ihåg sitt eget saldo, men i stort sett omöjligt att hålla koll på ungarnas saldo och när det är dags att fylla på så att de inte blir strandade på väg hem från någon fritidsaktivitet.

Är det här skarpt nu, eller är det fortfarande ett försök?

Om det är skarpt, kommer alla spärrar på tunnelbanestationer och pendeltågsstationer att bytas ut så småningom?
heasm

Re: Nya spärrar i tunnelbanan som visar saldo

Inläggav Lennart Petersen » tor 03 maj, 2018 20:11

heasm skrev:1:a maj såg jag detta för första gången vid Rådhuset och i dag noterade jag att det vara nya spärrar även vid Kristineberg. När man skannar access-kortet i spärren visas sista giltighetsdag (för periodkort) eller dragen summa och återstående saldo (för reskassa). Nu har jag bara stött på det utanför högtrafik men tycker det är en klar förbättring. Det har varit svårt nog att komma ihåg sitt eget saldo, men i stort sett omöjligt att hålla koll på ungarnas saldo och när det är dags att fylla på så att de inte blir strandade på väg hem från någon fritidsaktivitet.

Om det är skarpt, kommer alla spärrar på tunnelbanestationer och pendeltågsstationer att bytas ut så småningom?

Jag har sett att det kommit nya läsare som lyser i en fyrkant med ett blåaktigt sken, har inte tittat så noga men visar dom saldo så är det ju bra. Annars kan man ju se saldo i en automat och även på internet om man registrerat korten på ”Mitt SL”
Lennart Petersen

Inläggav Odd » tor 03 maj, 2018 20:11

SL har äntligen börjat bli moderna. Men redan de gamla grekernas biljettsystem visade saldot eller kvarvarande värde, det var bara under en väldigt kort tid under ca 10 år som just SLs biljettsystem inte visade något saldo... :-D

Lennart Petersen skrev:Jag har sett att det kommit nya läsare som lyser i en fyrkant med ett blåaktigt sken, har inte tittat så noga men visar dom saldo så är det ju bra. Annars kan man ju se saldo i en automat och även på internet om man registrerat korten på ”Mitt SL”

Eller direkt i telefonen, med en app som heter "Ressaldo". Mycket enkelt, man blippar sitt kort på telefonen och vips, så ser man saldo, laddade biljetter och senaste resorna.

Dessutom lär det tydligen finnas en kamera under klisterlappen nedanför läsaren, en kamera som skall kunna läsa mobilbiljetter.

Men det är för mig ett mysterium att SL inte har börjat använda telefonerna för att lagra biljetter på. En klar majoritet av telefonmodellerna på marknaden klarar av detta (Host Card Emulation)
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » tor 03 maj, 2018 20:13

Är det någon som vet varför spärrarna inte har något utcheckningssystem? Förutom att göra det mindre attraktivt att åka utan biljett skulle det vara praktiskt att informera om hur mycket tid som återstår på enkelbiljetter.
Enceladus

Inläggav heasm » tor 03 maj, 2018 20:18

Lennart Petersen skrev:
heasm skrev:1:a maj såg jag detta för första gången vid Rådhuset och i dag noterade jag att det vara nya spärrar även vid Kristineberg. När man skannar access-kortet i spärren visas sista giltighetsdag (för periodkort) eller dragen summa och återstående saldo (för reskassa). Nu har jag bara stött på det utanför högtrafik men tycker det är en klar förbättring. Det har varit svårt nog att komma ihåg sitt eget saldo, men i stort sett omöjligt att hålla koll på ungarnas saldo och när det är dags att fylla på så att de inte blir strandade på väg hem från någon fritidsaktivitet.

Jag har sett att det kommit nya läsare som lyser i en fyrkant med ett blåaktigt sken, har inte tittat så noga men visar dom saldo så är det ju bra. Annars kan man ju se saldo i en automat och även på internet om man registrerat korten på ”Mitt SL”

Jo, jag känner till de här möjligheterna, men det är ändå smidigare att få reda på saldo direkt vid spärrpassage istället för att behöva göra en omväg och ett extra moment.
heasm

Inläggav heasm » tor 03 maj, 2018 20:22

Odd skrev:SL har äntligen börjat bli moderna. Men redan de gamla grekernas biljettsystem visade saldot eller kvarvarande värde, det var bara under en väldigt kort tid under ca 10 år som just SLs biljettsystem inte visade något saldo... :-D

Lennart Petersen skrev:Jag har sett att det kommit nya läsare som lyser i en fyrkant med ett blåaktigt sken, har inte tittat så noga men visar dom saldo så är det ju bra. Annars kan man ju se saldo i en automat och även på internet om man registrerat korten på ”Mitt SL”

Eller direkt i telefonen, med en app som heter "Ressaldo". Mycket enkelt, man blippar sitt kort på telefonen och vips, så ser man saldo, laddade biljetter och senaste resorna.

Dessutom lär det tydligen finnas en kamera under klisterlappen nedanför läsaren, en kamera som skall kunna läsa mobilbiljetter.

