Samråd kring Ljuralänken, Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Samråd kring Ljuralänken, Norrköping

Inläggav X12 » ons 02 maj, 2018 14:21

Samråd, eller medborgardialog som kommunen kallar det, hålls för närvarande kring Ljuralänkenprojektet. Man kan lämna synpunkter på projektet i dels en enkät dels på en interaktiv karta:

http://www.norrkoping.se/nyheter/tyckti ... 3224b.html
X12

Re: Samråd kring Ljuralänken, Norrköping

Inläggav X12 » fre 04 maj, 2018 18:48

KD säger nej till Ljuralänken:

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrko ... 75961.aspx

"det kostar alldeles för mycket för en så liten tidsvinst och risken är stor att det kommer leda till dubbelspår på Drottninggatan"
X12

Inläggav twr » lör 05 maj, 2018 7:05

X12 skrev:KD säger nej till Ljuralänken:

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrko ... 75961.aspx

"det kostar alldeles för mycket för en så liten tidsvinst och risken är stor att det kommer leda till dubbelspår på Drottninggatan"

Va? För någon som är van vid Stockholmsförhållanden är det löjligt lite pengar, som ger en väldigt stor tidsvinst. Få projekt är så klockrena som det här. Och vad skulle sambandet med Drottninggatan vara? Det känns som ett missförstånd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav X12 » lör 05 maj, 2018 9:39

twr skrev:Och vad skulle sambandet med Drottninggatan vara? Det känns som ett missförstånd.

Det finns förslag på ett ändrat linjenät efter det att Ljuralänken byggts. Linjen från Kvarnberget (som blir linje 4) ska gå via Ljuralänken istället för Trozelligatan, och sen via Drottninggatan istället för via Öster, för att sen vända vid Norr tull. Gamla linje 2 till Klingsberg återuppstår då i sin gamla sträckning. Då anses det väl bli för trångt med 5-minuterstrafik på Drottninggatans enkelspår. Dubbelspår på Drottninggatan ska ha utretts under våren och finns inlagt i tekniska nämndens investeringsbudget för 2020-2021.

Se illustration på föreslaget linjenät här:
http://www.norrkoping.se/boende-trafik- ... ntrum.html
X12

Inläggav twr » lör 05 maj, 2018 9:50

X12 skrev:
twr skrev:Och vad skulle sambandet med Drottninggatan vara? Det känns som ett missförstånd.

Det finns förslag på ett ändrat linjenät efter det att Ljuralänken byggts. Linjen från Kvarnberget (som blir linje 4) ska gå via Ljuralänken istället för Trozelligatan, och sen via Drottninggatan istället för via Öster, för att sen vända vid Norr tull. Gamla linje 2 till Klingsberg återuppstår då i sin gamla sträckning. Då anses det väl bli för trångt med 5-minuterstrafik på Drottninggatans enkelspår. Dubbelspår på Drottninggatan ska ha utretts under våren och finns inlagt i tekniska nämndens investeringsbudget för 2020-2021.

Se illustration på föreslaget linjenät här:
http://www.norrkoping.se/boende-trafik- ... ntrum.html

Aha, då blir det lite klarare. Tack för upplysningen!

Passagen av slingerspåret tar ca 45 sekunder, jag har svårt att se att 5 minuters trafik skulle vara ett problem?
Senast redigerad av twr lör 05 maj, 2018 10:37, redigerad totalt 1 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav X12 » lör 05 maj, 2018 10:22

twr skrev:Passagen av slingerspåret tar ca 20 sekunder, jag har svårt att se att 5 minuters trafik skulle vara ett problem?

Drottninggatan är gångfartsområde på den här sträckan och hastighetsgränsen är skyltad till 10 km/h för spårvagnar. Så slingerspårets ca 250 m tar snarare omkring 1,5 min att passera om hastighetsgränsen ska hållas.
X12

Inläggav twr » lör 05 maj, 2018 10:38

X12 skrev:
twr skrev:Passagen av slingerspåret tar ca 20 sekunder, jag har svårt att se att 5 minuters trafik skulle vara ett problem?

Drottninggatan är gångfartsområde på den här sträckan och hastighetsgränsen är skyltad till 10 km/h för spårvagnar. Så slingerspårets ca 250 m tar snarare omkring 1,5 min att passera om hastighetsgränsen ska hållas.

Jag mindes nog fel, snarare 40, 45 sekunder. Jag har mätt upp det på plats. Men kanske den spårvagnen körde för fort?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav X12 » lör 05 maj, 2018 10:41

twr skrev:Men kanske den spårvagnen körde för fort?

Antagligen, jag har också noterat att det ofta går för fort (omkring 15-25 km/h). Men 10 km/h är kanske en lite för återhållsam hastighetsgräns.
X12

Inläggav TKO » mån 07 maj, 2018 6:55

X12 skrev:

Gäller bestämmelserna för "gångfartsområde" även för spårvagnar på den aktuella sträckan? I så fall är 10 km/h för hög tillåten hastighet...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav bark » mån 07 maj, 2018 8:44

Kristdemokraterna i Norrköping kommer att gå till val med ett nej till Ljuralänken. I stället vill man lägga mer pengar på LSS-verksamheten.

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/kd-sager-nej-till-ljuralanken-om5275961.aspx
Användarvisningsbild
bark

Inläggav X12 » mån 07 maj, 2018 9:54

TKO skrev:Gäller bestämmelserna för "gångfartsområde" även för spårvagnar på den aktuella sträckan? I så fall är 10 km/h för hög tillåten hastighet...

Generellt så säger ju Trafikförordningen att gångfart och gågata gäller fordon, så spårvagnar är ju undantaget. Vet inte om det finns lokala bestämmelser som säger något annat (tror detta har diskuterats här förut). Men det sitter hur som helst hastighetstavlor som anger 10km/h på den sträcka som även är skyltad gångfart.
X12

Återgå till Spårtrafik