Sommartid

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Sommartid

Inläggav Kantorn » tor 03 maj, 2018 10:12

Lennart Petersen skrev:Men är detta en fara så borde vi förbjuda resor, bara till England och Finland är det ju tidsomställning en timme och då måste man ändå ställa tillbaks en gång till ganska omgående.

Fånig kommentar. Resor gör man på eget bevåg. Tidsomställningen är påtvingad.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Enceladus » tor 03 maj, 2018 11:06

Anders Hanquist skrev:I och för sig kan man väl använda UTC överallt, vilket kanske görs i vissa sammanhang. Men det vore kanske lite "otympligt" i det dagliga livet om ett dygnsskifte skulle äga rum någon gång på eftermiddagen, typ kl 14 enligt zontid. Så tidszonerna behövs nog.

Lika otympligt som att använda meter istället för fot? I början var det säkert svårt att vänja sig, men idag är det snarare det "naturliga" alternativet som är otympligt.

Precis som sommartid är zonindelningen en kvarleva från en svunnen tid. Förutsättningarna har förändrats. Vi har inte längre ytterst begränsade kommunikationsmöjligheter mellan olika tidszoner.
Enceladus

Inläggav Anders Hanquist » tor 03 maj, 2018 12:06

Men håll ändå med om att det vore väldigt opraktiskt med samma tid runt hela jorden. På vissa platser skulle dygnsskiftet infalla mitt under pågående arbetsdag. Självklart vore det inte omöjligt, det finns ju folk som arbetar natt. Men jag tor nog ändå att nackdelarna skulle vara större än fördelarna. Tidszonerna kommer nog att bli kvar.
Anders Hanquist

Inläggav Enceladus » tor 03 maj, 2018 15:47

Anders Hanquist skrev:Men håll ändå med om att det vore väldigt opraktiskt med samma tid runt hela jorden. På vissa platser skulle dygnsskiftet infalla mitt under pågående arbetsdag. Självklart vore det inte omöjligt, det finns ju folk som arbetar natt. Men jag tor nog ändå att nackdelarna skulle vara större än fördelarna. Tidszonerna kommer nog att bli kvar.

Jag har ingen illusion om att alla länder lyckas komma överens om en gemensam tid. Det är nog politiskt omöjligt under överskådlig tid. Samtidigt är det inte orealistiskt att EU avskaffar omställningen till sommartid på kontinental nivå. Jag anser fortfarande att både sommartid och tidszoner är förlegade idéer, men inte lika förlegade - den tidigare är avsevärt mer förlegad än den senare. Jag tänker inte göra det bästa till det godas fiende, så jag nöjer mig med avskaffandet av den ena. :)
Enceladus

Inläggav Kristofer » fre 04 maj, 2018 8:07

Odd skrev:För att interaktionen mellan olika regioner skall fungera bra så krävs det en förutsägbar tidshantering, och det viktigaste är alltså att tiden står still och inte flyttas fram och tillbaka hela tiden.
(min kursivering)

Det verkar som att pendeln håller med dig. Där är ju klockan numera alltid 12:00. Och tänk så billigt det blir för kollektivtrafiken när man inte längre behöver betala ut någon förseningsersättning. Står tiden still så kommer man ju alltid fram i tid!

Detta inlägg är ironiskt. Det ska därför inte tas på allvar
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav Enceladus » lör 07 jul, 2018 18:58

EU låter folk rösta om sommartiden

Omröstningen är öppen fram till den 16 augusti!
Enceladus

Inläggav daniel_s » lör 07 jul, 2018 19:15

Enceladus skrev:EU låter folk rösta om sommartiden

Omröstningen är öppen fram till den 16 augusti!

Skippa Aftonbladet, gå direkt till EU:s sida om omröstningen: https://ec.europa.eu/info/consultations ... gements_sv
daniel_s

Inläggav Odd » lör 07 jul, 2018 19:22

De skriver "Bevis antyder att gemensamma EU-regler på detta område är mycket viktiga för att säkerställa en väl fungerande inre marknad". Men de visar inga länkar eller dokument som belägger detta påstående.

Klart att vi skall överge sommartid, det är helt självklart enligt mig.

Om vi inför permanent "sommartid", så kommer effekten bli att vi kommer justera scheman i vardagen så att vi inom 20-50 år kommer att ha tider som motsvarar dagens tider i förhållande till solen eftersom vi sedan industrirevolutionen startade har utarbetat fungerande scheman för verkligheten. För att bespara oss detta så är det lika bra att använda "vintertid" direkt. Egentligen borde "sommartiden" avskaffas i Sverige redan till nästa år, och helt enkelt köra över EU i frågan.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » lör 07 jul, 2018 19:26

Odd skrev:De skriver "Bevis antyder att gemensamma EU-regler på detta område är mycket viktiga för att säkerställa en väl fungerande inre marknad". Men de visar inga länkar eller dokument som belägger detta påstående.

Nej, det gör man väl aldrig i EU-sammanhang, utan de påståenden som anges i motiven till en ny reglering har i princip status av axiom.
daniel_s

Föregående

Återgå till Ordet är fritt