Men det är för mig ett mysterium att SL inte har börjat använda telefonerna för att lagra biljetter på. En klar majoritet av telefonmodellerna på marknaden klarar av detta (Host Card Emulation)

Ressaldo är en väldigt praktisk app, men den fungerar inte på alla telefoner. Tydligen använder SL en funktion i sina accesskort som inte är med i standarden (NIC?). T ex på min tidigare Samsung Galaxy 3 fungerade Ressaldo, men till min nyare Samsung Galaxy 7 hade Samsung bytt leverantör till NIC-läsaren och därmed fungerade inte Ressaldo längre.
heasm

Inläggav heasm » tor 03 maj, 2018 20:24

Enceladus skrev:Är det någon som vet varför spärrarna inte har något utcheckningssystem? Förutom att göra det mindre attraktivt att åka utan biljett skulle det vara praktiskt att informera om hur mycket tid som återstår på enkelbiljetter.

Vad jag har förstått är det en kostnadsfråga. Dels har inte alla stationer spärrar idag och farhågan är också att det skulle kunna bli köbildning för att komma ut och därmed skulle SL få montera upp fler spärrar för att undvika köbildningen.
heasm

Inläggav Enceladus » tor 03 maj, 2018 20:31

heasm skrev:
Enceladus skrev:Är det någon som vet varför spärrarna inte har något utcheckningssystem? Förutom att göra det mindre attraktivt att åka utan biljett skulle det vara praktiskt att informera om hur mycket tid som återstår på enkelbiljetter.

Vad jag har förstått är det en kostnadsfråga. Dels har inte alla stationer spärrar idag och farhågan är också att det skulle kunna bli köbildning för att komma ut och därmed skulle SL få montera upp fler spärrar för att undvika köbildningen.

Hela systemet borde ses över när Roslagsbanan förlängs till City. Det lär bli en hel del fuskåkande om det går att åka gratis från Universitetet. I och för sig skulle detta avlasta röda linjen...
Enceladus

Inläggav heasm » tor 03 maj, 2018 20:36

Enceladus skrev:
heasm skrev:

Hela systemet borde ses över när Roslagsbanan förlängs till City. Det lär bli en hel del fuskåkande om det går att åka gratis från Universitetet. I och för sig skulle detta avlasta röda linjen...

Nu ligger väl det några år fram i tiden så man har tid att fundera på det, men det enklaste är väl att sätta spärrar vid Roslagsbanans station vid Universitetet...
heasm

Inläggav LÅ1 » tor 03 maj, 2018 20:42

Dessa läsare har funnits ett bra tag. Men jag tror att man först bara monterade dem på en spärr vid varje spärrlinje. Men nu tycks det som att det blir den normala läsaren. I vilken takt man byter ut läsarna vet jag inte.

Jag har inte tänkt på om den markerar de tre sista dagarna på ett avvikande sätt, som de gamla läsarna gjorde. För jag tror många behöver en extra hint om att det är dags att betala för ny period!

------------

Odd skrev:Men det är för mig ett mysterium att SL inte har börjat använda telefonerna för att lagra biljetter på. En klar majoritet av telefonmodellerna på marknaden klarar av detta (Host Card Emulation)

Möjligt en klar majoritet av telefonmodellerna på marknaden, men än så länge knappast en klar majoritet av telefonerna i resenärernas händer.
Jag köpte en Samsungtelefon med de funktioner jag tyckte jag behövde i december. Den har inte den funktionen. Och det var inte skäl för mig att välja en annan modell.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav gek » tor 03 maj, 2018 21:03

Angående kontroll vid utpassering så fanns detta tidigare i tunnelbanan, men slopades cirka 1960 (?) eftersom det blev besvärliga köer av resenärer, och dessutom krävde många spärrvakter vid större stationer.

Så länge man har automatspärrar som det är enkelt att passera utan giltig biljett (genom att gå omedelbart bakom framförvarande trafikant) är det nog meningslöst med utpasseringskontroll, särskilt nu när det är enhetstaxa. Bästa sättet att hindra fusk på t ex Roslagsbanan är nog att ha fler kontroller ombord på tågen.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav BSB101 » fre 04 maj, 2018 5:44

Som sagt skulle risken för köbildning öka dramatiskt. Speciellt många pendeltågsstationer är det redan idag trångt och det skulle inte bli bättre av att alla som ska passera ut ska blippa sitt kort. Fler spärrar är inte heller så enkelt att få in utan kraftiga ombyggnationer. Redan installationen av dagens glasspärrar ökade trängseln kraftigt. Finns även en hel del tunnelbanestationer som har trängselprogram idag vid spärrarna.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Odd » fre 04 maj, 2018 5:52

I Tokyos tunnelbana och lokaltågsystem så lade i alla fall jag inte märke till att det skulle varit något problem vid utpassage, trots att det är checkin-checkout som gäller där. Och belastningen där är ju som bekant betydligt högre än i Stockholm. Dessutom passerar alla redan en spärr på vägen ut...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav heasm » fre 04 maj, 2018 13:38

