kl-tt-r på C20

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

kl-tt-r på C20

Inläggav Lennart Petersen » tor 26 apr, 2018 19:03

I dag såg jag något sällsynt, åkte med en kl-ttr- C20 full med kl-tt-r inne i vagnen på gavelpartier och på dörrar. Fult och meningslöst. Men det slog mig att det är nog minst 10år sedan jag såg något i den dimensionen. Hoppas nu det dröjer 10år till nästa gång.
Lennart Petersen

Re: kl-tt-r på C20

Inläggav Enceladus » tor 26 apr, 2018 19:18

Ta en tur med linje 833 till Ågestaverket (gatuvy) så behöver du inte vänta så länge. :cheesygrin:
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » tor 26 apr, 2018 20:15

Enceladus skrev:Ta en tur med linje 833 till Ågestaverket (gatuvy) så behöver du inte vänta så länge. :cheesygrin:

Det var nu inte gatuvyer det handlade om utan forumdelen handlar om spårtrafik och då T-banan och där , på blå linje, har det varit exemplariskt skött nu i många år.
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » tor 26 apr, 2018 20:22

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:Ta en tur med linje 833 till Ågestaverket (gatuvy) så behöver du inte vänta så länge. :cheesygrin:

Det var nu inte gatuvyer det handlade om utan forumdelen handlar om spårtrafik och då T-banan och där , på blå linje, har det varit exemplariskt skött nu i många år.

Ville bara påpeka att en n e d k l o t t r a d tunnelbanevagn inte behöver vara en sällsynt syn. Sedan är Ågesta utbildningsanläggning högst relevant för tunnelbanetrafiken (vilken behöver ett brandförsvar), så det är rätt forumdel.

(Går det inte att skriva kl-ttr-?)
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » tor 26 apr, 2018 20:51

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:

Ville bara påpeka att en n e d k l o t t r a d tunnelbanevagn inte behöver vara en sällsynt syn. Sedan är Ågesta utbildningsanläggning högst relevant för tunnelbanetrafiken (vilken behöver ett brandförsvar), så det är rätt forumdel.

(Går det inte att skriva kl-ttr-?)

Jo det är mycket sällsynt att se en kl-ttr- vagn i trafik. Jag är ju daglig resenär på blå linje och har inte sett något sådant på åtminstone 10år.
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » tor 26 apr, 2018 21:01

Lennart Petersen skrev:Jo det är mycket sällsynt att se en kl-ttr- vagn i trafik. Jag är ju daglig resenär på blå linje och har inte sett något sådant på åtminstone 10år.

Det är också min erfarenhet att blå linjen är relativt förskonad från kl-tt-r. Förmodligen beror det på att det finns ytterst få utomhussträckor. På gröna linjen är kl-tt-r något vanligare, liksom på pendeltågen. Dock inte lika vanligt som i många andra städer. Talar då om exteriören och inte interiören.
Enceladus

Inläggav DrMerkwurdigliebe » fre 27 apr, 2018 18:59

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Jo det är mycket sällsynt att se en kl-ttr- vagn i trafik. Jag är ju daglig resenär på blå linje och har inte sett något sådant på åtminstone 10år.

Det är också min erfarenhet att blå linjen är relativt förskonad från kl-tt-r. Förmodligen beror det på att det finns ytterst få utomhussträckor. På gröna linjen är kl-tt-r något vanligare, liksom på pendeltågen. Dock inte lika vanligt som i många andra städer. Talar då om exteriören och inte interiören.

Trafikledningen på blå linje är också oftast ganska snabb med att byta ut kl-ttr- tåg och eftersom banan är kort måste vagnarna inte gå ute särskilt länge innan bytet kan ske.
Användarvisningsbild
DrMerkwurdigliebe

Återgå till Spårtrafik