Jag skulle helst se ett kort som fungerade i hela Sverige och fakturerades i efterhand (som trängselskatten). Man drar kortet vid varje resa och vid avstämningstillfället så faktureras man det mest fördelaktiga priset (har man rest ett fåtal gånger faktureras man reskasse-priset, har man rest tillräckligt många gånger för att motivera periodkort så faktureras man det periodkortet). Dvs man reser och drar kortet och faktureras i efterhand på det mest fördelaktiga (för kunden) sättet.
heasm

Inläggav Enceladus » fre 04 maj, 2018 15:25

heasm skrev:Jag skulle helst se ett kort som fungerade i hela Sverige och fakturerades i efterhand (som trängselskatten). Man drar kortet vid varje resa och vid avstämningstillfället så faktureras man det mest fördelaktiga priset (har man rest ett fåtal gånger faktureras man reskasse-priset, har man rest tillräckligt många gånger för att motivera periodkort så faktureras man det periodkortet). Dvs man reser och drar kortet och faktureras i efterhand på det mest fördelaktiga (för kunden) sättet.

Fakturering i efterhand fungerar inte för alla kunder, t.ex. turister. Då är det bättre att ha en allmän lösning som gäller för alla. Ett exempel är Londons NFC-baserade system. Alla har tillgång till en smart mobil, ett bankkort eller ett Access-kort. Det finns också en övre gräns på hur mycket kunden betalar. Efter ett antal resor blir det gratis att resa under resten av dagen.

(Möjligtvis är det så att de svenska bankerna har för höga avgifter för att detta ska fungera, men då får man sätta press på Riksbanken att snabba på med e-kronan.)
Enceladus

Inläggav Odd » fre 04 maj, 2018 15:49

Här i Stockholm var jag tidigare inställd på att systemet skulle räkna ut bästa pris i förhållande till hur man reser, och att var och en enbart behöver ha pengar för nästa resa laddat på kortet. Men nu ser jag hellre att man betalar en fast avgift per dag, tex 35 kr/20-timmarsperiod. Inga andra biljetter alls, samma pris för turist som för pendlare. Möjligen har man reducerat pris, men då köper man kort för det, och det kortet skulle kunna vara personligt med fotografi på.

Efter Japan-resan så är jag övertygad om att deras system är mest rätt. De olika regionerna har varsitt IC-kort med Yen på, men man kan använda dom överallt, inte sällan även köpa dricka i någon alla tusentals automater som finns i städerna och ofta i kiosker och butiker. Men framför allt, man kan använda dom för kollektivtrafik i hela Japan, oavsett region, och till och med på Shinkansen. Samma biljettsystem, olika taxesystem.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » fre 04 maj, 2018 16:02

Finns det någon fördel med att behöva ladda ett kort på förhand? Jag tror att det bara är ett symptom på för höga transaktionsavgifter (samma sak med faktura). I London har man trots allt visat att det går att betala direkt för varje resa. Tjänsten Swish skulle inte fungera för detta, men tekniken bakom kan mycket väl göra det. Det gäller bara att få bort eller begränsa alla vinstmaximerande aktörer.
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 04 maj, 2018 16:21

heasm skrev:Nu ligger väl det några år fram i tiden så man har tid att fundera på det, men det enklaste är väl att sätta spärrar vid Roslagsbanans station vid Universitetet...

Det är olyckligt att det finns så många små stationer söder om Näsby. Annars skulle problemet enkelt kunna lösas med en sluten spärrlinje på den delen av Roslagsbanan. Nynäsbanan har ju fördelen att alla mindre stationer ligger söder om Västerhaninge, varför det blir betydligt enklare att göra kontroller där. Det behövs dock en bättre omstigningsstation till röda linjen (för att minimera resandet via Centralen), så det skulle vara möjligt att slå två flugor i en smäll genom att samtidigt förbättra bytet. Frågan är om inte Danderyds sjukhus är ett bättre val. Det beror väl på vart Tvärbanan dras.
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » fre 04 maj, 2018 20:18

Tittade lite extra vid dagens handlamatresa och det här är ju toppen. Snyggt och tydligt syns att man blippat en resa (om man åker på reskassa) och saldo på kortet. Blir väl svårare att hävda att man blippat utan att få registering.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » fre 04 maj, 2018 20:25

Odd skrev:I Tokyos tunnelbana och lokaltågsystem så lade i alla fall jag inte märke till att det skulle varit något problem vid utpassage, trots att det är checkin-checkout som gäller där. Och belastningen där är ju som bekant betydligt högre än i Stockholm. Dessutom passerar alla redan en spärr på vägen ut...

Jag vet inte hur stationerna ser ut i Tokyo. Det som avgör hur lång kö eller hur trångt det blir är antalet spärrar på den enskilda stationen. Det samma gäller om man bara kan passera eller om man ska visa upp ett kort.

Jag förespråkar ett besök vid exempelvis Rotebro i eftermiddagsrusningen för att inse att att förslaget med "blipp" är en dålig idé.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Nästa

Återgå till Spårtrafik